ILPP1/443-659/09-3/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-659/09-3/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przed założeniem działalności gospodarczej, Wnioskodawca z własnych środków zakupił kamerę, statyw oraz mikrofon. Wszystkie zakupy były dokonane na rzecz planowanej działalności. Na wszystkie zakupy Zainteresowany posiada faktury imienne. W kwietniu 2009 r. Wnioskodawca otrzymał z Powiatowego Urzędu Pracy środki na podjęcie działalności gospodarczej. Zainteresowany założył działalność gospodarczą 14 kwietnia 2009 r. i z tą datą zarejestrował się jako podatnik VAT.

Z otrzymanej dotacji, już w ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca zakupił laptopa oraz oprogramowania, które wprowadził do rejestru środków trwałych, gdyż kwoty obu zakupów przekroczyły 3500 zł netto. Pozostałe wydatki nie przekroczyły ww. kwoty i stanowią wyposażenie. Wszystkie wydatki z dotacji, poza zakupionymi środkami trwałymi Podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodu. Od wszystkich zakupów z dotacji łącznie ze środkami trwałymi Wnioskodawca odliczył podatek VAT. Zakupy dokonane przed rejestracją działalności gospodarczej Podatnik wprowadził na stan firmy protokołem przekazania jako środki trwałe i od tych zakupów również odliczył podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją z Urzędu Pracy.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed założeniem działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on odliczyć podatek VAT od wydatków sfinansowanych dotacją. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, prawa do odliczenia VAT nie stosuje się do wydatków, które nie mogły zostać zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. Jak już wspomniano odpisy amortyzacyjne od wydatków na zakup środków sfinansowanych dotacją nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Nie oznacza to jednak, że nie można odliczać podatku VAT od wydatków na zakup środków trwałych, ponieważ art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że wspomnianego ograniczenia nie stosuje się do nabycia m.in. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W związku z powyższym - w ocenie Zainteresowanego - podatek VAT naliczony od wydatków sfinansowanych dotacją, niezależnie czy wydatek dotyczy środków trwałych, będzie podlegał odliczeniu.

Ponadto - zdaniem Wnioskodawcy - wszystkie wydatki na rzecz działalności poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej można ująć w ewidencji VAT. Powyższe wynika z faktu, że Zainteresowany jest podatnikiem VAT, a ww. zakupy zostały dokonane w związku z działalnością gospodarczą i na jej potrzeby.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak stanowi art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Według art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W powołanych wyżej przepisach zrealizowana została jedna z fundamentalnych zasad podatku od towarów i usług, tj. zasada neutralności podatku dla czynnych podatników tego podatku.

Podatnikami - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 cyt. ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto przepisy ustawy przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 cyt. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z uregulowaniami art. 88 ust. 4 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego w razie nie zarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem - z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie).

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że w dniu 14 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą, na rozpoczęcie której otrzymał dotację z urzędu pracy. Ze środków pozyskanych z ww. dotacji Zainteresowany zakupił laptopa wraz z oprogramowaniem, które wprowadził do ewidencji środków trwałych. Ponadto przed rozpoczęciem działalność gospodarczej Podatnik zakupił z własnych środków kamerę, statyw oraz mikrofon.

W związku z wydatkami poniesionymi zarówno przed rozpoczęciem działalności, jak również po jej rejestracji, Wnioskodawca korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wszystkie ww. zakupy zostały dokonane w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Podatnika i na jej potrzeby.

Treść powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że brak rejestracji jako podatnika VAT czynnego w okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego nie uniemożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy bezspornie związane z prowadzeniem działalności. Treść cytowanego wyżej art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Jednak status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie ww. nabycia (otrzymania faktury), lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Odnosząc powyższą analizę przepisów do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż zarówno zakupy dokonane przez Zainteresowanego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, jak również zakupy sfinansowane dotacją z urzędu pracy, dokonane zostały w związku z prowadzoną działalnością, Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem jednak, że ww. zakupy są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podkreślić należy, że z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zgodnie z którą z dniem 1 grudnia 2008 r. uchylono treść powołanych przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestia dotycząca opisanego zdarzenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozstrzygnięta odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl