ILPP1/443-65/09-3/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-65/09-3/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Warszawie 5 stycznia 2009 r., Biura KIP w Płocku 9 stycznia 2009 r., Biura KIP w Lesznie 15 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Budowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Budowa...". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto w roku 2008 zrealizowało inwestycję pn. "Budowa...". Zadanie finansowane było z trzech źródeł: z Budżetu Państwa, z Budżetu Województwa i z Budżetu Miasta. Wartość zadania to kwota około 1.300.000 zł W ramach inwestycji zrealizowane zostały m.in. boisko wielofunkcyjne oraz boisko ze sztuczną nawierzchnią trawiastą, które na dzień dzisiejszy znajdują się w opiece Miasta, a od dnia 31 grudnia 2008 r. powierzone zostaną pieczy Publicznemu Gimnazjum, przy którym obiekty się znajdują.

W roku 2009 planowana jest realizacja II etapu zadania, polegająca m.in. na budowie budynku szatniowego, bieżni, boiska do piłki plażowej, ogrodzenia. Przewidywana wartość II etapu zadania to kwota około 1.700.000 zł.

Po całkowitym zrealizowaniu zadania, w roku 2009, planowane jest oddanie w odpłatną dzierżawę całego kompleksu sportowego. Dzierżawcą obiektów sportowych będzie podmiot, który na pokrycie kosztów utrzymania obiektów i promowania zajęć sportowych otrzymywać będzie dotację z budżetu Miasta. Podmiot wyłoniony zostanie w trybie otwartego konkursu ofert. Ponieważ obiekty sportowe mają być ogólnodostępne i korzystanie z nich ma być bezpłatne, dzierżawca będzie mógł pobierać pożytki z przedmiotu dzierżawy m.in. z reklam umieszczonych na boiskach lub z usługi wypożyczania sprzętu sportowego.

W uzupełnieniu wniosku Strona informuje, iż Miasto jest gminą miejską. Do zakresu zadań Gminy Miasto należą, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w tym wymienione w art. 7 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miastu przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji, w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania, tj. w roku 2009, oddaniem w dzierżawę ww. obiektów sportowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku budowy obiektów sportowych, które z założenia przeznaczone mają być do opodatkowanej sprzedaży, tj. odpłatnej dzierżawy, warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, zostaje zrealizowany, podatnik będzie wykonywał czynność opodatkowaną. Zatem, Miasto przy realizacji inwestycji polegającej na budowie kompleksu boisk sportowych z zapleczem sportowym, ma prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa reguła wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl dyspozycji art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy, w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy).

W świetle zapisu art. 9 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, gmina dążąc do realizacji i prawidłowego wykonywania powierzonych jej zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że Miasto, będące gminą miejską, wykonuje swoje zadania na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, które obejmują wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Miasto dwuetapowo realizuje inwestycję pn. "Budowa..." finansowaną z trzech źródeł: z Budżetu Państwa, z Budżetu Województwa i z Budżetu Miasta. Po zakończeniu inwestycji planowane jest oddanie w odpłatną dzierżawę całego kompleksu sportowego podmiotowi wyłonionemu w trybie otwartego konkursu ofert. Dzierżawca obiektów sportowych będzie otrzymywać dotację z budżetu Miasta na pokrycie kosztów utrzymania obiektów i promowania zajęć sportowych. Przedmiotowe obiekty będą ogólnodostępne i korzystanie z nich będzie bezpłatne. Dzierżawca jednak będzie mógł pobierać pożytki z przedmiotu dzierżawy m.in. z reklam umieszczonych na boiskach lub z usługi wypożyczania sprzętu sportowego.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, według art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że przekazanie podmiotowi wyłonionemu w drodze konkursu praw do używania i czerpania pożytków z przedmiotu umowy dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego dokonując dzierżawy obiektów sportowych świadczy usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, ponieważ przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej.

Z tytułu dzierżawy Miasto osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem w związku z przekazaniem obiektów sportowych do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy, poniesione przez Miasto wydatki na inwestycję są wydatkami związanymi z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jeżeli świadczone przez Miasto usługi nie zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92 i nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (na podstawie poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższych unormowań i przedstawionych okoliczności wynika, że w omawianej sprawie Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi, w postaci uzyskiwanych dochodów z tytułu dzierżawy pod warunkiem, że usługi te nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

Reasumując, należy stwierdzić, iż Miasto będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług do wykonania przedmiotowej inwestycji pod warunkiem, że obiekty sportowe nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92, zwolnionych od podatku VAT.

Ponadto, zaznacza się, iż tut. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl