ILPP1/443-721/08-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-721/08-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy s.c., przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 23 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi usunięcia pojazdu (motocykla) z drogi i jego przechowywania na parkingu strzeżonym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi usunięcia pojazdu (motocykla) z drogi i jego przechowywania na parkingu strzeżonym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na usuwaniu pojazdów z drogi oraz ich przechowywaniu na parkingu strzeżonym. Ww. czynności wykonuje na terenie kraju, na podstawie umowy zawartej ze Starostwem Powiatowym oraz dyspozycji uprawnionych podmiotów w trybie określonym w art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 października 2007 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 191, poz. 1377). Umowa ze Starostwem Powiatowym określa również wysokość odpłatności za wykonane usługi. Wysokość tej odpłatności jest zgodna z cennikiem ustalonym uchwałą rady powiatu i stanowi załącznik nr 3 do ww. umowy. W roku 2007 na podstawie zlecenia Policji został usunięty z drogi pojazd (motocykl). Komisariat Policji odstąpił od sporządzania wniosku o ukaranie sprawcy wykroczenia drogowego w związku z tym, że nie można było ustalić właściciela pojazdu. Sąd Rejonowy w postanowieniu wydanym w roku 2008 orzekł przepadek motocykla na rzecz Skarbu Państwa i zarządził jego przekazanie do Urzędu Skarbowego w Lublinie, zarządzenie to zostało wykonane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od wykonanej usługi przewozu i parkowania pojazdu, którego własność orzeczeniem sądu przeszła na rzecz Skarbu Państwa należy wystawić fakturę VAT ze stawką 22% obciążając nią Urząd Skarbowy.

2.

Czy wartość wykazanej na fakturze kwoty odpłatności za wykonanie usługi powinna być zgodna z cennikiem ustalonym uchwałą rady powiatu, nawet gdy wartość pojazdu jest kilkudziesięciokrotnie mniejsza niż przysługujące Wnioskodawcy wynagrodzenie za wykonanie usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa przetransportowania usuwanego pojazdu oraz usługa jego parkowania jest świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku VAT. Nie zostały one wymienione jako usługi zwolnione lub podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT, dlatego też należy stosować podstawową 22% stawkę podatku. Stroną reprezentującą Skarb Państwa jest w wymienionym przypadku Urząd Skarbowy, na rzecz którego na podstawie wyroku sądowego orzeczono przepadek mienia, dlatego odbiorcą faktury powinien być Urząd Skarbowy, a wartość faktury powinna być zgodna z cennikiem ustalonym przez radę powiatu, dla danych czynności. Wartość przejętego przez Skarb Państwa pojazdu nie ma wpływu na wysokość odpłatności za usługi przewiezienia i parkowania wykazane na fakturze VAT, nawet gdy jest ona bardzo niska.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną z dnia 23 maja 2008 r. znak IPPP1/443-544/08-2/GD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz w art. 8 ust. 2). W dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. W tym miejscu należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Reasumując, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 4 i ust. 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Faktura jest podstawowym dokumentem księgowym, pozwalającym na udokumentowanie transakcji. Ponieważ faktura umożliwia prawidłowe ujęcie transakcji w księgach, zarówno wystawcy, jak i odbiorcy faktury, przeto powinna być odzwierciedleniem rzeczywistych transakcji oraz powinna zawierać dane podmiotów rzeczywiście uczestniczących w tych transakcjach.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 16 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Na podstawie upoważnienia zawartego w przytoczonym przepisie Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w którym podstawowa stawka podatku od towarów i usług została obniżona do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania tych stawek.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy ze Starostwem Powiatowym oraz na podstawie dyspozycji uprawnionych podmiotów w trybie określonym w art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 października 2007 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 191, poz. 1377) Wnioskodawca świadczy odpłatnie usługi polegające na usuwaniu pojazdów z drogi oraz ich przechowywaniu.

W roku 2007 na podstawie zlecenia Policji Spółka usunęła z drogi pojazd (motocykl). Ponieważ jednak nie można było ustalić właściciela pojazdu, Policja odstąpiła od sporządzenia wniosku o ukaranie sprawcy wykroczenia drogowego, a Sąd Rejonowy orzekł przepadek motocykla na rzecz Skarbu Państwa i zarządził przekazanie pojazdu do Urzędu Skarbowego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że wykonana przez Wnioskodawcę czynność usunięcia z drogi pojazdu (motocykla) i przechowywania go na parkingu strzeżonym spełnia definicję usługi (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT), w związku z czym - na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Usługa ta nie została wymieniona w katalogu czynności wyłączonych z opodatkowania, zwolnionych od podatku lub korzystających z obniżonej stawki podatku, w związku z tym zastosowanie dla niej znajdzie stawka podstawowa podatku VAT w wysokości 22%. W myśl przepisu art. 106 cyt. ustawy, ww. usługę należy udokumentować fakturą VAT zawierającą dane rzeczywistych uczestników transakcji (stron umowy).

Ad. 2.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Z ust. 1 powołanego przepisu wynika, iż podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty - z uwagi na treść ust. 2 powołanego przepisu - obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2). Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur (art. 29 ust. 4).

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że wysokość odpłatności za wykonywaną przez Wnioskodawcę usługę usuwania pojazdów z drogi i ich przechowywania na parkingu strzeżonym, została określona w umowie ze Starostwem Powiatowym. Wysokość tej odpłatności jest zgodna z cennikiem ustalonym uchwałą rady powiatu.

Należy zatem stwierdzić, że w okolicznościach opisanych we wniosku ustalenie wysokości opłaty za usunięcie i przechowanie pojazdu mieści się w ramach kompetencji rady powiatu oraz autonomii woli jednostki wyznaczonej przez starostę do usuwania lub przechowywania pojazdów. W związku z powyższym podstawę opodatkowania w przedmiotowej sprawie stanowić będzie kwota należna za wykonane usługi usuwania pojazdów z drogi i ich przechowywania na parkingu strzeżonym wynikająca z umowy zawartej między Wnioskodawcą a Starostwem Powiatowym.

W tym miejscu trzeba podkreślić, że analiza elementów stosunków prawnych wynikających z przepisów innych niż podatkowe, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym w kompetencji Ministra Finansów nie leży dokonywanie oceny, kto w przedmiotowej sprawie będzie odbiorcą świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, a w konsekwencji na kogo winna zostać wystawiona faktura VAT, jak również wskazywanie wysokości odpłatności za tę usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl