ILPP1/443-668/09-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-668/09-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Inwestycji Miejskich, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 5 czerwca 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 8 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Inwestycji Miejskich w... jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego Gminy..., powołaną Uchwałą Rady Miejskiej... do prowadzenia inwestycji w ramach inwestorstwa zastępczego w imieniu i na rzecz Gminy... i jej jednostek organizacyjnych.

Dodatkowo Uchwałą Rady Miejskiej. Zarząd Inwestycji Miejskiej uzyskał prawo do prowadzenia działalności w formie zastępstwa inwestorskiego na rzecz innych podmiotów niż Gmina... i jest w tym zakresie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym nr NIP..., odprowadzającym z tego tytułu podatek od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca realizuje na rzecz Gminy... zadanie inwestycyjne pod nazwą: "Rewitalizacja Bulwaru... w..." aplikowaną do współfinansowania przez Unię Europejską ze Środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa... na lata 2007 - 2013, Działanie 6.2 "Turystyka aktywna" oraz ze środków finansowych Gminy....

Faktury za wykonane prace wystawiane są przez wykonawców na podmiot o numerze NIP:. - Zarząd Inwestycji Miejskich. Zadanie przewiduje rewitalizację obszaru... w.... Teren objęty inwestycją jest usytuowany nad lewym brzegiem O. na odcinku mostu... do Mostu. Przedmiotem inwestycji jest zagospodarowanie przestrzeni publicznej o wyjątkowych walorach historycznych, które umożliwiają kontakt wizualny nowopowstałych form z rzeką na całej długości Bulwaru oraz podkreślają przebieg bastionów... i.... W ramach inwestycji przewiduje się nowe nasadzenie zieleni oraz wycinki umożliwiające zagospodarowaniu obszaru. Bulwar po zakończeniu realizacji inwestycji będzie promenadą spacerową z dopuszczeniem ruchu rowerowego oraz przystosowaniem dla osób niepełnosprawnych.

Po zakończeniu zadania inwestycyjnego użytkownikiem i gospodarzem obiektu będzie Zarząd Zieleni Miejskiej i Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta - jednostki budżetowe Gminy....

Gmina... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada NIP:.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd Inwestycji Miejskich ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu prowadzonej działalności o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach za wykonane prace budowlane w ramach zadania "Rewitalizacja Bulwaru... w..." aplikowanego do współfinansowania przez Unię Europejską ze Środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa... na lata 2007 - 2013, Działanie 6.2 "Turystyka aktywna" oraz Gminę....

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty podatku od towarów i usług zawarte w fakturach za wykonane prace budowlane, wystawionych na Zarząd Inwestycji Miejskich nie podlegają odliczeniu, ponieważ jednostka nie prowadzi w tym zakresie działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 10 i pkt 12 ww. ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego Gminy..., powołaną Uchwałą Rady Miejskiej... do prowadzenia inwestycji w ramach inwestorstwa zastępczego w imieniu i na rzecz Gminy... i jej jednostek organizacyjnych. Obecnie Zainteresowany realizuje zadanie inwestycyjne pn.: "Rewitalizacja Bulwaru... w..." aplikowaną do współfinansowania przez Unię Europejską ze Środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa... na lata 2007 - 2013, Działanie 6.2 "Turystyka aktywna" oraz ze środków finansowych Gminy.... Faktury VAT w związku z tą inwestycją wystawiane są przez wykonawców na Zarząd Inwestycji Miejskich.

Po zakończeniu zadania inwestycyjnego użytkownikiem i gospodarzem obiektu będzie Zarząd Zieleni Miejskiej oraz Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta - jednostki budżetowe Gminy....

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie - jak wskazuje Zainteresowany, czyli Zarząd Inwestycji Miejskich - warunku tego nie spełnia, ponieważ nie prowadzi on w tym zakresie działalności opodatkowanej, a użytkownikiem i gospodarzem ww. obiektu będzie Zarząd Zieleni Miejskiej oraz Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl