ILPP1/443-625/08-3/AI - Odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi cateringowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-625/08-3/AI Odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi cateringowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu 18 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi cateringowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi cateringowe. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 września 2008 r. o uwierzytelnioną kopię pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) zajmuje się działalnością handlową polegającą na sprzedaży wysokospecjalistycznych maszyn do obróbki metalu. Ze względu na konieczność intensyfikacji sprzedaży oraz w związku z faktem, że maszyny są wysoko zaawansowane technologicznie obsługiwane przez interfejsy komputerowe, Spółka organizuje odpłatne szkolenia dla swoich klientów, wystawiając faktury VAT na firmy, które zakupiły od niej usługę szkolenia i opodatkowuje je 22% podatkiem VAT.

Szkolenia są całodniowe i dlatego Wnioskodawca planuje kupować obiady od lokalnego restauratora - firmy trudniącej się przygotowywaniem ciepłych posiłków. Firma ta będzie wystawiać faktury VAT za usługi cateringowe (np. o następującej treści: dostarczanie ciepłych posiłków w związku ze szkoleniem u Wnioskodawcy w dniach xx-yy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymując poprawnie pod względem formalnym wystawioną fakturę od restauratora za wykonane usługi cateringowe z wykazaną kwotą VAT, podatek VAT będzie dla Wnioskodawcy stanowił podatek naliczony podlegający odliczeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Spółka dokonuje zakupu usług sprzedawanych na zasadzie przygotowania ciepłego posiłku i dowiezienia go do firmy lub innego miejsca, to jest to inna usługa od usługi gastronomicznej, mianowicie usługa cateringowa. Ustawa o VAT w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustanawia zakaz odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie wyłącznie usługi gastronomicznej.

Mimo niewielkiej różnicy w świadczeniach składających się na treść poszczególnych usług, analiza przepisów ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że zakup usług cateringowych pozwala nabywcy na odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług, związanego z ich nabyciem. Sama ustawa o VAT nie używa pojęcia usług cateringowych. Nie oznacza to jednak, że usługi te są takie same jak usługi gastronomiczne, a wydatki poniesione na ich zakup nie dają prawa do obniżenia VAT.

Według Zainteresowanego, aby uwypuklić różnice między tymi usługami, należy posiłkować się klasyfikacją PKWiU. Mimo, że zarówno jedna, jak i druga usługa mieści się w sekcji H - usługi hotelarskie i gastronomiczne (PKWiU 55), to usługi cateringowe zawarte są w grupowaniu 55.5 - usługi dostarczania posiłków do odbiorców zewnętrznych, a gastronomiczne w grupowaniu 55.3.

Powyższe fakty pozwalają stwierdzić, że ustawodawca również na gruncie ustawy o VAT rozróżnia usługi cateringowe od gastronomicznych - jest to bezpośrednio wynikiem zapisu ustawowego.

Mianowicie art. 146 ust. 1 ww. ustawy wprowadza obniżoną 7% stawkę podatku VAT w odniesieniu do usług gastronomicznych. Gdyby pojęcie cateringu zawierało się w definicji usług gastronomicznych, to ustawodawca nie wprowadziłby dodatkowego zapisu obniżającego stawkę VAT do 7% właśnie w stosunku do usług dostarczania posiłków do odbiorców zewnętrznych. Tymczasem ustawa o VAT w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustanawia zakaz odliczania naliczonego podatku jedynie z faktur dokumentujących nabycie usługi gastronomicznej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy nabywając usługi cateringowe przy okazji organizowanych płatnych szkoleń produkcyjnych, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od takich faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponadto art. 88 cyt. ustawy zawiera szereg ograniczeń prawa do odliczenia, mimo spełnienia przesłanek zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Artykuł 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Oznacza to, że generalną zasadą jest brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług gastronomicznych i noclegowych.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), stosowanym dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług, usługi gastronomiczne wymienione są pod symbolem 55.3, natomiast usługi stołówkowe i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych pod symbolem PKWIU 55.5.

Z powyższego wynika, że usługa cateringu, jest sklasyfikowana odrębnie niż usługa gastronomiczna jako usługa przygotowania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych. Tym samym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług cateringowych, pod warunkiem, że nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a wydatki na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów.

Z danych przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka będzie nabywać usługi cateringowe, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.5, które wykorzystywać będzie w prowadzonej działalności.

Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług cateringowych, pod warunkiem, że nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a wydatki na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej prawidłowości stawki podatku zastosowanej dla usług szkoleniowych opisanych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wysokość stawki podatku nie była objęta pytaniem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl