ILPP1/443-591/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-591/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 czerwca 2009 r. (data wpływu 7 i 16 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie roli (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie roli (...)". Dnia 7 i 16 lipca 2009 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o informacje w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest partnerem w projekcie pn. "Wzmocnienie roli (...)". Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich partnerów przedsięwzięciem non-profit.

Liderem projektu jest Powiat W, który reprezentuje wszystkich partnerów działających na zasadzie pisemnego porozumienia. Partnerzy projektu to: jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu i Gminy), Archidiecezja (...), Lasy Państwowe, Stowarzyszenie (...), Fundacja (...). Lider - Powiat W zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. Udział Gminy w projekcie polega w szczególności na:

* remoncie i rewitalizacji zabytkowych obiektów stanowiących majątek podmiotu,

* zorganizowaniu promocji turystycznej regionu.

W tym celu Gmina zabezpiecza w budżecie środki finansowe dla wykonawców, którzy będą wyłonieni zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.). Gmina zapłaci za roboty budowlane, usługi i dostawy, a następnie uzyska 75% refundacji. Roboty budowlane, dostawy i usługi będą opodatkowane 22% stawką VAT.

Dnia 7 i 16 lipca 2009 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek ORD-IN o informacje w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego wskazując, iż realizowany projekt objęty jest Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa X na lata 2009-2013. Ponadto przedmiotowy projekt nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT Gminy W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług realizowanych w projekcie, ponieważ zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku nieodpłatne świadczenie usług, które uprzednio zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatek naliczony w fakturach wystawionych dla Gminy nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (t.j..Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy:

1.

kultury fizycznej i turystyki (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy),

2.

promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest partnerem w projekcie pn. "Wzmocnienie roli (...)". Liderem projektu jest Powiat W, który reprezentuje wszystkich partnerów działających na zasadzie pisemnego porozumienia. Lider zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa przewidzianego do realizacji na lata 2009-2013. Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich partnerów przedsięwzięciem non-profit. Ponadto, przedmiotowy projekt nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym Gminy W.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur za realizację inwestycji pn. "Wzmocnienie roli (...)", z powodu braku związku zakupionych towarów i usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tut. Organ wyjaśnia także, iż przedstawione we wniosku stanowisko Zainteresowanego zostało uznane za prawidłowe, jednakże częściowo w oparciu o inną podstawę prawną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl