ILPP1/443-599/14-2/AI - Określenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku transakcji sprzedaży sieci wodnych dla gmin.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-599/14-2/AI Określenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku transakcji sprzedaży sieci wodnych dla gmin.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla transakcji sprzedaży sieci wodnych dla gmin - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla transakcji sprzedaży sieci wodnych dla gmin.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "A", "Spółka", "Wnioskodawca") jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

W związku z podstawowym zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje sprzedaży towarów i usług m.in. z tytułu:

* produkcji, przesyłu i dystrybucji ciepła oraz energii elektrycznej;

* produkcji i dystrybucji (dostawy) wody pitnej i przemysłowej;

* odprowadzania i oczyszczania ścieków socjalno-bytowych i przemysłowych;

* zagospodarowania wód deszczowo-przemysłowych i wód z odprowadzonych ścieków.

Sprzedaż ww. towarów i usług podlega w Spółce opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolniona. Aktualnie Spółka rozważa sprzedaż Gminie L. oraz Gminie C. części własnych środków trwałych, położonych na terenie tych Gmin, służących zbiorowej dostawie wody na cele socjalne (dalej: Sieci Wodne). Ww. Sieci Wodne:

* wykorzystywane były przez Wnioskodawcę w latach ubiegłych (do 30 listopada 2012 r.) do realizacji dostaw wody bezpośrednio na rzecz mieszkańców tych Gmin (za pośrednictwem tych Sieci dostawa wody dokonywana była bezpośrednio na teren posesji danego mieszkańca - na podstawie umów zawartych z mieszkańcami);

* zostały wybudowane w latach 60-tych ubiegłego wieku i nie były modernizowane przez cały okres ich użytkowania; Spółka usuwała jedynie awarie i wykonywała konieczne naprawy tych sieci; na chwilę obecną Sieci te, o ile miałyby być w dalszym ciągu wykorzystywane w przyszłości, wymagają poniesienia nakładów modernizacyjnych o wartości porównywalnej, a nawet przekraczającej wartość księgową tych sieci;

* na dzień złożenia niniejszego wniosku nie zostały całkowicie zamortyzowane.

Od roku 2012 Spółka nie dokonuje sprzedaży wody na terenie Gminy L. oraz Gminy C. bezpośrednio na rzecz mieszkańców tych Gminy (z wykorzystaniem Sieci objętych zamiarem zbycia). "A" zawarła jednak odrębne umowy z innymi podmiotami gospodarczymi (komunalnymi przedsiębiorstwami wodociągowymi), na podstawie których dokonuje sprzedaży hurtowej wody tym podmiotom (niezbędnej dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców Gminy L. i C.); zgodnie z tymi umowami punkt dostaw hurtowych wody znajduje się przed Sieciami Wodnymi (co do których planowane jest zbycie).

Na chwilę obecną przedmiotowe Sieci Wodne są faktycznie użytkowane (za odpłatnością) przez ww. komunalne przedsiębiorstwa wodociągowe Gminy L. oraz Gminy C. (które za ich pośrednictwem dostarczają wodę zakupioną w Spółce dalszym odbiorcom). Niemniej jednak koszty utrzymania ww. Sieci, które ponosi od lat Spółka, znacznie przewyższają przychody jakie "A" uzyskiwała (przy ich użyciu) z tytułu dostaw wody w latach ubiegłych, jak i przychody które uzyskuje obecnie z tytułu ich użytkowania przez ww. przedsiębiorstwa wodociągowe.

Stąd też Spółka, w celu zapobieżenia powstawaniu dalszych strat związanych z posiadaniem wykorzystaniem tych Sieci, planuje sprzedaż tych Sieci. Jednakże z uwagi na specyfikę tych środków trwałych istnieją ograniczone możliwości ich sprzedaży - co dotyczy zarówno przyszłego, potencjalnego nabywcy, jak i ceny możliwej do uzyskania (w szczególności uzyskania przez Wnioskodawcę ceny Sieci w wysokości oszacowanej przez niezależnego rzeczoznawcę).

Mając na względzie wartość nakładów, jakie ewentualnie nabywcy będą musieli ponieść w związku z utrzymaniem stanu używalności tych sieci, jak również aktualne wykorzystanie ich wyłącznie na cele społeczne (dostawa wody do mieszkańców Gminy), Spółka rozważa możliwość sprzedaży Sieci Wodnych za symboliczną kwotę 1 zł (jeden złotych) netto dla każdej z Gmin, gdyż zgodnie z odrębnymi przepisami do zadań własnych Gminy należy zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (stąd w zasadzie jedynym naturalnym nabywcą tego majątku mogłaby być gmina, o ile wyrazi zgodę na ich nabycie).

W sytuacji sfinalizowania planowanej transakcji, Spółka zawrze umowę z właściwą Gminą (na rzecz której będą sprzedawane Sieci Wodne położone na terenie tej Gminy). W zawartej umowie strony określą, iż cena sprzedaży Sieci stanowi 1 zł + VAT według właściwej stawki. W wykonaniu tej umowy Spółka wyda Gminie Sieci będące przedmiotem sprzedaży, zaś Gmina zapłaci Spółce cenę określoną umową (1 zł + VAT).

Spółka ponadto informuje, że:

* pomiędzy Wnioskodawcą a Gminami, na rzecz których Spółka planuje zbycie Sieci Wodnych, nie występują powiązania, o których mowa w art. 11 u.p.d.o.p. oraz art. 32 ustawy VAT;

* po dokonaniu sprzedaży ww. Sieci, "A" w dalszym ciągu (tak jak obecnie) będzie prowadzić działalność w zakresie dostarczania wody (na rzecz innych odbiorców, niż przyłączonych bezpośrednio lub pośrednio do sprzedawanych Sieci Wodnych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W jakiej wysokości Spółka zobowiązana będzie ustalić podstawę opodatkowania VAT, dla transakcji sprzedaży Sieci Wodnych dla gmin.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawa opodatkowania VAT z tytułu sprzedaży Sieci Wodnych, winna być ustalona w wysokości płatności należnej od nabywcy - wynikającej z zawartej umowy, tj. 1 zł.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie art. 29a ust. 1 i ust. 6 ustawy VAT stanowi, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika - po pomniejszeniu o podatek VAT.

Jedyną zapłatą jaką Spółka ma otrzymać, a Gmina zapłacić, będzie płatność określona umową z właściwą Gminą. W związku z powyższym płatność ta (po pomniejszeniu o VAT) powinna stanowić podstawę opodatkowania VAT na moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży przedmiotowych Sieci.

Spółka ponadto zauważa, że w stanie koniecznym przedstawionym we wniosku, brak jest przesłanek do określenia podstawy opodatkowania w wysokości innej niż zadeklarowana przez Spółkę (1 zł) - w oparciu o przepis art. 32 ustawy VAT. Warunkiem koniecznym dla zastosowania tegoż przepisu, jest m.in. istnienie powiązań miedzy dostawcą i nabywcą towarów/usług, które miały wpływ na ustalenie ceny/wartości rynkowej przedmiotu zbycia. Tymczasem w przedmiotowej sprawie, transakcja sprzedaży zostanie zawarta pomiędzy dwoma niepowiązanymi podmiotami (w rozumieniu art. 32 ustawy VAT), co uzasadnia określenie podstawy opodatkowania wyłącznie w oparciu o postanowienia umowy (tekst jedn.: 1 zł).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29a ustawy. W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, która dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak stanowi art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Zapłata jest kwotą należną z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1.

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3.

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Przez wartość rynkową - jak stanowi art. 2 pkt 27b ustawy - rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia (art. 32 ust. 3 ustawy).

Według art. 32 ust. 4 ustawy, przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Na mocy art. 32 ust. 5 ustawy, przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.

Wskazać należy, że dla zastosowania przez organ podatkowy szczególnej procedury określania kwoty zapłaty, nie jest wystarczające spełnienie tylko niektórych powyższych przesłanek, gdyż konieczne jest łączne spełnienie przesłanek, tj. istnienie związku między kontrahentami, ustalenie ceny nieodpowiadającej cenie rynkowej w warunkach określonych w przepisach, wykazanie, że przyczyną ustalenia takiej ceny był związek pomiędzy kontrahentami.

Tym samym, aby mogło dojść do oszacowania kwoty zapłaty, organ podatkowy musi wykazać, że wystąpienie którejkolwiek z wymienionych i omówionych powyżej okoliczności miało wpływ na wartość podstawy opodatkowania VAT naliczanej z tytułu dokonania danej dostawy towarów lub świadczenia usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z podstawowym zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany dokonuje sprzedaży towarów i usług m.in. z tytułu: produkcji, przesyłu i dystrybucji ciepła oraz energii elektrycznej; produkcji i dystrybucji (dostawy) wody pitnej i przemysłowej, odprowadzania i oczyszczania ścieków socjalno-bytowych i przemysłowych; zagospodarowanie wód deszczowo-przemysłowych i wód z odprowadzonych ścieków. Sprzedaż ww. towarów i usług podlega w Spółce opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolniona. Aktualnie Spółka rozważa sprzedaż Gminie L. oraz Gminie C. części własnych środków trwałych, położonych na terenie tych Gmin, służących zbiorowej dostawie wody na cele socjalne. Ww. Sieci Wodne:

* wykorzystywane były przez Wnioskodawcę w latach ubiegłych (do 30 listopada 2012 r.) do realizacji dostaw wody bezpośrednio na rzecz mieszkańców tych Gmin (za pośrednictwem tych Sieci dostawa wody dokonywana była bezpośrednio na teren posesji danego mieszkańca - na podstawie umów zawartych z mieszkańcami),

* zostały wybudowane w latach 60-tych ubiegłego wieku i nie były modernizowane przez cały okres ich użytkowania; Spółka usuwała jedynie awarie i wykonywała konieczne naprawy tych sieci; na chwilę obecną Sieci te, o ile miałyby być w dalszym ciągu wykorzystywane w przyszłości, wymagają poniesienia nakładów modernizacyjnych o wartości porównywalnej, a nawet przekraczającej wartość księgową tych sieci;

* na dzień złożenia niniejszego wniosku nie zostały całkowicie zamortyzowane.

Od roku 2012 Spółka nie dokonuje sprzedaży wody na terenie Gminy L. oraz Gminy C. bezpośrednio na rzecz mieszkańców tych Gminy (z wykorzystaniem Sieci objętych zamiarem zbycia). "A" zawarła jednak odrębne umowy z innymi podmiotami gospodarczymi (komunalnymi przedsiębiorstwami wodociągowymi), na podstawie których dokonuje sprzedaży hurtowej wody tym podmiotom (niezbędnej dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców Gminy L. i C.). Zgodnie z tymi umowami punkt dostaw hurtowych wody znajduje się przed Sieciami Wodnymi (co do których planowane jest zbycie). Na chwilę obecną przedmiotowe Sieci Wodne są faktycznie użytkowane (za odpłatnością) przez ww. komunalne przedsiębiorstwa wodociągowe Gminy L. oraz Gminy C. (które za ich pośrednictwem dostarczają wodę zakupioną w Spółce dalszym odbiorcom). Niemniej jednak koszty utrzymania ww. Sieci, które ponosi od lat Spółka, znacznie przewyższają przychody jakie "A" uzyskiwała (przy ich użyciu) z tytułu dostaw wody w latach ubiegłych, jak i przychody które uzyskuje obecnie z tytułu ich użytkowania przez ww. przedsiębiorstwa wodociągowe. Stąd też Spółka, w celu zapobieżenia powstawaniu dalszych strat związanych z posiadaniem wykorzystaniem tych Sieci, planuje sprzedaż tych Sieci. Jednakże z uwagi na specyfikę tych środków trwałych istnieją ograniczone możliwości ich sprzedaży - co dotyczy zarówno przyszłego, potencjalnego nabywcy, jak i ceny możliwej do uzyskania (w szczególności uzyskania przez Wnioskodawcę ceny Sieci w wysokości oszacowanej przez niezależnego rzeczoznawcę). Mając na względzie wartość nakładów, jakie ewentualnie nabywcy będą musieli ponieść w związku z utrzymaniem stanu używalności tych sieci, jak również aktualne wykorzystanie ich wyłącznie na cele społeczne (dostawa wody do mieszkańców Gminy), Spółka rozważa możliwość sprzedaży Sieci Wodnych za symboliczną kwotę 1 zł (jeden złotych) netto dla każdej z Gmin, gdyż zgodnie z odrębnymi przepisami do zadań własnych Gminy należy zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (stąd w zasadzie jedynym naturalnym nabywcą tego majątku mogłaby być gmina, o ile wyrazi zgodę na ich nabycie). W sytuacji sfinalizowania planowanej transakcji, Spółka zawrze umowę z właściwą Gminą (na rzecz której będą sprzedawane Sieci Wodne położone na terenie tej Gminy). W zawartej umowie strony określą, że cena sprzedaży Sieci stanowi 1 zł + VAT według właściwej stawki. W wykonaniu tej umowy Spółka wyda Gminie Sieci będące przedmiotem sprzedaży, zaś Gmina zapłaci Spółce cenę określoną umową (1 zł + VAT). Pomiędzy Wnioskodawcą a Gminami, na rzecz których Spółka planuje zbycie Sieci Wodnych, nie występują powiązania, o których mowa w art. 11 u.p.d.o.p. oraz art. 32 ustawy. Po dokonaniu sprzedaży ww. Sieci, "A" w dalszym ciągu (tak jak obecnie) będzie prowadzić działalność w zakresie dostarczania wody (na rzecz innych odbiorców, niż przyłączonych bezpośrednio lub pośrednio do sprzedawanych Sieci Wodnych).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, w jakiej wysokości Spółka zobowiązana będzie ustalić podstawę opodatkowania VAT, dla transakcji sprzedaży Sieci Wodnych dla gmin.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że stosowanie znacznych obniżek cen jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust, rabat winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla prowadzonej działalności.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jednakże w sytuacji, gdy wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość zapłaty na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, ale tylko w sytuacji, gdy okaże się, że związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dlatego też uwzględniając ww. przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że skoro - jak stwierdził Wnioskodawca - pomiędzy Spółką a kontrahentami (gminami), którzy dokonają nabycia Sieci Wodnych, nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy, to w sytuacji dokonania przez Wnioskodawcę sprzedaży ww. sieci wodnych za 1 zł (netto), jako podstawę opodatkowania Spółka winna przyjąć rzeczywistą kwotę zapłaty otrzymaną tytułem sprzedaży.

Podsumowując, zatem w odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie należy stwierdzić, że słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym podstawa opodatkowania z tytułu sprzedaży sieci wodnych powinna być ustalona w wysokości płatności należnej od nabywcy wynikającej z zawartej umowy, tj. 1 zł.

Końcowo tut. Organ wskazuje, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym.

Należy jednak zwrócić uwagę, że dla potrzeb określenia rzeczywistego charakteru (w tym wypadku planowanych) transakcji należy uwzględnić obiektywny ich przebieg, a także, czy zasadniczym celem tych transakcji nie było uzyskanie korzyści podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl