ILPP1/443-633/09-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-633/09-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodów prezesa zarządu z działalności wykonywanej osobiście - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodów prezesa zarządu z działalności wykonywanej osobiście.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgromadzenie wspólników sp. z o.o. (dalej "Spółka") zamierza podjąć uchwałę, na podstawie której prezesowi zarządu Spółki zostanie przyznane miesięczne wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie Spółki. Mowa tu o wynagrodzeniu wymienionym w przepisie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "pdf"). Z prezesem zarządu nie będzie zawierana umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, kontrakt menedżerski, ani żadna umowa o podobnym charakterze.

Prezes zarządu Spółki ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski i w Polsce podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oprócz pełnienia funkcji w zarządzie prezes jest zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę, pracuje na stanowisku związanym z rekrutacją kandydatów do zatrudnienia (Spółka jest agencją pracy tymczasowej wpisaną w rejestrze agencji zatrudnienia) i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym, przychody prezesa zarządu z działalności wykonywanej osobiście, otrzymywane na podstawie wymienionej wyżej uchwały zgromadzenia wspólników, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na postawione wyżej pytanie należy odpowiedzieć przecząco, to znaczy uznać, że przychody prezesa zarządu Spółki otrzymywane na podstawie wymienionej wyżej uchwały zgromadzenia wspólników nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż podatnikami są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności, odsyłając jednocześnie do definicji samodzielnej działalności gospodarczej formułowanej w ust. 2 ustawy.

Przywoływanie tu definicji samodzielnej działalności gospodarczej nie jest potrzebne ze względu na regulację zawartą w ust. 3 pkt 3 tego samego artykułu ustawy o podatku VAT. Zgodnie z tą regulacją nie jest samodzielną działalnością gospodarczą (o której mowa w ust. 1) wykonywanie czynności przy kumulatywnym wystąpieniu następujących warunków:

1.

z tytułu wykonywania czynności wykonawca otrzymuje przychody wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a zatem także przychody wymienione w art. 13 pkt 7 ustawy o pdf),

2.

wykonawca tych czynności jest związany ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym i wykonawcą co do:

a)

warunków wykonywania czynności,

b)

wynagrodzenia, oraz

c)

odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zdaniem podatnika wszystkie wymienione wyżej warunki są w opisywanej sprawie spełnione, i tak:

* prezes zarządu jest członkiem zarządu (należy do składu zarządu), jego członkowstwo w zarządzie wynika z powołania (został powołany uchwałą zgromadzenia wspólników Spółki, art. 201 § 4 k.s.h.) i nie zawarto z nim umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, kontraktu menedżerskiego, ani żadnej umowy o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9 ustawy o pdf), zatem będzie otrzymywał przychody wymienione w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* pomiędzy Spółką i prezesem zarządu, mimo braku umowy, z mocy samego powołania jest nawiązany stosunek prawny (członkostwo w zarządzie), a warunki wykonywania czynności określa art. 201 § 1 k.s.h. - do obowiązków prezesa należy wykonywanie czynności obejmujących prowadzenie spraw Spółki i jej reprezentacja. Do opisywanego tu stosunku prawnego, na podstawie art. 750 k.c., należy stosować przepisy o zleceniu,

* warunki wynagrodzenia określi uchwała zgromadzenia wspólników spółki. odpowiedzialności Spółki za czynności podejmowane przez prezesa wynikają z przepisu art. 95 § 2 k.c., który stanowi, że czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (Spółki).

Podatnik prosi zatem o wyjaśnienie, czy w kontekście przedstawionego na wstępie stanu faktycznego stanowisko prezentowane przez podatnika jest poprawne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, przez świadczenie usług - na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, czynnościami, których nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, są czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagradzania i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec

Podatnikami są więc jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające bez stosunku podporządkowania, działające na własny rachunek i ryzyko.

W katalogu przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca wskazał, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionych wyżej przepisów prawa wynika, że świadczenie usług przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT w sytuacji, gdy z tytułu świadczenia ww. usług osoby fizyczne świadczące te usługi są związane ze zlecającym ich wykonanie więzami prawnymi co do:

* warunków wykonywania usług,

* wynagradzania,

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy usługobiorcą, a usługodawcą jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Zatem, podmioty realizujące powyższe czynności - kwalifikujące się jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - pozbawione jednak niezależności (samodzielności) przy ich wykonywaniu, nie są podatnikami podatku od towarów i usług, a ich usługi pozostają poza systemem VAT jako niepodlegające temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgromadzenie wspólników zamierza podjąć uchwałę, na podstawie której prezesowi zarządu Spółki zostanie przyznane miesięczne wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie Spółki. Mowa tu o wynagrodzeniu wymienionym w przepisie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z prezesem zarządu, który jest członkiem zarządu nie zawarto umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, kontraktu menedżerskiego, ani żadnej umowy o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9 ustawy o pdf), zatem będzie otrzymywał przychody wymienione w art. 13 pkt 7 updf.

Pomiędzy Spółką i prezesem zarządu, mimo braku umowy, z mocy samego powołania jest nawiązany stosunek prawny (członkostwo w zarządzie), a warunki wykonywania czynności określa art. 201 § 1 k.s.h. - do obowiązków prezesa należy wykonywanie czynności obejmujących prowadzenie spraw Spółki i jej reprezentacja.

W przedmiotowej sprawie zatem, mamy więc do czynienia z czynnościami, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, które nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności i niepodlegają systemowi VAT.

Zatem, przychody prezesa zarządu z działalności wykonywanej osobiście, otrzymywane na podstawie wymienionej wyżej uchwały zgromadzenia wspólników, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl