ILPP1/443-644/10-2/TW - Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji zadania ochrony przyrody na terenie gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-644/10-2/TW Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji zadania ochrony przyrody na terenie gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu 15 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Ochrona obszaru natura (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Ochrona obszaru natura (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach zadań własnych nałożonych na gminy (art. 2 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) mieści się zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty jakimi są m.in. zapewnienie terenów rekreacyjnych, ochrona przyrody na terenie Gminy.

Zadanie takie wypełniać będą projektowane tereny rekreacyjne: plaża, plac zabaw dla dzieci i miejsce piknikowe wraz z infrastrukturą (toalety, pojemniki i kosze na śmieci), na realizacje którego w czerwcu 2010 r. zostanie złożony wniosek o dofinansowanie inwestycji pn.: "Ochrona obszaru natura (...)" ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013 w ramach Osi priorytetowej II "Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka", Działanie II 3 "Ochrona przyrody".

Inwestycja realizowana będzie w roku 2012 i służy jedynie ochronie przyrody, tj. pozwoli opanować plagę śmiecenia i penetrowania zarośli łęgowych dla zaspokojenia potrzeb fizjologicznych (pojemniki na śmieci i toalety). Koncentracja możliwości rekreacji na niewielkim i przystosowanym do tego terenie będzie miała równie pozytywny wpływ na obszary cenniejsze, na których dzika rekreacja może istotnie pogorszyć warunki zachowania bogactwa ornitofałny.

Po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie osiągać z tego tytułu żadnych przychodów.

Inwestycja nie służy czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy, gdyż stanowi zadanie statutowe Gminy. Ponadto po zrealizowaniu tej inwestycji, tj. po zakończeniu budowy obiekt ten również nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie uprawniona do zwrotu lub do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją inwestycji pn.: "Ochrona obszaru natura (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując inwestycję pn.: "Ochrona obszaru natura (...)", stanowiącą jej ustawowe i statutowe zadanie, nie będzie uprawniona do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT.

Inwestycja ta nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym tym podatkiem, gdyż jest to jedynie inwestycja służąca ochronie środowiska.

Gmina po zrealizowaniu inwestycji nie będzie osiągała przychodów - nie zostanie, więc spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) uprawniający podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego - ponoszone wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Wnioskodawca nie wykonuje więc żadnych - jak wskazał - czynności opodatkowanych, ponieważ nie pobiera żadnych opłat, w związku z czym czynności te nie mają charakteru odpłatnego (co stanowi niezbędny wymóg do uznania ich za opodatkowane).

Wobec powyższego Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z przedmiotowym projektem.

Uzasadnione jest więc potraktowanie podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - zadania własne obejmują sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza realizować w roku 2012 inwestycję, która będzie służyła ochronie przyrody. Zadanie takie wypełniać będą projektowane tereny rekreacyjne: plaża, plac zabaw dla dzieci i miejsce piknikowe wraz z infrastrukturą (toalety, pojemniki i kosze na śmieci), na realizacje którego w czerwcu 2010 r. zostanie złożony wniosek o dofinansowanie inwestycji pn.: "Ochrona obszaru natura (...)" ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie osiągać z tego tytułu żadnych przychodów.

Inwestycja nie służy czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy, gdyż stanowi zadanie statutowe Gminy. Ponadto po zrealizowaniu tej inwestycji, tj. po zakończeniu budowy obiekt ten również nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Zainteresowany wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

Wyjaśnić dodatkowo należy, iż w powyższym zakresie Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT wynikającego z realizacji inwestycji pn.: "Ochrona obszaru natura (...)".

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl