ILPP1/443-62/11-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-62/11-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia XXX, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 14 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", a także możliwości odzyskania podatku VAT w ramach tych działań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", a także możliwości odzyskania podatku VAT w ramach tych działań.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie XXX ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa x o udzielenie pomocy na lata 2010 - 2015 z Europejskiego Funduszu Rolnego objętego PROW na lata 2007 - 2013. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT. Celem Stowarzyszenia w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007 - 2013 jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. w roku 2010 Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na rok 2010 i lata następne do roku 2015 na wydatki bieżące, wydatki związane z informacją o obszarze działania, szkoleniami organizacją wydarzeń kulturalnych i promocyjnych. w wyniku realizacji planowanych działań Stowarzyszenie ponosić będzie jako zdarzenie przyszłe wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie wykonania materiałów promocyjnych, przeprowadzenia szkoleń i organizacji imprez. Planowane wydatki będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zakupy towarów i usług nabywane w ramach realizacji zadań przewidzianych we wniosku na działanie 413 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" oraz efekty zrealizowanych projektów nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Stowarzyszenie.

Jednocześnie Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego w Urzędzie Marszałkowskim x dołączono oświadczenie o kwalifikalności VAT oraz wykazano, że w kosztach kwalifikowalnych nastąpi opłacenie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Stowarzyszenie posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupem usług, materiałów, sprzętu oraz wynajmu transportu.

2.

Czy Stowarzyszenie realizując planowane działania może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.

3.

Jaki jest powód, dla którego Stowarzyszenie nie może odliczyć podatku VAT z tytułu planowanych działań.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na to, że planowane działania posiadają specyfikę użyteczności publicznej czynności opodatkowane nie wystąpią.

Oznacza to również, że zakup towarów i usług oraz wynajmu transportu związanych z realizacją planowanych działań nie będzie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dlatego też z powodu braku możliwości prawnych Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczania podatku naliczonego w określonych terminach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Należy zauważyć, iż na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa x o udzielenie pomocy na lata 2010 - 2015 z Europejskiego Funduszu Rolnego objętego PROW na lata 2007 - 2013. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem Stowarzyszenia w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007 - 2013 jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na rok 2010 i lata następne do roku 2015 na wydatki bieżące, wydatki związane z informacją o obszarze działania, szkoleniami organizacją wydarzeń kulturalnych i promocyjnych. w wyniku realizacji planowanych działań Stowarzyszenie ponosić będzie jako zdarzenie przyszłe wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie wykonania materiałów promocyjnych, przeprowadzenia szkoleń i organizacji imprez. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach realizacji zadań przewidzianych we wniosku na działanie 413 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" oraz efekty zrealizowanych projektów nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Stowarzyszenie. Poza tym Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupowane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach opisanego zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowego działania Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie XXX nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług, materiałów, sprzętu oraz wynajmu transportu oraz możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach Działania 413 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" ponieważ nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl