ILPP1/443-621/10-3/AW - Stawka podatku VAT dla usługi polegającej na grodzeniu upraw leśnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-621/10-3/AW Stawka podatku VAT dla usługi polegającej na grodzeniu upraw leśnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 7 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na grodzeniu upraw leśnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na grodzeniu upraw leśnych. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lipca 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi na terenie Polski działalność gospodarczą polegają na świadczeniu usług związanych z leśnictwem (PKD 02.40.Z).

W ramach usług związanych z leśnictwem Zainteresowany wykonuje prace z zakresu pozyskania i zrywki drewna oraz z hodowli i ochrony lasu. Czynności z ochrony lasu polegają na zabezpieczeniu upraw leśnych przed zwierzyną (zakładaniu ogrodzeń na uprawach leśnych). Materiałem grodzeniowym są żerdzie, siatka leśna lub siatka leśna z odzysku, dostarczane przez usługobiorcę (Nadleśnictwo). Takie zabezpieczenie ma na celu ograniczenie szkód powodowanych przez zwierzynę leśną w uprawach leśnych. Grodzenia te nie mają charakteru trwałego, są one demontowane w momencie, kiedy drzewostan nie jest już zagrożony.

Główny Urząd Statystyczny pismem z dnia 16 lutego 2010 r. nr M (...) skierowanym do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych zakwalifikował opisaną wyżej czynność do:

* PKWiU 45.34.10-00.00 (1997 r.),

* PKWiU 45.31.10-00.00 (2004 r.).

Według tej klasyfikacji prace polegające na grodzeniu upraw leśnych są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%. Przedmiotowa interpretacja została przekazana Wnioskodawcy przez Nadleśnictwo - usługobiorcę, celem stosowania.

W uzupełnieniu z dnia 6 lipca 2010 r. Zainteresowany wskazał, iż wykonywane przez Niego usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU pod symbolem 02.02.10 "usługi związane z leśnictwem i pozyskaniem drewna", a w tym między innymi 02.02.10-00.90 "usługi związane z leśnictwem, pozostałe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa ta powinna podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7% czy 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, klasyfikacja Urzędu Statystycznego nie stanowi w tym przypadku podstawy do określenia wysokości zobowiązania podatkowego.

Według art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, gospodarka leśna to między innymi działalność leśna w zakresie ochrony i zagospodarowania lasu. Ochrona lasu to czynności zmierzające do utrzymania lasu w dobrym stanie zdrowotnym i sanitarnym. w ramach zabiegów ochronnych wykonuje się usługi polegające na:

* zabezpieczeniu drzewostanów siatkami,

* grodzeniu upraw,

* palikowaniu sadzonek oraz zabezpieczaniu sadzonek osłonami z folii, drutu, pakułami,

* odstraszaniu zwierzyny poprzez rozwieszanie taśm z folii, papieru i innych materiałów,

* smarowanie i opryskiwanie sadzonek, itp.

Wszystkie te czynności to elementy stanowiące kompleksową usługę związaną z ochroną lasu (leśnictwem). Dla usług tych stawka podatku wynosi 7%, ponieważ wymienione są w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zainteresowany nadmienia również, że przedmiotem zawartej umowy z Nadleśnictwem jest wykonanie świadczeń usług leśnych z zakresu zagospodarowania lasu (w tym ochrony), pozyskania i zrywki drewna, a nie wybiórczo czynności grodzenia upraw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. w przypadku wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o dokonanie prawidłowej klasyfikacji do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 136 tego załącznika, stanowiącego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%", wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 02.02.10 "usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna, z wyłączeniem patrolowania lasów".

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że stawka podatku, bądź zwolnienie od podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych przez Zainteresowanego usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi na terenie Polski działalność gospodarczą polegają na świadczeniu usług związanych z leśnictwem. w ramach usług związanych z leśnictwem Zainteresowany wykonuje m.in. prace z zakresu ochrony lasu, które polegają na zabezpieczeniu upraw leśnych przed zwierzyną (zakładaniu ogrodzeń na uprawach leśnych). Materiałem grodzeniowym są żerdzie, siatka leśna lub siatka leśna z odzysku, dostarczane przez usługobiorcę (Nadleśnictwo). Takie zabezpieczenie ma na celu ograniczenie szkód powodowanych przez zwierzynę leśną w uprawach leśnych. Grodzenia te nie mają charakteru trwałego, są one demontowane w momencie, kiedy drzewostan nie jest już zagrożony. Zainteresowany wskazał, iż ww. usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod symbolem 02.02.10-00.90 "usługi związane z leśnictwem, pozostałe".

Reasumując, jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na grodzeniu upraw leśnych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 02.02.10-00.90 "usługi związane z leśnictwem, pozostałe", to podlegają one opodatkowaniu preferencyjną 7% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z poz. 136 załącznika nr 3 do ustawy.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazanego przez Zainteresowanego.

Należy także podkreślić, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl