ILPP1/443-7/07-3/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-7/07-3/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2007 r. (data wpływu: 12 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu uzyskania statusu podatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu uzyskania statusu podatnika podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Aktem notarialnym z dnia 14 marca 2006 r. sporządzonym przed notariuszem w jego Kancelarii, wspólnicy spółki cywilnej, działając na zasadzie art. 551 § 2 Kodeksu spółek handlowych przekształcili ww. spółkę cywilną w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka wpisana została do Krajowego Rejestru Sądowego w maju 2006 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z jaką chwilą (dniem) powstała Spółka z o.o., z chwilą zawarcia umowy, o czym mówi art. 161 k.s.h., czy też z chwilą wpisania spółki do KRS, o czym mówi art. 552 k.s.h., a co się z tym wiąże z jakim dniem Spółka z o.o. stała się podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy przekształcona w trybie art. 551 k.s.h. ze spółki cywilnej, Spółka z o.o. powstała z chwilą zawarcia umowy spółki sporządzonej na podstawie art. 161 k.s.h. Z tym też dniem, stała się podmiotem ustawy o podatku od towarów i usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdza się, co następuje.

Podstawę prawną przekształceń spółek prawa handlowego stanowią przepisy działu III ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 551 § 2 ww. ustawy spółka cywilna może być przekształcana w spółkę handlową, inną niż spółka jawna. Natomiast w § 3 tegoż artykułu postanowiono, że do przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową inną niż jawna, stosuje się przepisy dotyczące przekształcenia spółki jawnej w inną spółkę handlową.

Z treści art. 552 i art. 553 k.s.h. wynikają podstawowe skutki przekształcenia, a mianowicie określone w tych przepisach zasady tzw. sukcesji uniwersalnej, stosownie do których:

- zgodnie z art. 552 powołanej ustawy, spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia),

- stosownie do art. 553 spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że w istocie nie mamy do czynienia z likwidacją spółki przekształcanej, ale z procesem polegającym na zmianie formy prawnej prowadzonej działalności.

Artykuł 161 k.s.h. który powołuje Spółka we wniosku, zgodnie z którym z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania, gdyż spółka w organizacji dotyczy podmiotów nowo powstałych, a nie przekształcenia spółki cywilnej w trybie art. 551 k.s.h. W trybie przekształceniowym bowiem, nie mamy etapów związanych z tworzeniem spółki, a w przypadku spółek kapitałowych nie dochodzi do powstania spółki w organizacji, a następnie przejścia w formę spółki właściwej. W każdym razie decydujący dla przekształcenia spółki jest wpis spółki przekształconej do rejestru.

Zatem ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz z powołanych wyżej przepisów wynika, że Spółka cywilna stała się Spółką z o.o. i tym samym podatnikiem podatku od towarów i usług z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podatnikami podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Skutki podatkowe (tzw. sukcesja podatkowa), zostały unormowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W myśl art. 93a § 1 pkt 2 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej spółki. Istotne jest także to, że nowo powstała spółka nie ma obowiązku składania ponownie zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT, konieczne jest jednak stosownie do art. 96 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dokonanie aktualizacji tego zgłoszenia. Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), w przypadku przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową, NIP nadany podatnikowi przechodzi na następcę prawnego.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl