ILPP1/443-688/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-688/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby Celnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu: 10 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu: 13 lipca 2009 r.) oraz z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 25 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu "Przygotowanie (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu "Przygotowanie (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniach 13 lipca 2009 r. i 25 sierpnia 2009 r. o doprecyzowanie zadanego pytania oraz opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 9 marca 2007 r. nr (...) Wnioskodawcy zostały przyznane dodatkowe środki w planie finansowym wydatków budżetowych w wysokości 4.905.800,00 zł. Powyższe środki pochodziły z rezerwy celowej i przeznaczone były na pokrycie kosztów realizacji projektu nr (...) "Przygotowanie (...)", w ramach Instrumentu Finansowego S., dla jednostki realizującej, tj. m.in. Izby Celnej. Projekt został zrealizowany w oparciu o zawartą umowę pomiędzy Izbą Celną, konsorcjum firm "... oraz Polska Telefonia Komórkowa. Za wykonaną całość przedmiotu umowy Wnioskodawca dokonał płatności w wysokości 4.905.799,60 zł, na podstawie wystawionej przez konsorcjum faktury VAT nr... z dnia... 2007 r. na kwotę brutto 4.905.799,60 zł w tym podatek VAT - 884.652,36 zł. Ponieważ poniesiony wydatek był całkowicie związany z realizacją projektu pod względem jego zgodności z postanowieniami programu operacyjnego to można było go uznać za koszt kwalifikowany w całości, a tym samym podlegał on współfinansowaniu ze środków Funduszu Unii Europejskiej. Zważywszy również na status Wnioskodawcy występującego jako państwowa jednostka budżetowa - zdaniem Izby Celnej - jako koszt kwalifikowany można uznać również podatek od towarów i usług.

Ze złożonego w dniu 13 lipca 2009 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż realizacja projektu X - "Przygotowanie (...)" - finansowanego z Funduszu S. nie generowała dla Izby Celnej żadnego dochodu.

W uzupełnieniu z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Celna oświadczyła, iż przedmiotowy projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca nie osiąga z tytułu korzystania z efektów projektu żadnego obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego z Funduszu S....

Zdaniem Wnioskodawcy, Izba Celna nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Zainteresowany jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych działającą w formie jednostki budżetowej, której podstawowa działalność statutowa jest finansowana na zasadach określonych przepisami art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), tj. wydatki Izby Celnej pokrywane są bezpośrednio z budżetu państwa, a pobrane dochody odprowadzane na rachunek dochodów budżetu.

Wnioskodawca działa na podstawie statutu, który określa jej podstawowe zadania i przedmiot działalności. Statut został zawarty w Zarządzeniu Nr 24 Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym (Dz. U. Ministra Finansów Nr 14, poz. 103).

W opinii Zainteresowanego, w świetle przepisów prawa podatkowego Izba Celna jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej reprezentującą Skarb Państwa. W zakresie, kiedy reprezentuje Skarb Państwa przy dokonywaniu czynności cywilnoprawnych Izba występuje jako podatnik podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, opierając się na art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatek naliczony może być odliczony od podatku należnego tylko wówczas, jeśli będzie istniał związek dokonanego zakupu z czynnościami opodatkowanymi. W tym konkretnym przypadku jednoznacznie można stwierdzić, że Izba Celna realizując projekt S. nie będzie miała możliwości odliczenia tego podatku ponieważ, jako jednostka budżetowa reprezentująca i wykonująca zadania Skarbu Państwa nie ma możliwości dokonywania samodzielnie czynności opodatkowanych za wyjątkiem tych, które wynikają wprost z art. 96 ustawy o finansach publicznych w związku z uprawieniem wynikającym z art. 17b ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493). W związku z tym Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek jakim jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościom opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach Instrumentu Finansowego S. zrealizował projekt "Przygotowanie (...)". Dokonana inwestycja nie generuje dla Wnioskodawcy żadnego obrotu i nie służy czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji.

Reasumując, w związku z realizacją projektu "Przygotowanie (...)" Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl