ILPP1/443-63/13-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-63/13-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowo-akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do korekty podatku należnego, na podstawie art. 89a ustawy - wykazanego w fakturach z dnia 1 i 4 czerwca 2012 r.,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do korekty podatku należnego, na podstawie art. 89a ustawy - wykazanego w fakturach z dnia 15, 18 i 20 czerwca 2012 r.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty podatku należnego z tytułu wierzytelności nieściągalnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 kwietnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W czerwcu 2012 r. Wnioskodawca sprzedał S.A. (czynnemu podatnikowi VAT) produkowane wyroby, w tym:

* faktura z dnia 1 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 31 lipca 2012 r.,

* faktury z dnia 4 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 3 sierpnia 2012 r.,

* faktura z dnia 15 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 14 sierpnia 2012 r.,

* faktura z dnia 18 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 17 sierpnia 2012 r.,

* faktury z dnia 20 czerwca 2012 r. z terminem płatności do 19 sierpnia 2012 r.

Do dnia dzisiejszego kontrahent nie uregulował należności za zakupione wyroby.

Po dokonaniu wyżej wymienionej transakcji handlowej w dniu 27 lipca 2012 r. Spółka Akcyjna została postawiona w stan upadłości z możliwością zawarcia układu z wierzycielami.

Płatność za fakturę z dnia 1 czerwca 2012 r. miała termin przypadający przed dniem 3 sierpnia 2012 r., a kolejne po tej dacie. Wymienione faktury dotyczyły jednego kontraktu.

W uzupełnieniu z dnia 9 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której zostanie dokonana korekta, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r.

a.

wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b.

dłużnicy Spółki będą w trakcie postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu,

2.

wierzytelność zgodnie z treścią art. 23 ust. 2 ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, po dniu 31 grudnia 2012 r. zostanie uprawdopodobniona, tj. nie zostanie uregulowana lub zbyta wciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego na fakturze,

3.

zawiadomi dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego z uwagi na uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności,

4.

kwota należności nie została uregulowana w całej wysokości,

5.

wierzytelność uprzednio została wykazana przez Wnioskodawcę w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,

6.

On oraz dłużnik na dzień dokonania korekty będą podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

7.

wierzytelność nie została i nie zostanie zbyta,

8.

pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem nie istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać z ulgi za złe długi według przepisów sprzed zmiany obowiązującej od dnia 1 stycznia 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 31 grudnia 2012 r., w zakresie korzystania z ulgi za złe długi, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona - nie została zapłacona w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego na fakturze. Przy czym, nie miał znaczenia fakt, że dłużnik został postawiony w stan upadłości, jeżeli transakcja nastąpiła przed dniem ogłoszenia upadłości dłużnika.

Natomiast w zmienionych przepisach wśród kilku warunków, które pozwalają na skorzystanie z ulgi jest pozostawanie na dzień dokonania korekty wierzyciela i dłużnika podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Zainteresowany uważa, że może zastosować w roku 2013 stare zasady skorzystania z ulgi za złe długi albowiem transakcji handlowej dokonał w okresie obowiązywania poprzednich przepisów, a przyjęcie w nowych przepisach zasady, że ulga za złe długi w brzmieniu po nowelizacji będzie stosowana również do faktur VAT wystawionych przed rokiem 2013, dla których 150 dniowy termin zwłoki w ich zapłacie przypadać będzie juz w roku 2013 stanowi naruszenie zasady lex retro non agit, jedną z podstawowych zasad całego współczesnego polskiego systemu prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie prawa do korekty podatku należnego, na podstawie art. 89a ustawy - wykazanego w fakturach z dnia 1 i 4 czerwca 2012 r.,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do korekty podatku należnego, na podstawie art. 89a ustawy - wykazanego w fakturach z dnia 15, 18 i 20 czerwca 2012 r.

Na wstępie zauważa się, iż z dniem 1 stycznia 2013 r. na podstawie art. 11 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342) uległy zmianie przepisy art. 89a i 89b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przy czym art. 89a ust. 2 pkt 2, pkt 4 i pkt 6 oraz ust. 6, a także art. 89b ust. 3 i ust. 5 ustawy zostały uchylone.

Jednakże zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2012 r., do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 89a i art. 89b ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu dotychczasowym, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie zaś z ust. 2 tegoż przepisu, art. 89a i art. 89b ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się również do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, których nieściągalność została, zgodnie z art. 89a ust. 1a ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uprawdopodobniona po dniu 31 grudnia 2012 r.

Nowe zasady stosowania tzw. ulgi za złe długi mają zastosowanie do wierzytelności, które powstaną od dnia 1 stycznia 2013 r. oraz do wierzytelności powstałych przed tą datą, których nieściągalność została uprawdopodobniona (zgodnie z nowymi zasadami) już w roku 2013, tj. w roku 2013 upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu ich płatności.

W praktyce oznacza to, że nowe zasady będą miały zastosowanie do nieuregulowanych należności z terminem płatności określonym w umowie lub na fakturze na dzień 4 sierpnia 2013 r. lub późniejszym.

Z opisu sprawy wnika, iż w czerwcu 2012 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży Spółce Akcyjnej produkowanych wyrobów, którą to czynność udokumentował następującymi fakturami:

* z dnia 1 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 31 lipca 2012 r.,

* z dnia 4 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 3 sierpnia 2012 r.,

* z dnia 15 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 14 sierpnia 2012 r.,

* z dnia 18 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 17 sierpnia 2012 r.,

* z dnia 20 czerwca 2012 r. z terminem płatności do 19 sierpnia 2012 r.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż odnośnie faktur, których termin płatności minął w dniu 31 lipca oraz 3 sierpnia 2012 r., to 150 dzień od dnia upływu terminu płatności przypadał dla przedmiotowych faktur jeszcze w roku 2012. Oznacza to, że wierzytelności zostały uprawdopodobnione przed dniem 1 stycznia 2013 r. i przepis art. 23 ust. 2 ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, nie ma zastosowania do ww. faktur. W świetle powyższego tylko do ww. faktur Wnioskodawca może skorzystać z korekty na podstawie art. 89a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r. Tym samym odpowiedzi w tej części na zredagowane we wniosku pytanie należy udzielić w oparciu o przepisy ustawy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2012 r.

Natomiast, w przypadku wierzytelności, które uprawdopodobnione zostały po dniu 1 stycznia 2013 r. (dotyczy faktur, których termin płatności minął w dniu 14, 17 i 19 sierpnia 2012 r. zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące po dniu 31 grudnia 2012 r.

Rozpatrując przedstawione wierzytelności w świetle przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2012 r. tut. Organ wyjaśnia.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a ustawy).

Na podstawie art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

2.

wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,

3.

wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

4.

wierzytelności nie zostały zbyte,

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,

6.

wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykułu, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

W myśl art. 89a ust. 4 ustawy, artykułu, w przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy, podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego.

Podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego (art. 89a ust. 6 ustawy).

W świetle art. 89a ust. 7 ustawy, przepisów ust. 1-6 nie stosuje się, jeżeli pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4.

Powołane wyżej przepisy dopuszczają zatem możliwość dokonania przez podatnika korekty podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi, nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy.

Jednocześnie ustawodawca zawarł definicję takich wierzytelności. W myśl art. 89a ust. 1a ustawy, wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, to takie wierzytelności, które nie zostały uregulowane w ciągu 180 dni od upływu terminu ich płatności określonego w umowie lub na fakturze. Zatem status wierzytelności jako wierzytelności o uprawdopodobnionej nieściągalności, związany jest z upływem określonego czasu od dnia upływu terminu płatności do chwili powstania uprawnienia do skorzystania z możliwości dokonania korekty. Uprawnienie to powstanie po upływie 180 dni, licząc od dnia upływu terminu płatności określonego na umowie lub fakturze. Są to wystarczające przesłanki, aby uznać nieściągalność wierzytelności za uprawdopodobnioną.

Możliwość korekty wierzytelności nieściągalnych uzależniona została od spełnienia również szeregu innych warunków, które zostały wskazane w art. 89a ust. 2 ustawy, a dotyczących zarówno samej wierzytelności, warunków jej powstania, jak i osoby dłużnika i wierzyciela.

Zatem, dokonania korekty wierzytelności nieściągalnych, można dokonać w terminie 2 lat od daty wystawienia faktury, dokumentującej wierzytelność, licząc od końca roku, w którym faktura została wystawiona.

Ponadto, zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy, pierwszym etapem postępowania wierzyciela w celu skorzystania przez niego z ulgi za złe długi jest zawiadomienie dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnej, wraz z poinformowaniem o zamiarze skorzystania z ulgi za złe długi. Doręczenie tego zawiadomienia dłużnikowi powoduje rozpoczęcie 14-dniowego okresu oczekiwania. Jest to czas dla dłużnika na ewentualne uregulowanie należności, o odpisaniu której, jako wierzytelności nieściągalnej zawiadomił sprzedawca. Po bezskutecznym upływie 14 dni od zawiadomienia dłużnika o zamiarze skorzystania z prawa korekty z tytułu wierzytelności nieściągalnych dostawca - stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy - obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego.

Natomiast w myśl art. 89a ust. 6 ustawy podatnik (wierzyciel) w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

Należy również wyjaśnić, iż warunek aby dłużnik nie był w stanie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji należy odnosić wyłącznie do daty dostawy towaru lub świadczenia usługi, stosownie do art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy.

Natomiast, od dnia 1 stycznia 2013 r. ww. przepisy otrzymały następujące brzmienie, przy czym art. 89a ust. 2 pkt 2, pkt 4 i pkt 6 oraz art. 89a ust. 6 ustawy zostały uchylone.

I tak, zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Na mocy art. 89a ust. 1a ustawy, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Na podstawie art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2.

(uchylony);

3.

na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a.

wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b.

dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4.

(uchylony);

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6.

(uchylony).

Zaznacza się, iż fakt postawienia w stan upadłości podmiotu będącego czynnym podatnikiem podatku VAT, nie powoduje, że traci on automatycznie status czynnego podatnika podatku VAT, o ile wykonywane są przez ten podmiot lub na jego rachunek (np. przez syndyka) czynności podlegające zakresowi podatku od towarów i usług.

W myśl art. 89a ust. 3 ustawy, korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części (art. 89a ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 89a ust. 5 ustawy, wierzyciel obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty, o której mowa w ust. 1, zawiadomić o tej korekcie właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego wraz z podaniem kwot korekty oraz danych dłużnika.

Stosownie do art. 89a ust. 7 ustawy, przepisów ust. 1-5 nie stosuje się, jeżeli między wierzycielem a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4.

Na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2013 r. podatnik (wierzyciel) ma prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku nieuregulowania wierzytelności, od których terminu płatności upłynęło 150 dni.

Z powyższego wynika, iż dokonanie takiej korekty będzie możliwe w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień od terminu płatności wierzytelności, pod warunkiem jednak, że do dnia złożenia deklaracji, w której dokonuje się korekty, wierzytelność nie zostanie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie. Oczywiście wierzyciel może realizować przysługujące mu prawo do korekty w terminie późniejszym, jednak należy mieć na uwadze, że korekta ta może być dokonana wyłącznie w ciągu 2 lat, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność.

Ponadto należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2013 r. zmianie uległy warunki dokonania przez wierzyciela korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju. Zgodnie z nowymi wymogami na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji, w której dokonuje się korekty:

* wierzyciel i dłużnik muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni oraz

* dłużnik nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany w czerwcu 2012 r. sprzedał Spółce Akcyjnej produkowane wyroby, którą to czynność udokumentował wystawionymi fakturami VAT:

* z dnia 1 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 31 lipca 2012 r.,

* z dnia 4 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 3 sierpnia 2012 r.,

* z dnia 15 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 14 sierpnia 2012 r.,

* z dnia 18 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 17 sierpnia 2012 r.,

* z dnia 20 czerwca 2012 r. z terminem płatności do 19 sierpnia 2012 r.

Do dnia dzisiejszego kontrahent nie uregulował należności za zakupione wyroby.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż dostawa towarów była dokonana na rzecz czynnego podatnika podatku VAT. Wierzytelność została uprzednio wykazana przez Wnioskodawcę w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny. Zainteresowany oraz dłużnik na dzień dokonania korekty będą podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. Wierzytelność nie została i nie zostanie zbyta. Wierzyciel zawiadomi dłużnika (Spółkę Akcyjną) o zamiarze skorygowania podatku należnego z uwagi na uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności. Pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem nie istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany poinformował również, iż na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której zostanie dokonana korekta, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni, a jednocześnie dłużnicy Spółki będą w trakcie postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu.

Mając na uwadze powyżej powołane przepisy należy stwierdzić, iż aby podatnik mógł dokonać korekty określonej w art. 89a ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r., warunki określone w art. 89a ust. 2-7 ustawy muszą być spełnione łącznie. Brak któregokolwiek z wymienionych warunków stanowi przesłankę do braku takiego prawa.

Jednym z warunków określonych w wyżej wymienionych przepisach jest wymóg, aby w momencie dokonania korekty dłużnik (jak również wierzyciel) był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Odbiorca (przyszły dłużnik) winien być podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy. Warunek aby nabywca (dłużnik) nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, należy odnieść wyłącznie do daty dostawy towaru lub świadczenia usługi. Okoliczność ta jest przy tym nieistotna w momencie dokonywania przedmiotowej korekty. Oznacza to, że jeżeli procedura ulgi na złe długi została uruchomiona w sposób prawidłowy - tj. przy spełnieniu wszystkich warunków określonych w art. 89a ust. 2 ustawy - a dłużnik na dzień dokonania korekty podatku należnego przez wierzyciela znajduje się w trakcie postępowania upadłościowego, wierzyciel ma prawo do korekty swojego podatku należnego. Przepis art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy odnosi się do statusu odbiorcy towaru bądź usługi, w momencie dokonywania dostawy towaru bądź świadczenia usług.

Mając na uwadze opis sprawy w odniesieniu do faktur z dnia 1 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 31 lipca 2012 r. oraz z dnia 4 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 3 sierpnia 2012 r. należy stwierdzić, iż Wnioskodawca może skorzystać z tzw. "ulgi za złe długi" i dokonać korekty zapłaconego podatku VAT.

Natomiast odnośnie faktur wystawionych w dniu 15 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 14 sierpnia 2012 r., w dniu 18 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 17 sierpnia 2012 r. oraz w dniu 20 czerwca 2012 r. z terminem płatności do 19 sierpnia 2012 r., jak wskazano powyżej, zastosowanie znajdzie art. 23 ust. 2 ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Wobec tego odpowiedzi w tej części na zredagowane we wniosku pytanie nie można udzielić w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2012 r. tylko należy udzielić w oparciu o przepisy ustawy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2013 r.

Jak wynika z opisu sprawy, wierzyciel i dłużnik na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej będą podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni, jednakże dłużnicy Spółki będą w trakcie postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu.

W tej sytuacji z uwagi na fakt, iż warunek, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy, nie jest spełniony, bowiem dłużnik na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej będzie w trakcie postępowania upadłościowego, Wnioskodawca z ww. faktur nie może dokonać korekty podatku należnego.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż w odniesieniu do faktur z dnia 15 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 14 sierpnia 2012 r., z dnia 18 czerwca 2012 r. z terminem płatności do dnia 17 sierpnia 2012 r. oraz z dnia 20 czerwca 2012 r. z terminem płatności do 19 sierpnia 2012 r., Wnioskodawca nie może skorzystać z tzw. "ulgi za złe długi" i dokonać korekty zapłaconego podatku VAT, w oparciu o przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2013 r.

Reasumując, Wnioskodawca może skorzystać z "ulgi za złe długi", na podstawie art. 89a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r. w części dotyczącej wyłącznie faktur wystawionych w dniu 1 i 4 czerwca 2012 r. Natomiast w przypadku faktur wystawionych w dniu 15, 18 i 20 czerwca 2012 r. Zainteresowany nie może skorzystać z ww. ulgi na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2012 r. z uwagi na zapis art. 23 ust. 2 o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Wnioskodawca również nie może dokonać korekty, w oparciu o art. 89a w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. w związku z niespełnieniem warunku, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl