ILPP1/443-599/09-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-599/09-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu: 21 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Rozwój usług (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Rozwój usług (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza realizować projekt "Rozwój usług (...)", który będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa X na lata 2007-2013, Priorytet 2. - Rozwój społeczeństwa informacyjnego na X, Działanie 2.2 - Rozwój usług elektronicznych (dalej określany również jako Projekt). Projekt dotyczy zakupu oprogramowania dla potrzeb wdrażania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w relacjach uczniowie i ich rodzice - placówki oświatowe - administracja publiczna. Celem projektu jest rozwój społeczeństwa informacyjnego poprzez budowę kompleksowego i w pełni zintegrowanego systemu edukacyjnego umożliwiającego efektywne zarządzanie oświatą na obszarze Miasta W.

Przedmiotem Projektu oraz oczekiwanym efektem jest:

* budowa hurtowni danych o placówkach prowadzonych przez W.,

* zintegrowanie i wdrożenie oprogramowania systemu planowania i analiz budżetowych, organizacji pracy placówek oświatowych, wspierania ich działalności administracyjnej,

* wdrożenie oprogramowania on-line wspierającego placówki m.in. w realizacji naboru elektronicznego, prowadzenie elektronicznego dziennika.

Projekt zakłada zakup oprogramowania, które umożliwi pełniejsze zastosowanie technologii informacyjnej w funkcjonowaniu i zarządzaniu oświatą. Inwestycja umożliwi m.in. syntezę danych pozyskiwanych dla szkół, zintegrowanie baz danych szkolnych z bazami organu prowadzącego, usprawni monitoring organizacji prac szkół i analizę danych statystycznych o uczniach, nauczycielach, szkołach oraz ich finansach. Spodziewana jest również poprawa przepływu informacji i komunikacji między organem prowadzącym a placówkami oświatowymi. Realizacja Projektu umożliwi m.in. utworzenie miejskiego systemu bibliotecznego, stworzenie dziennika elektronicznego, za którego pomocą rodzice na bieżąco będą mogli monitorować wyniki w nauce swoich dzieci oraz frekwencję w zajęciach szkolnych. Ponadto, zoptymalizuje planowanie i analizę budżetu oświaty, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo danych zawartych w bazach edukacyjnych. Zastosowanie technologii informacyjnej stworzy możliwość znacznej optymalizacji w zarządzaniu majątkiem, finansami i zasobami oświatowymi.

Podatnik zakupionych w ramach Projektu towarów i usług nie będzie wykorzystywał do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Większość towarów i usług, zakupionych w ramach Projektu (np. zestawy komputerowe PC lub terminale, telefonia VolP, oprogramowanie użytkowe), będzie przekazana przez Podatnika, w ramach zadań własnych gminy, do podległych placówek oświatowych, jako elementy wyposażenia. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej. Natomiast pozostała cześć zakupionych towarów i usług (m.in. serwery i macierze) będą w dyspozycji realizatora Projektu, tj. Gminy, a nadto zarządzanie całym zakupionym mieniem będzie spoczywało po stronie Podatnika.

W wyniku realizacji Projektu nie powstaną rozwiązania organizacyjno-techniczne, które mogłyby stanowić tytuł do pobierania jakichkolwiek opłat. Jednocześnie należy podkreślić, że przekazanie zakupionego dla potrzeb realizacji Projektu mienia, podległym Gminie placówkom oświatowym stanowi realizowanie przez Gminę zadań własnych nałożonych przepisami prawa, a czynność ta nie będzie wykonywana na podstawie umów cywilnoprawnych. Tak więc, ponieważ Podatnik nie będzie wykonywał żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, nie powstanie podatek należny z tytułu wykonywania Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Podatnikowi w związku z realizacją ww. Projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy wniosek, podatnik będzie wykonywał czynności, które nie będą spełniały wymogów uznania ich za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności w zakresie których Gmina nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc, ponieważ Podatnik nie będzie wykonywał żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie powstanie podatek należny, który podlegałby zapłacie do właściwego Urzędu Skarbowego.

Reasumując, realizacja Projektu nie będzie skutkować wykonywaniem przez Podatnika czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powstanie należny podatek od towarów i usług, a tym samym podatek naliczony z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu, nie będzie mógł być odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przytoczonego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty czy województwa) są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych i nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Podatnik zamierza realizować projekt "Rozwój usług (...)", który będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa X na lata 2007-2013. Przedmiotowy Projekt dotyczy zakupu oprogramowania dla potrzeb wdrażania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w relacjach uczniowie i ich rodzice - placówki oświatowe - administracja publiczna. Gmina zakupionych w ramach Projektu towarów i usług nie będzie wykorzystywała do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Większość towarów i usług, zakupionych w ramach Projektu (np. zestawy komputerowe PC lub terminale, telefonia VolP, oprogramowanie użytkowe), będzie przekazana przez Gminę, w ramach zadań własnych gminy, do podległych placówek oświatowych, jako elementy wyposażenia. Pozostała cześć zakupionych towarów i usług (m.in. serwery i macierze) będą w dyspozycji realizatora Projektu. W wyniku realizacji Projektu nie powstaną rozwiązania organizacyjno-techniczne, które mogłyby stanowić tytuł do pobierania jakichkolwiek opłat. Przekazanie zakupionego dla potrzeb realizacji Projektu mienia, podległym Gminie placówkom oświatowym stanowi realizowanie przez Gminę zadań własnych nałożonych przepisami prawa, a czynność ta nie będzie wykonywana na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle przytoczonych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, albowiem zakupy towarów i usług w ramach realizacji Projektu nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu "Rozwój usług (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl