ILPP1/443-7/13-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-7/13-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 3 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku właściwych dla usługi wykonania projektu architektonicznego oraz przeniesienia praw autorskich do tego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku właściwych dla usługi wykonania projektu architektonicznego oraz przeniesienia praw autorskich do tego projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako architekt, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przygotowuje projekty architektoniczne oraz udziela licencji na ich wykorzystanie do budowy. Zainteresowany planuje zawrzeć umowę, w ramach której zamówienie dzieła w postaci projektu architektonicznego nie zawsze będzie się wiązało z udzieleniem licencji na jego zastosowanie do jednej budowy. W szczególności możliwa będzie sytuacja, w której jedynie Wnioskodawca przygotuje projekt, natomiast początkowo ani zamawiającemu projekt, ani też nikomu innemu, Zainteresowany nie udzieli zgody na jego wykorzystanie do budowy. Dopiero pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia przez zamawiającego, zostanie mu udzielona, za zapłatą honorarium, zgoda na wykorzystanie do budowy przygotowanego projektu architektonicznego. W przypadku niezłożenia takiego oświadczenia, wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie więc stanowiło wyłącznie wynagrodzenie z tytułu przygotowania projektu architektonicznego. Będzie ono mogło więc przyjąć formę - w zależności od złożenia oświadczenia przez zamawiającego - albo samego wynagrodzenia z tytułu przygotowania projektu architektonicznego, albo zarówno wynagrodzenia z tytułu przygotowania projektu architektonicznego oraz honorarium z tytułu udzielenia licencji na wykorzystanie tego projektu do jednej lub większej ilości budów. Kwota wynagrodzenia należna z tytułu wykonania każdego z tych świadczeń (przygotowanie projektu oraz udzielenie licencji) zostanie w umowie wskazana oddzielnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które stawki VAT (23% czy 8%) należy zastosować do wynagrodzenia architekta za świadczenie usług, na które składa się wynagrodzenie za przygotowanie projektu architektonicznego, początkowo bez udzielania licencji na wykorzystanie tego projektu do budowy, oraz honorarium za udzielenie klientowi, na którego zamówienie przygotowany został projekt, licencji na wykorzystanie tego projektu do budowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla usługi polegającej na przygotowaniu projektu architektonicznego stawka podatku powinna wynosić 23%, natomiast udzielenie licencji na wykorzystanie projektu architektonicznego do budowy obciążone powinno być stawką podatku 8%, albowiem usługa ta mieści się w zakresie usług wskazanych w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), tj. w wykazie towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%. W konsekwencji wynagrodzenie przysługujące twórcy projektu architektonicznego za jego przygotowanie winno być opodatkowane stawką 23%, natomiast honorarium za udzielenie licencji na wykorzystanie tego projektu architektonicznego do budowy winno być opodatkowane stawką w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który definiuje świadczenie usług, wywieść należy, iż świadczeniem usług jest przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Natomiast stosownie do art. 28e ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości, a zatem usługi będą opodatkowane w Polsce według stawki wynikającej z ustawy o VAT.

Podstawową stawkę podatku VAT określa art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT i wynosi ona 23%. Obniżona stawka podatku wynosząca 8% ustalona została natomiast na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w stosunku do usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Pod pozycją 181 załącznika nr 3 jako opodatkowane stawką 8% wymienione zostały usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Podkreślić w tym miejscu należy, iż ustawodawca przy tych usługach nie odwołuje się do żadnego symbolu PKWiU.

Ze wskazanych regulacji wynika, iż podstawowa stawka podatku to 23%. Usługi architektów są opodatkowane stawką 8% wyłącznie w zakresie wynagrodzenia w formie honorarium za przekazanie praw autorskich lub udzielenie licencji.

Aby wynagrodzenie z tytułu udzielenia licencji do praw autorskich do projektów architektonicznych mogło być opodatkowane stawką 8% wykazać zatem należy, że:

* usługi opisane w umowie są usługami twórców w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: PrAut), czyli usługami, których przedmiotem jest utwór chroniony przepisami tej ustawy,

* architekt otrzyma wynagrodzenie w formie honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich.

Na realizację warunku wskazanego w tiret pierwszym, zgodnie z którym usługi wskazane w poz. 181 zał. 3 do ustawy o VAT muszą być usługami twórców, wskazuje przedmiot usługi, którym jest utwór. Z uwagi na fakt, że ustawa o VAT nie posługuje się pojęciem utworu, ani nie zawiera definicji twórców i artystów wykonawców, przyjąć należy, iż problematyka twórczości regulowana jest szczegółowo w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie zatem z definicją legalną utworu zawartą w art. 1 ust. 1 PrAut, " (przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)". Zgodnie zaś z art. 1 ust. 2 pkt 6 PrAut, " (w) szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: (...) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne". Niezależnie od przykładowego wymienienia wśród przedmiotów prawa autorskiego utworów architektonicznych, wykazać należy, że konkretny projekt architektoniczny spełnia cechy utworu, a zatem, iż jest on przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na wykazanie, iż projekty te są utworami, a zatem ich tworzenie a następnie udzielanie licencji do nich stanowi usługę twórcy, bez wpływu pozostaje jednak ewentualne udzielanie licencji na wykorzystanie projektu architektonicznego do innych budów. Udzielenie licencji nie pozbawia bowiem twórcy praw autorskich do utworu, lecz stanowi wyłącznie wyrażenie zgody na korzystanie z utworu przez otrzymującego licencję.

Przedmiotem usługi, o której mowa w poz. 181 zał. 3 do ustawy o VAT, w przedstawionym opisie jest udzielenie licencji na wykorzystanie do budowy utworzonego projektu architektonicznego. Udzielenie licencji na wykorzystanie projektu architektonicznego do budowy, stanowiące warunek dopuszczalności takiego sposobu wykorzystania projektu, stanowi osobny przedmiot wynagrodzenia, które uwzględnia również ekonomiczną wartość utworu w postaci projektu architektonicznego. Wynagrodzenie twórcy w tej części będzie przyjmowało formę honorarium, jednakże z uwagi na możliwość nieudzielenia licencji na wykorzystanie projektu do budowy lub udzielenie licencji na wykorzystanie projektu do większej liczby budów, początkowo - w trakcie tworzenia projektu architektonicznego - wysokość honorarium może nie być ostatecznie skonkretyzowana. Co więcej, rozszerzanie udzielonej licencji na możliwość wykorzystania projektu do kolejnych budów wiązać się może z coraz to mniejszym przyrostem wynagrodzenia twórcy - ustawa o VAT nie stawia jednak wymogów co do wysokości uzyskiwanego przez twórcę honorarium, w szczególności nie wymaga, aby honorarium za udzielenie licencji miało być stałe. Podkreślić zatem należy, iż w każdym przypadku wynagrodzenie za usługę twórcy przyjmie formę honorarium za udzielenie licencji do projektu architektonicznego, tym samym spełniając wymogi wskazane w poz. 181 zał. 3 do ustawy o VAT i umożliwiając twórcy zastosowanie do tych usług obniżonej stawki VAT 8%.

Zauważyć należy, iż poz. 181 zał. 3 do ustawy o VAT zawęża katalog czynności objętych obniżoną stawką VAT 8% wyłącznie do usług wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich. Zgodnie z definicją przyjętą przez Główny Urząd Statystyczny, honoraria to wynagrodzenia z tytułu korzystania lub rozporządzania prawami autorskimi lub pokrewnymi, obejmujące w szczególności wynagrodzenie przekazane autorowi z tytułu korzystania z utworu przez podmioty wypłacające wynagrodzenie, jeżeli utwór został stworzony np. na podstawie umowy o pracę, o dzieło lub zlecenia. Definicja ta nie obejmuje zatem samej usługi stworzenia projektu architektonicznego, która, co za tym idzie, obciążona jest podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Przedstawiając własne stanowisko w przedmiocie zadanego we wniosku pytania, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do wynagrodzenia twórcy, w części wynagrodzenia za przygotowanie projektu architektonicznego powinna zostać zastosowana podstawowa stawka VAT 23%, natomiast do honorarium za udzielenie klientowi, na którego zamówienie przygotowany został projekt, licencji na wykorzystanie tego projektu do budowy, powinna zostać zastosowana obniżona stawka VAT 8%.

Na poparcie stanowiska, zgodnie z którym usługi świadczone przez architekta, w części polegającej na przygotowaniu projektu architektonicznego, powinny zostać opodatkowane stawką podstawową VAT w wysokości 23%, natomiast udzielenie licencji na jego wykorzystanie do budowy powinno zostać opodatkowane stawką obniżoną VAT w wysokości 8%, wskazać można interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy o sygn. ITPP1/443-214/09/BS, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPP2/443-821/11-3/JO oraz o sygn. IPPP1/443-1174/10-2/AP (stanowisko uznane za nieprawidłowe wyłącznie z uwagi na zmianę wysokości stawek podatkowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Z treści powołanego przepisu wynika, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynności, które podlegają opodatkowaniu, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług powinny mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia, a zatem wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym wskazać należy, iż stosownie do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181 wskazano, iż stawką 8% objęte są, bez względu na symbol PKWiU, usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako architekt, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przygotowuje projekty architektoniczne oraz udziela licencji na ich wykorzystanie do budowy. Zainteresowany planuje zawrzeć umowę, w ramach której zamówienie dzieła w postaci projektu architektonicznego nie zawsze będzie się wiązało z udzieleniem licencji na jego zastosowanie do jednej budowy. W szczególności możliwa będzie sytuacja, w której jedynie Wnioskodawca przygotuje projekt, natomiast początkowo ani zamawiającemu projekt, ani też nikomu innemu, Zainteresowany nie udzieli zgody na jego wykorzystanie do budowy. Dopiero pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia przez zamawiającego projekt, zostanie mu udzielona, za zapłatą honorarium, zgoda na wykorzystanie do budowy przygotowanego projektu architektonicznego. W przypadku niezłożenia takiego oświadczenia, wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie więc stanowiło wyłącznie wynagrodzenie z tytułu przygotowania projektu architektonicznego. Będzie ono mogło więc przyjąć formę - w zależności od złożenia oświadczenia przez zamawiającego - albo samego wynagrodzenia z tytułu przygotowania projektu architektonicznego, albo zarówno wynagrodzenia z tytułu przygotowania projektu architektonicznego oraz honorarium z tytułu udzielenia licencji na wykorzystanie tego projektu do jednej lub większej ilości budów. Kwota wynagrodzenia należna z tytułu wykonania każdego z tych świadczeń (przygotowanie projektu oraz udzielenie licencji) zostanie w umowie wskazana oddzielnie.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii zastosowania stawki podatku VAT do wynagrodzenia architekta za świadczenie usług, na które składa się wynagrodzenie za przygotowanie projektu architektonicznego, początkowo bez udzielania licencji na wykorzystanie tego projektu do budowy, oraz honorarium za udzielenie klientowi, na którego zamówienie przygotowany został projekt, licencji na wykorzystanie tego projektu do budowy.

Wskazać należy, iż co do zasady stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%, jeżeli zatem w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział opodatkowania konkretnej usługi stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku, należy taką usługę opodatkować stawką podstawową. W przypadku usługi wykonania projektu architektonicznego zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej nie przewidują obniżonej stawki podatku bądź zwolnienia, zatem przedmiotowa usługa wykonania projektu będzie opodatkowana wg stawki podstawowej, na mocy art. 41 ust. 1 ustawy. Natomiast z uwagi na ww. poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy należy przeanalizować możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę preferencyjnej stawki opodatkowania dla przeniesienia praw autorskich do projektu architektonicznego (stworzonego przez Zainteresowanego). Ustawa o VAT nie zawiera definicji twórcy, ustawodawca w powyższym zakresie odsyła do przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Należy zatem w pierwszej kolejności rozważyć, czy Wnioskodawca może być uznany za twórcę w rozumieniu powyższych przepisów.

Jak stanowi art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Na podstawie ust. 2 pkt 6 powołanego artykułu, przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

W prawie autorskim mamy do czynienia z dwoma rodzajami praw: autorskimi prawami osobistymi oraz autorskimi prawami majątkowymi. Zasadą jest, iż z utworu może korzystać lub nim rozporządzać tylko osoba uprawniona. Najczęściej będzie to sam twórca lub - jeżeli z mocy ww. ustawy autorskie prawa majątkowe przysługują innej osobie niż twórca, albo osoba, która je nabyła lub na rzecz której została ustanowiona licencja.

W myśl art. 8 ust. 1-3 ustawy o prawie autorskim, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

1.

mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

2.

stanowić przejaw działalności twórczej,

3.

posiadać indywidualny charakter.

Twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl ww. art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu. Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia "utwory" wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno-urbanistycznej (np. projektu architektonicznego) jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt architektoniczny lub architektoniczno-urbanistyczny spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc niebędących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania architektoniczne. Projekty takie nie podlegają ochronie autorsko-prawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Odnosząc się do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania wymienione zostały w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 8%, to przeniesienie praw autorskich do projektu podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Natomiast sama usługa wykonania projektu bez udzielenia licencji opodatkowana będzie podstawową, tj. 23% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, ponieważ ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku, czy też obniżonej stawki podatku dla tych usług.

Reasumując, wskazane w opisie sprawy usługi będą opodatkowane w następujący sposób:

* wynagrodzenie z tytułu wykonania projektu - 23% stawką podatku,

* wynagrodzenie w formie honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich do projektu - 8% stawką podatku.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl