ILPP1/443-739/10-8/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-739/10-8/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą faktur zbiorczych oraz stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą faktur zbiorczych oraz stawki podatku. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia 10 sierpnia 2010 r. oraz 23 września 2010 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dopłatę brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka, H.) zawarł odpłatną umowę o kompleksowe świadczenie usług logistycznych i dystrybucyjnych ze Spółką B. Sp. z o.o. (dalej: B.). W ramach umowy B. zobowiązuje się m.in. do:

* przyjmowania na prowadzony przez siebie magazyn towarów handlowych, będących własnością H. oraz do ich prawidłowego przechowywania,

* dokonywania czynności fakturowania sprzedaży towarów należących do H.,

* wydawania z prowadzonego magazynu towarów handlowych dla klientów H.,

* konfekcjonowania, etykietowania oraz pakowania towarów,

* sprawowania nadzoru jakościowo-ilościowego przy przyjęciu i wydawaniu towarów handlowych,

* prowadzenia szczegółowej ewidencji magazynowo-towarowej,

* zapewnienia bezpieczeństwa składowania towarów, w tym poprzez zapewnienie całodobowej ochrony oraz nadzoru kamer przemysłowych,

* poszukiwania potencjalnych odbiorców (klientów) na towary handlowe oferowane przez H.,

* przyjmowania w imieniu H. reklamacji wydanych towarów handlowych,

* organizacji prowadzenia akcji marketingowych na rzecz H.

Natomiast H. zobowiązuje się do sprzedaży towarów na rzecz swoich klientów oraz współdziałania ze Spółką celem wykonania przez nią ww. usług. Ponadto H. zapewni Spółce B. całość koniecznych środków technicznych w tym również informatyczny system magazynowy, sprzedażowy i księgowy.

Spółka B. jest najemcą ww. magazynu oraz posiada środki techniczne oraz personel umożliwiający świadczenie ww. usług. Oznaczenie handlowe magazynu (szyld reklamowy), w którym są przechowywane towary Spółki H., wskazywać będzie H. jako sprzedawcę towarów. Natomiast oznaczenie B. będzie mieć charakter informujący, iż B. jest podmiotem świadczącym usługi na terenie ww. magazynu. H. nie posiada oddziału, ani też innej jednostki organizacyjnej w miejscowości, w której położony jest magazyn gdzie działa B.

B. nie nabywa i w przyszłości nie będzie nabywać towarów od H. celem ich odsprzedaży zarówno w rozumieniu Kodeksu cywilnego, jak również nie będzie nimi rozporządzać jak posiadacz zależny.

Z tytułu świadczonych usług na rzecz H., B. pobiera wynagrodzenie pokrywające elementy stałe i zmienne bazy kosztowej (np. wydatki za czynsz najmu, media, łączna wartość wynagrodzeń pracowników wraz z wydatkiem kosztów ubezpieczenia społecznego itp.) oraz odpowiednio skalkulowane wynagrodzenie dodatkowe, dokumentując je jedną fakturą w podstawowej stawce podatku VAT.

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 10 sierpnia 2010 r. Zainteresowany wskazał, iż wymienione powyżej czynności logistyczno-dystrybucyjne świadczone przez B. na rzecz Wnioskodawcy sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.84.16 jako usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi te mają charakter kompleksowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie płatne przez H. może być płacone na podstawie jednej zbiorczej faktury z podstawową stawką podatku VAT, wystawianej na koniec każdego miesiąca, w którym świadczone będą przedmiotowe usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie płatne przez Spółkę H. może być płacone na podstawie jednej zbiorczej faktury z podstawową stawką podatku VAT. Wynika to z faktu, iż z tytułu świadczonych usług na rzecz H., B. pobiera wynagrodzenie pokrywające elementy stałe i zmienne bazy kosztowej (w tym wydatki za czynsz najmu, media, całość wynagrodzeń pracowników wraz z wydatkiem kosztów ubezpieczenia społecznego itp.) oraz odpowiednio skalkulowane wynagrodzenie dodatkowe. Tym samym wynagrodzenie to może ulegać zmianom w zależności od danego miesięcznego okresu rozliczeniowego.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Minister Finansów na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT określił w § 5 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), co powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.

Wskazany przepis dopuszcza określenie na fakturze VAT miesiąca i roku dokonania sprzedaży w przypadku dostawy o charakterze ciągłym. Rozporządzenie wymienia tylko elementy, które taka faktura powinna obligatoryjnie zawierać.

Mając na uwadze powyższe, jeżeli wystawiona przez Wnioskodawcę zbiorcza faktura VAT, będzie zawierała dane wyszczególnione w § 5 ww. rozporządzenia, to faktura taka będzie spełniała wymogi dotyczące zasad wystawiania faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 4 i ust. 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym wyżej artykule uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, wystawiona przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, winna zgodnie z § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia zawierać dane wymienione w tym przepisie. Z treści § 5 ust. 1 pkt 4 wynika, że faktura powinna zawierać między innymi dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury.

Pojęcie sprzedaży ciągłej, o której mowa w cytowanym § 5 ust. 1 pkt 4 nie zostało zdefiniowane w przepisach o podatku od towarów i usług. Dlatego też, należy w tym zakresie odwołać się do wykładni językowej oraz przepisów prawa cywilnego. Sprzedaż o charakterze ciągłym należy rozumieć w znaczeniu nadanym pojęciu "sprzedaż" w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie jako odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem wykładnia językowa pojęcia "sprzedaż o charakterze ciągłym" sprowadza się do ustalenia znaczenia przymiotnika "ciągły". W Słowniku Języka Polskiego pod red. J. Szymczaka (PWN, Warszawa 1989) słowo to zdefiniowane zostało jako "dziejący się, odbywający nieustannie, trwający stale, nieustannie; bezustanny, ustawiczny, stale się powtarzający, stały" oraz "ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni, nie mający luk, odstępów". Z powyższego wynika, że za sprzedaż o charakterze ciągłym należy uznać sprzedaż odbywającą się bezustannie, stale, bez przerwy, itd. Pojęcie ciągłości rozumiane zgodnie z zasadami prawa cywilnego, należy odnieść do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie takie wytwarza stosunek prawny oznaczony terminem lub nim nie oznaczone. Charakter tego zobowiązania jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki ciągłe lub okresowe. W zobowiązaniu ciągłym nie da się wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenia samodzielne w określonym momencie czasu. Innymi słowy, w przypadku świadczenia ciągłego nie sposób stwierdzić, że zostało ono zrealizowane w konkretnej dacie, bowiem jest ono realizowane stale - stan realizacji świadczenia trwa - przez określony okres (np. w przypadku najmu, czy też usług telekomunikacyjnych). Pod pojęciem sprzedaży "ciągłej" należy więc rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu się strony zobowiązanej do świadczenia.

Na podstawie § 9 ust. 1 i ust. 2 cyt. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12. W przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca zawarł odpłatną umowę o kompleksowe świadczenie usług logistycznych i dystrybucyjnych ze Spółką z o.o. B. W ramach umowy B. zobowiązuje się m.in. do przyjmowania na prowadzony przez siebie magazyn towarów handlowych, będących własnością H. oraz do ich prawidłowego przechowywania, dokonywania czynności fakturowania sprzedaży towarów należących do H., wydawania z prowadzonego magazynu towarów handlowych dla klientów H., konfekcjonowania, etykietowania oraz pakowania towarów, sprawowania nadzoru jakościowo-ilościowego przy przyjęciu i wydawaniu towarów handlowych, prowadzenia szczegółowej ewidencji magazynowo-towarowej, zapewnienia bezpieczeństwa składowania towarów, w tym poprzez zapewnienie całodobowej ochrony oraz nadzoru kamer przemysłowych, poszukiwania potencjalnych odbiorców (klientów) na towary handlowe oferowane przez H., przyjmowania w imieniu H. reklamacji wydanych towarów handlowych, organizacji prowadzenia akcji marketingowych na rzecz H. Natomiast H. zobowiązuje się do sprzedaży towarów na rzecz swoich klientów oraz współdziałania ze Spółką celem wykonania przez nią ww. usług. Ponadto H. zapewni Spółce B.,całość koniecznych środków technicznych w tym również informatyczny system magazynowy, sprzedażowy i księgowy. Powyższe usługi logistyczno-dystrybucyjne świadczone przez B. na rzecz Wnioskodawcy sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.84.16 jako "usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" i w skład nich wchodzą ww. czynności. Usługi te mają charakter kompleksowy.

Z powyższego wynika, że w niniejszym przypadku, nie można wyodrębnić, odróżnić poszczególnych czynności. Jak wskazał bowiem Zainteresowany mają one charakter kompleksowy i sklasyfikowane są pod jednym symbolem PKWiU, tj. 74.84.16.

Zatem mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będziemy mieć do czynienia z usługami o charakterze ciągłym. Tym samym, B. będzie miała prawo wystawiać faktury zbiorcze na ww. usługi na koniec każdego miesiąca.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku. Aby jednak można było zastosować stawki preferencyjne lub zwolnienie od podatku, możliwość taka musi wynikać wprost z ustawy o podatku od towarów usług lub z przepisów wykonawczych do ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.84.16. Przedmiotowe usługi nie zostały wymienione ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki VAT. W związku z powyższym, świadczenie ww. usług opodatkowane jest 22% stawką na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż wynagrodzenie płatne przez Wnioskodawcę może być płacone na podstawie jednej zbiorczej faktury z podstawową stawką podatku VAT, wystawionej na koniec każdego miesiąca, w którym świadczone będą przedmiotowe usługi.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą faktur zbiorczych oraz stawki podatku. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą faktur zbiorczych oraz stawki podatku została rozstrzygnięta w interpretacji nr ILPP1/443-739/10-7/AI w dniu 29 września 2010 r. Z kolei wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dostaw towarów został załatwiony w interpretacjach nr ILPP1/443-739/10-5/AI oraz ILPP1/443-739/10-6/AI z dnia 29 września 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl