ILPP1/443-617/11-3/MK - Stawka podatku VAT dla dostawy zwierzęcego materiału genetycznego sklasyfikowanego pod symbolami PKWiU 01.46.10.0 oraz 01.42.20.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-617/11-3/MK Stawka podatku VAT dla dostawy zwierzęcego materiału genetycznego sklasyfikowanego pod symbolami PKWiU 01.46.10.0 oraz 01.42.20.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT na dostawę nasienia knurów sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.46.10.0 - jest nieprawidłowe,

* stawki podatku VAT na dostawę nasienia bydła sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.42.20 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę nasienia zwierzęcego sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.46.10.0 oraz 01.42.20. Dnia 20 maja 2011 r. wniosek doprecyzowano o opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa zajmującą się m.in. produkcją i sprzedażą materiału reproduktorów (nasienia bydła i trzody chlewnej) oraz świadczącą usługi inseminacyjne dla hodowców zarówno z użyciem wyprodukowanego przez będące własnością Spółki buhaje i knury, jak i kupionego z zewnątrz (od innych podmiotów) nasienia reproduktorów. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi stawka opodatkowania VAT dotycząca sprzedaży nasienia knurów. Urząd Statystyczny na zapytanie Wnioskodawcy w zakresie klasyfikacji odpowiedział, że nasienie knurów mieści się w grupowaniu 10.11.60.0 odpady zwierzęce surowe, niejadalne.

Symbol PKWiU 10.1 znajdujemy pod poz. 17 w zał. nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie figurują towary opodatkowane stawką 5%.

W poz. 14 tego załącznika, z kolei mówi się, z wyłączeniem zwierząt "Żywych i ich nasienia".

W załączniku nr 3 wykaz towarów opodatkowanych stawką 8%, który uległ zmianie od 1 kwietnia 2011 r. pod poz. 24 występuje PKWiU 10.1.

Nasienie buhajów jest sklasyfikowane w PKWiU osobno pod symbolem 01.42.20 i zdaniem Zainteresowanego jest opodatkowane VAT na podstawie załącznika nr 3 stawką 8%.

Dnia 20 maja 2011 r. Zainteresowany uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, iż pismem Urzędu Statystycznego z dnia 6 maja 2011 r. zmieniono symbol PKWiU dla materiału genetycznego - nasienie knurów - które stosownie do zapisów pisma ww. organu statystycznego, mieści się w grupowaniu PKWiU 01.46.10.0 "Świnie żywe". Jednocześnie pismem z dnia 6 maja 2011 r. Organ statystyczny anulował informację o symbolu PKWiU 10.11.60.0 "Odpady zwierzęce surowe niejadalne" - dla materiału genetycznego - nasienie knurów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaka stawka VAT powinna być zastosowana w przypadku sprzedaży nasienia knurów sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 10.11.60.0 - zmienionym na 01.46.10.

2.

Jaka stawka VAT powinna być zastosowana w przypadku sprzedaży nasienia buhajów sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.42.20.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nasienia knurów powinna być opodatkowana stawką VAT 5% mając na uwadze symbol PKWiU nadany przez Urząd Statystyczny. Natomiast, sprzedaż nasienia bydła powinna być opodatkowana stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT na dostawę nasienia knurów sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.46.10.0,

* prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT na dostawę nasienia bydła sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.42.20.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) i zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Tut. Organ zaznacza, iż z dniem 1 kwietnia 2011 r. (z wyjątkami określonymi w art. 1 pkt 25, art. 2 i 9 oraz art. 1 pkt 33 lit. d) tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), zwana dalej nowelizacją.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką zajmującą się produkcją i sprzedażą materiału reproduktorów (nasienie bydła i trzody chlewnej) oraz świadczącą usługi inseminacyjne dla hodowców. Urząd Statystyczny w Ł. sklasyfikował materiał genetyczny - nasienie knurów - pod symbolem PKWiU 10.11.60 "Odpady zwierzęce surowe, niejadalne", a następnie pismem z dnia 6 maja 2011 r. zmieniono przedmiotową klasyfikację materiału genetycznego - nasienie knurów - na 01.46.10.0 "Świnie żywe". Jednocześnie zapisami tego dokumentu anulowano symbol PKWiU 10.11.60.0 dla tego nasienia. Natomiast nasienie bydła sklasyfikowane jest pod symbolem PKWiU 01.42.20.

Na podstawie nowelizacji pod poz. 14 załącznika nr 3, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., wymieniono zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego (PKWiU ex 01.4), z wyłączeniem:

1.

wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych, żywych (PKWiU 01.44.10.0),

2.

wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30),

3.

pozostałych ptaków żywych hodowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.12.9),

4.

gadów żywych hodowlanych, włączając węże i żółwie (PKWiU 01.49.13.0),

5.

pozostałych zwierząt żywych (PKWiU ex 01.49.19.0), z zastrzeżeniem poz. 15,

6.

wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),

7.

produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),

8.

skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).

Natomiast, w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 14 tego załącznika, wymieniono zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, (PKWiU ex 01.4), z wyłączeniem:

1.

zwierząt żywych i ich nasienia,

2.

wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30.0),

3.

jaj wylęgowych (PKWiU 01.47.23.0),

4.

kokonów jedwabników nadających się do motania (PKWiU 01.49.25.0),

5.

wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),

6.

embrionów zwierzęcych do celów reprodukcyjnych (PKWiU 01.49.27.0),

7.

produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),

8.

skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).

Należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., art. 2 pkt 30 ustawy - wprowadzonym na podstawie art. 1 pkt 1 lit. d) ww. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, wskazać należy, iż sprzedaż materiału genetycznego - nasienia knurów - oraz nasienia bydła, korzystać będzie z obniżonej, tj. 8% stawki podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż w poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT zawarto "zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego" (PKWiU ex 01.4), a także wyłączenie od tej regulacji. Tymczasem Urząd Statystyczny sklasyfikował w piśmie z dnia 6 maja 2011 r. materiał genetyczny - nasienie knurów - pod symbolem 01.46.10.0 "Świnie żywe". Spełniona została zatem przesłanka klasyfikacji wyrobów i usług dla poz. 14 załącznika nr 3 i jednocześnie nie znalazły zastosowania - do ww. materiału genetycznego - wyłączenia zdefiniowane w przedmiotowej poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy. W analizowanym przypadku nie ma możliwości zastosowania obniżonej, tj. 5% stawki podatku VAT na podstawie poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług. Brak takiego uprawnienia wynika z faktu, iż w powołanej poz. 14 załącznika nr 10, wyłączono w punkcie 1 "Zwierzęta żywe i ich nasienie". Skutkiem powyższego niemożliwe stało się zastosowanie obniżonej, tj. 5% stawki podatku od towarów i usług dla materiału genetycznego - nasienie knurów sklasyfikowanego pod symbolem 01.46.10.0 "Świnie żywe". Analogicznie rzecz się przedstawia w przypadku materiału genetycznego - nasienia bydła - sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.42.20. Materiał ten nie został wyłączony z poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy, lecz jednocześnie wyłączono go z poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy o podatku VAT.

Reasumując, dostawa materiału genetycznego - nasienia knurów, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.46.10.0 "Świnie żywe" oraz materiału genetycznego - nasienia bydła, sklasyfikowanego pod symbolem 01.42.20, korzysta z obniżonej, tj. 8% stawki podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawidłowości przedstawionego we wniosku symbolu PKWiU dotyczącego materiału genetycznego - nasienia bydła. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl