ILPP1/443-741/08-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-741/08-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu: 29 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi sklep spożywczy, w którym oferuje do sprzedaży artykuły spożywcze, wyroby tytoniowe i alkohol, w tym również piwo w butelkach.

Do marca 2008 r. dostawcy wystawiali na rzecz Zainteresowanej notę obciążeniową na butelki i skrzynki, wystawiając przy ich zwrocie notę uznaniową. Opakowania były wówczas traktowane jak kaucja. Od kwietnia 2008 r. wszyscy dostawcy w momencie dostawy towarów wystawiają faktury VAT na opakowania (butelki i skrzynki) ze stawką VAT 22%. Są to osobne faktury, na których wyszczególnione są tylko ww. opakowania. W momencie kiedy Wnioskodawczyni oddaje część tych opakowań - dostawcy wystawiają fakturę korygującą. Należności za butelki nie są regulowane wraz z fakturami za towar. Raz na kilka miesięcy dostawcy sporządzają rozliczenie opakowań wydanych i zwróconych i wtedy następuje zapłata lub zwrot gotówki za opakowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy występuje prawo do odliczenia podatku VAT od opakowań, na podstawie faktury VAT wystawionej przez dostawcę.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w wyżej wymienionym przypadku, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbspnbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi sklep spożywczy, w którym oferuje do sprzedaży między innymi piwo w butelkach. Dostawcy w momencie dostawy, na opakowania, czyli skrzynki i butelki, wystawiają faktury VAT ze stawką 22%. Są to osobne faktury, na których wyszczególnione są tylko ww. opakowania. W momencie zwrotu tych opakowań - dostawcy wystawiają faktury korygujące.

Wobec powyższego, w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni otrzymując od dostawców towarów faktury VAT na opakowania (butelki i skrzynki) dokonuje w rzeczywistości ich zakupu. Ponadto posiadając poprawną formalnie fakturę VAT stwierdzającą dokonanie zakupu wskazanych powyżej opakowań zwrotnych, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tej faktury.

Reasumując tut. Organ stwierdza, że podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie opakowań zwrotnych stanowi dla Wnioskodawczyni podatek do odliczenia, pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 (z uwzględnieniem proporcji sprzedaży w sytuacji wystąpienia zakupów służących jednocześnie sprzedaży dającej prawo do odliczenia, jak i sprzedaży nie dającej tego prawa, o której mowa w art. 90 ust. 1 i następnych ustawy o VAT) oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.

Ponadto, postanowieniem z dnia 16 października 2008 r. Nr ILPB1/415-561/08-3/AG oraz Nr ILPP1/443-741/08-3/BD wniosek Pani o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie: ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów not obciążeniowych, wykazania opakowań zwrotnych w spisie z natury, a także podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania not obciążeniowych w ewidencji dla potrzeb podatku VAT oraz rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej - z uwagi na nieuzupełnienie - pozostawiono bez rozpatrzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl