ILPP1/443-6/10-4/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-6/10-4/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 30 grudnia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 4 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 5 marca 2010 r., data wpływu do Biura KIP 11 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu nieruchomości. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2010 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego i własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat na podstawie Decyzji Wojewody nabył nieruchomość zabudowaną budynkiem biurowym, zapisaną w KW.

Aktem Notarialnym Powiat darował przedmiotową nieruchomość Województwu.

Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Województwo w okresie posiadania nie ponosiło żadnych kosztów związanych z modernizacją nieruchomości.

Aktem Notarialnym Województwo wniosło przedmiotową nieruchomość aportem do spółki prawa handlowego, w zamian za udziały w tej spółce w wysokości 2 900 000 zł.

W wyniku analizy obowiązującego stanu prawnego w związku z wniesieniem aportu (grunt zabudowany budynkiem otrzymanym w drodze darowizny, co do którego podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT oraz podatnik nie ponosił żadnych nakładów) Województwo skorzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 marca 2010 r. Wnioskodawca poinformował, że:

* przedmiotowa nieruchomość nabyta została, w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Województwo otrzymało przedmiotową nieruchomość od Powiatu w darowiźnie - w związku z powyższym Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Województwo nie ponosiło wydatków na jej ulepszanie,

* przedmiotowa dostawa nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nieruchomości (aport) upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem przedmiotowej nieruchomości aportem do spółki prawa handlowego, co do której nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego oraz podatnik nie poniósł wydatków na jej ulepszenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, iż w dniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które nie przewiduje zwolnienia od podatku VAT aportów wnoszonych po dniu 31 marca 2009 r. do spółek prawa handlowego i cywilnego, czynność ta podlega opodatkowaniu.

Jednakże, skoro wniesienie aportu jest dostawą towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, to do tej czynności mogą również mieć zastosowanie zwolnienia przewidziane w Dziale VIII rozdział 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy obligatoryjnie wyłączono ze zwolnienia od podatku, a więc objęto opodatkowaniem, dostawę budynków, budowli lub ich części. gdy:

1.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Oznacza to, że jeżeli dostawa tych obiektów jest dokonywana przed lub w ramach pierwszego zasiedlenia, czyli w ramach lub przed oddaniem do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej

- podlega opodatkowaniu.

Również, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem (czyli oddaniem do użytkowania po wybudowaniu lub ulepszeniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi), a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata - dostawa ta podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynika z tego, że jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem (oddaniem do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub ulepszeniem) upłynie okres dłuższy niż 2 lata, dostawa obiektu budowlanego będzie zwolniona od podatku od towarów i usług (o ile nie nastąpi wybór opcji opodatkowania).

Wnioskodawca uważa, iż przedmiotowa nieruchomość przekazana aportem do spółki prawa handlowego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jednakże należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Województwo aktem notarialnym wniosło nieruchomość (grunt zabudowany budynkiem) aportem do spółki prawa handlowego w zamian za udziały w tej spółce. w związku z nabyciem w dniu 6 maja 2008 r. przedmiotowej nieruchomości Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, bowiem nieruchomość została nabyta w drodze darowizny. Przedmiotowy budynek nie był modernizowany i nie były ponoszone nakłady na jego ulepszenie. Wnioskodawca oświadczył, że dostawa budynku, tj. wniesienie aportem do spółki prawa handlowego, nie nastąpiła w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zauważa się, iż aby doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 14 ustawy, musi nastąpić wydanie nieruchomości w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz zaistniały stan faktyczny wskazać należy, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy jednak wyjaśnić, że jeżeli aport - jak twierdzi Wnioskodawca - nie był dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata, wówczas dostawa (aport) opisanej we wniosku nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy.

Przedmiotowa dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku także wówczas, gdy powyższe warunki nie zostały spełnione - w tym przypadku podstawę prawną do zastosowania zwolnienia stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż w związku z nabyciem nieruchomości zabudowanej Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług oraz nie ponosiło ono wydatków na ulepszenie znajdującego się na nieruchomości gruntowej budynku w wysokości większej niż 30% jego wartości początkowej.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych pytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w przedstawionym stanie faktycznym. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Urząd Marszałkowski Województwa czy Województwo - jest podatnikiem podatku VAT w związku z aportem nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl