ILPP1/443-677/08-2/BD - Robota budowlana wykonywana przez usługodawcę będącego producentem towaru wykorzystywanego w ramach tej usługi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-677/08-2/BD Robota budowlana wykonywana przez usługodawcę będącego producentem towaru wykorzystywanego w ramach tej usługi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2008 r. (data wpływu: 7 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pn. S (...), polegającą na wyrobie i montażu schodów drewnianych na zlecenie klienta. Wyrób poszczególnych elementów schodów odbywa się w siedzibie Zakładu a montaż u klienta w jego budynku lub lokalu mieszkalnym. Ze zleceniodawcami zawierane są umowy - zlecenia, na piśmie.

Od 1 stycznia 2008 r. Zainteresowany realizuje zamówienia tylko dla klientów lokali i obiektów objętych społecznym programem budownictwa mieszkaniowego wg PKOB 111; PKOB 112. Będąc podatnikiem VAT, za wykonane prace od 1 stycznia 2008 r. Wnioskodawca wystawia faktury VAT ze stawką 7% dla całości usługi, tj. wykonanie elementów schodów i ich montaż kierując się Dyrektywą Nr 112 VAT Unii Europejskiej i treścią art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Celem realizacji otrzymanych zleceń są prace związane z usługowym wykonaniem robót wykończeniowych w budownictwie mieszkalnym, a także w obiektach i lokalach budownictwa mieszkaniowego objętych przebudową, rozbudową, modernizacją remontem lub konserwacją. Są to prace zaliczone zgodnie z PKWiU do działu 45 "Roboty budowlane". Zgodnie z treścią art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznej a PKWiU w tym zakresie wskazuje, że budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45, co oznacza że wyrób drewnianych elementów schodów i ich montaż u klienta jest usługą.

Podatnik posiada numer identyfikacyjny REGON, gdzie wyszczególniono PKD 2030Z produkcja wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz EKD 2030 produkcja drewnianych elementów konstrukcyjnych i wyrobów stolarki budowlanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji od 1 stycznia 2008 r. Wnioskodawca prawidłowo stosuje stawkę VAT - 7% dla wyrobu elementów schodów drewnianych i ich montażu w obiektach i lokalach budownictwa mieszkaniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, istotnym zagadnieniem dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonanej przez podatnika podatku VAT polegającej na wyprodukowaniu elementów schodów, a następnie ich montażu, jest ocena czy czynność ta jest świadczeniem usługi. Umowa między stronami niewątpliwie wskazuje co stanowi jej przedmiot, nie mniej jednak czy materiał (tu: drewno, kleje, środki impregnujące, lakiery itp.) może wchodzić w wartość usługi, a co za tym idzie, czy istnieje możliwość zastosowania preferencyjnego opodatkowania wg stawki 7% do całego kosztorysu (materiał + robocizna) - decyduje określona klasyfikacja statystyczna. Zgodnie z PKWiU dział 45 "Roboty budowlane", do których należy między innymi montaż i instalowanie wyrobu także wyprodukowanego przez wykonawcę usługi, należy z punktu widzenia ustawy o VAT klasyfikować jako usługi.

Celem tych robót jest realizacja obiektu budowlanego (jako remont, modernizacja). Inwestora nie interesuje przy tym zakup poszczególnych materiałów dla realizacji tej inwestycji, lecz jej efekt finalny w postaci wykonania zleconych robót z użyciem stosownych materiałów. Tym samym dla inwestora istotna jest określona robota budowlana (usługa), a nie zakup samego towaru, który jest jedynie integralnym elementem zleconej usługi budowlanej.

Stąd też należy uznać, że w każdym przypadku zleconej przez inwestora roboty budowlanej wykonywanej przez usługodawcę będącego jednocześnie producentem towaru (materiału), wykorzystanego w ramach danej roboty (usługi) budowlanej, mamy do czynienia z jednolitym świadczeniem, mającym charakter roboty budowlanej. Tezę taką wydał Europejski Trybunał Sprawiedliwości w dniu 27 października 2005 r. w orzeczeniu Nr C-41/04, w którym stwierdził, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia wykonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności (dla celów VAT) składają się na jednolite świadczenie.

Oznacza to, że jeżeli strony umówiły się na realizację danej roboty budowlanej obejmującej montaż (instalację) produktu usługodawcy, to w każdym przypadku tego rodzaju robót budowlanych wykonywanych przez producenta towaru w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), usługa taka wraz z wykorzystaniem do jej wykonania produktem usługodawcy, podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT.

Zastosowanie stawki VAT 7% dla wyprodukowania elementów schodów drewnianych i ich montażu ma swe uzasadnienie w unormowaniach, między innymi:

*

w art. 41 ust 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

*

PKWiU dział 45 "Roboty budowlane", które to należy z punktu widzenia ustawy o VAT klasyfikować jako usługi,

*

w Dyrektywie UE Nr 112 VAT, która umożliwia stosowanie stawki obniżonej dla dostawy, budowy, remontu lub przebudowy budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej (poz. 10 załącznika III do Dyrektywy 112 VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

Od 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 7% stosuje się m.in. w odniesieniu do:

*

dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług,

*

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy - zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.),

*

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy - w oparciu o § 5 ust. 1a pkt 2 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Od 1 maja 2004 r. obniżonej stawki podatku nie stosuje się natomiast do materiałów budowlanych. Jej obniżenia nie przewidują już bowiem ani załączniki do ustawy, ani przepisy wykonawcze.

Ponieważ obniżona do 7% stawka podatku przewidziana jest obecnie jedynie dla usług budowlanych oraz dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, nie dotyczy natomiast materiałów budowlanych, zatem zastosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga ustalenia czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie stolarstwa, polegającą na wyrobie i montażu schodów drewnianych na zlecenie klienta. Zamówienia realizowane są tylko dla klientów lokali i obiektów objętych społecznym programem budownictwa mieszkaniowego wg PKOB 111; PKOB 112.

Celem realizacji otrzymanych zleceń są prace związane z usługowym wykonaniem robót wykończeniowych w budownictwie mieszkalnym a także w obiektach i lokalach budownictwa mieszkaniowego objętych przebudową, rozbudową, modernizacją remontem lub konserwacją. Podatnik zaliczył wykonywane czynności wg klasyfikacji PKWiU do działu 45 "Roboty budowlane".

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, tj. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku należy stwierdzić, że jeżeli wyrób i montaż schodów drewnianych na zlecenie klienta jest czynnością zaklasyfikowaną do grupowania PKWiU 45 i mieści się w pojęciu robót budowlanych, to stosownie do powołanych wyżej przepisów, korzysta z opodatkowania wg preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl