ILPP1/443-582/08-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-582/08-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum X, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu: 11 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, która prowadzi prace przygotowawcze do inwestycji pod nazwą "Przebudowa i rozbudowa Muzeum X" finansowanej przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet XI: Kultura i dziedzictwo kulturowe, Działanie 11.2: Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury i kultury o znaczeniu ponadregionalnym oraz przez Gminę W (...).

Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej będzie polegało na przebudowie i rozbudowie budynku, w którym obecnie mieści się Muzeum X, oraz na całkowitym wyposażeniu nowo powstałego obiektu i wyremontowanych pomieszczeń, które zmienią swój dotychczasowy charakter. Właścicielem obiektu jest Gmina W (...), natomiast władającym obiektem jest Wnioskodawca posiadający obiekt w ewidencji środków trwałych.

Po całkowitym zrealizowaniu zadania nowo powstały obiekt będzie służył dużym zapleczem pomieszczeń przeznaczonych pod wystawy. W holu głównym będzie się mieściła księgarnia, kasa biletowa oraz kawiarnia. W części przeznaczonej do remontu powstanie sala konferencyjna oraz mniejsze sale wystawowe. Przebudowa obejmie również część administracyjną. Biura pracowników zostaną na nowo wyposażone.

W związku z rozbudową i przebudową Muzeum X Wnioskodawca będzie osiągał przychody z czynności opodatkowanych, tj. sprzedaży biletów wstępu, wynajmu pomieszczeń, działalności księgarni oraz kawiarni.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

* przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej;

* prace ogólnobudowlane w istniejącym budynku Muzeum X;

* prace ogólnobudowlane w projektowanym budynku Muzeum X;

* instalację wodno-kanalizacyjną wraz z armaturą i urządzeniami, instalację grzewczą, instalację wentylacyjną, instalację elektryczną w istniejącym budynku oraz w projektowanym budynku Muzeum X;

* system sygnalizacji SAP;

* system sygnalizacji włamania i napadu SSWIN;

* system telewizji użytkowej TVU;

* zagospodarowanie terenów zielonych wokół Muzeum X;

* wyposażanie - elementy aranżacji wnętrz w istniejącym budynku oraz w projektowanym budynku (meble biurowe, gabloty, rolety, sprzęt oświetleniowy, sprzęt biurowy, meble, i sprzęt kuchenny regały do przechowywania zabytków, szafy archiwalne itp.);

* obsługę inwestorską;

* promocję projektu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy obejmuje:

* organizowanie wystaw stałych, czasowych i objazdowych,

* publikowanie katalogów, przewodników wystaw,

* organizowanie i prowadzenie badań naukowych.

Wnioskodawca uzyskuje przychody opodatkowane ze sprzedaży biletów wstępu, prowadzenia lekcji muzealnych, sprzedaży wydawnictw, wynajmu sal i pomieszczeń muzealnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług (w tym promocję projektu), urządzeń, sprzętu oraz robót budowlanych realizowanych w ramach zadania "Przebudowa i rozbudowa Muzeum X" finansowanego ze środków Unii Europejskiej i Gminy W (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) od zakupów dokonywanych w ramach realizacji projektu "Przebudowa i rozbudowa Muzeum X", ponieważ wspomniane zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. sprzedaży biletów wstępu, wynajmu sal oraz działalności kawiarni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Czynnościami opodatkowanymi są:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import usług;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 5 ust. 1 cyt. ustawy).

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że przez czynności opodatkowane rozumie się czynności, które generują podatek należny, a nie czynności, które wprawdzie należą do katalogu czynności opodatkowanych, jednak w konkretnych okolicznościach korzystają ze zwolnienia od podatku.

Przytoczony przepis wyraża zasadę neutralności podatku VAT, która polega na tym, że przez prawo do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru podatku.

Od wspomnianej zasady ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje pewne wyjątki. Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego nie tylko pod warunkiem zaistnienia przesłanek pozytywnych (np. wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), ale także pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych. Według art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, między innymi w sytuacji, gdy wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W związku z powyższym, najpierw należy dokonać analizy, czy dany zakup towaru lub usługi jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika, a następnie (jeżeli dany zakup jest związany z czynnościami opodatkowanymi) - czy można go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, w których podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności, od których przysługuje odliczenie, jak i czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje. We wspomnianych sytuacjach ma zastosowanie przepis art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik - stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 cyt. ustawy). Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2; w przypadku gdy nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z przytoczonych przepisów wynika, że proporcja wyliczana jest jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Okoliczności sprawy wskazują, że zakupy (usług, urządzeń, sprzętu oraz robót budowlanych) dokonywane w ramach realizowanego zadania pod nazwą "Przebudowa i rozbudowa Muzeum Architektury" będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, po uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że jeżeli Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje również czynności zwolnione od podatku, a dokonywane zakupy są związane z tymi czynnościami, to zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wyszczególnione we wniosku wydatki, będzie podlegał odliczeniu tylko w tej części, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl