ILPP1/443-713/09-3/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-713/09-3/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, w imieniu którego występuje Zarząd Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu: 18 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 września 2009 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Powiatu jest zainteresowany zbyciem nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Powiatu. Budynki posadowione na gruncie stanowią niezakończoną inwestycję polegającą na adaptacji i przebudowie istniejącego w stanie surowym budynku żłobka, budynku mieszkalnego oraz budowie łącznika pomiędzy wymienionymi budynkami - z przeznaczeniem na oddział ginekologiczno-położniczy Szpitala. Opis szczegółowy posadowionego na gruncie budynku - budynek 3-segmentowy złożony z: segmentu A - budynek mieszkalny wzniesiony w okresie międzywojennym (powierzchnia użytkowa budynku - 435,9 m 2); segment B - budynek żłobka (projekt techniczny sporządzony w roku 1985, stan surowy wzniesiony w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, budynek nieoddany do użytkowania - powierzchnia użytkowa 778 m 2); segment C - łącznik scalający ww. budynki (projekt budowlany z roku 1995, powierzchnia użytkowa 275,5 m 2).

Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz pozwolenie na budowę zostały wydane w roku 1995. Z dniem 31 grudnia 1999 r. odstąpiono od realizacji inwestycji z zaawansowaniem prac budowlanych na poziomie 57,96% w stosunku do wartości umownej.

Nieruchomość została przekazana na rzecz Powiatu na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Gminą a Powiatem w dniu 31 grudnia 1999 r.

Wartość przejętej inwestycji wynosi 3.352.979,76 zł, w tym:

* środki własne Gminy - 2.444.979,76 zł;

* dotacje celowe z budżetu państwa - 208.000 zł

* środki Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej 700.000 zł.

Na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) nieruchomość stała się własnością Powiatu W., co zostało potwierdzone w decyzji Wojewody numer (...) z dnia 18 stycznia 2000 r.

Od dnia przejęcia nieruchomości Zarząd Powiatu wydatkował na opisaną powyżej inwestycję - stan środków na koncie 080/85/8511/79/1.

Łącznie od dnia przejęcia nieruchomości Zarząd Powiatu zainwestował w nieruchomość 694.833,68 zł, co stanowi 20,72% wartości przejętych obiektów.

Pismem z dnia 8 września 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o informację, że w stosunku do obiektu (inwestycji realizowanej w latach 2000-2001 pt. "Pawilon (...)"), który Zarząd Powiatu zamierza zbyć nie dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości Zarząd Powiatu będzie musiał doliczyć do wartości nieruchomości, przedstawionej przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym (wartość netto) należny podatek od towarów i usług w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zarząd Powiatu powinien przyjąć wartość nieruchomości netto z uwagi na treść przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) - dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie zawierają definicji legalnej budynku i budowli - ustawodawca definiuje pojęcie obiektu budownictwa mieszkaniowego poprzez odwołanie w art. 2 pkt 12 ustawy do odpowiedniego grupowania PKOB. Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. (pismo zostało wydane pod rządami obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za nadal aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Zarząd Powiatu zamierza sprzedać należące do Powiatu posadowione na gruncie budynki, które stanowią niezakończoną inwestycję polegającą na adaptacji i przebudowie istniejącego w stanie surowym budynku żłobka, budynku mieszkalnego oraz budowie łącznika pomiędzy wymienionymi budynkami - z przeznaczeniem na oddział ginekologiczno-położniczy Szpitala. Na podstawie przepisów art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) nieruchomość stała się własnością Powiatu, co zostało potwierdzone w Decyzji Wojewody numer (...) z dnia 18 stycznia 2000 r. Łącznie od dnia przejęcia nieruchomości Zarząd Powiatu zainwestował w nieruchomość 694.833,68 zł, co stanowi 20,72% wartości przejętych obiektów. W stosunku do obiektu, który Zarząd Powiatu zamierza zbyć nie dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że obiekt nie został zakończony, w związku z czym nie nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie, a zatem nie mógł podlegać ulepszeniom, czy też modernizacjom.

Podkreślenia wymaga, że w przedmiotowej sprawie dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do odliczenia w związku z realizacją inwestycji.

Literalne brzmienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy wskazuje bowiem, że jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia od podatku jest to, by w stosunku do danego obiektu nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższe dowodzi jednoznacznie, że intencją ustawodawcy było to, by ze wspomnianego zwolnienia - zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług - można było skorzystać wyłącznie, jeżeli w stosunku do obiektu, podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia, a nie w sytuacji, gdy podatnik z prawa do odliczenia nie skorzystał.

Należy również wskazać na treść przepisu art. 29 ust. 5 ww. ustawy, który stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, powołane przepisy dotyczące podatku od towarów i usług oraz wyjaśnienia zawarte w piśmie Głównego Urzędu Statystycznego, należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości, tj. posadowionego na gruncie budynku, stanowiącego niezakończoną inwestycję, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, o ile nie przysługiwało Powiatowi W. w stosunku do tego obiektu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że jeżeli powyższe warunki dotyczące skorzystania ze zwolnienia od podatku nie zostaną spełnione, to zamierzona przez Wnioskodawcę transakcja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki uzależnionej od klasyfikacji statystycznej PKOB zastosowanej do sprzedawanego budynku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl