ILPP1/443-578/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-578/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia: brak daty (data wpływu 18 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 maja 2011 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka Jawna jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na nabywaniu towarów, głównie armatury instalacyjnej w celu jej dalszej odsprzedaży.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera z kontrahentami umowy o stałej współpracy handlowej. W umowach zawarte są informacje o rabatach, które korygują ceny. Rabaty i opusty korygują ceny przed zawarciem transakcji i nie są umieszczane na fakturach. Niezależnie od ww. rabatów i opustów Spółka przyznaje swoim kontrahentom bonusy (premie pieniężne). Zgodnie z zawartymi porozumieniami w przypadku, gdy wartość towarów zakupionych przez odbiorcę przekroczy w okresie rozliczeniowym (w zależności od uzgodnień - miesięcznym, kwartalnym, rocznym) określony pułap Spółka jest zobowiązana do wypłaty na rzecz odbiorcy premii pieniężnej w określonej wysokości. Premia określana będzie kwotowo, bądź też jako procent od wykonanego obrotu. Kontrahent nie jest zobowiązany do przekroczenia wyznaczonego progu zakupów, co oznacza, że zakupy dokonywane są dobrowolnie i Wnioskodawca nie ma prawa żądać od kontrahentów dokonania zakupów na poziomie uprawniającym do otrzymania premii.

Spółka wypłaca również premie pieniężne za dokonywanie płatności w określonych terminach czy też z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie.

Bonusy są dodatkową premią pieniężną wypłacaną kupującemu przez jego jednostronne świadczenie. Premia nie wiążę się ze zmianą cen, których poziom jest określany w umowie, ani z konkretną dostawą w ciągu roku. Zmiana cen następuje bowiem poprzez zastosowanie odrębnego procesu negocjacji.

Wypłata premii nie wpływa w żadnym zakresie na wysokość ceny towarów określonych w umowach handlowych z kontrahentami. Zasady wypłaty premii są bowiem określane niejako obok warunków handlowych umowy. Wypłata premii (bonusu) jest bowiem nagrodą za dobrą współpracę, względnie za spełnienie dodatkowych warunków określonych w umowie. Spółka zamierza również zawrzeć podobne umowy ze swoimi dostawcami, wówczas to Spółka otrzymywałaby od swoich dostawców ww. bonusy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał co następuje:

Spółka w zawartych z kontrahentami umowach zawiera informacje o rabatach, które korygują ceny z wymienionymi grupami towarów, których rabaty dotyczą. Ww. rabaty i upusty korygują ceny poszczególnych transakcji. Ponieważ korygują one ceny przed zawarciem transakcji nie są już umieszczane na fakturach.

Niezależnie od tych rabatów i upustów w umowie zawarte są informacje o premiach pieniężnych, których wysokość uzależniona jest od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. rozliczane w uzgodnionym okresie rozliczeniowym.

Ponadto, w umowach zawarta jest informacja o premiach pieniężnych wypłacanych za terminowe, rozumiane jako okresowe, zapłaty za dostawy w okresie od 1 - 15 go danego miesiąca oraz dostawy od 16 - go do ostatniego dnia miesiąca.

W ocenie Spółki, premie pieniężne wypłacone okresowo kontrahentom w związku z osiągnięciem w danym okresie rozliczeniowy określonego poziomu obrotów, bądź z tytułu terminowej płatności nie są związane z żadną konkretną dostawą, lecz z całokształtem transakcji gospodarczych w danym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca zaznaczył ponadto, że udzielone premie nie powodują zmiany ceny nabywanych towarów, kontrahent zobowiązany jest do zapłaty całej kwoty wynikającej z faktury.

Umowa nie określa żadnych zasad wynagrodzeń za świadczone usługi, nie określa jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki.

Premia pieniężna nie wymaga ze strony kontrahenta żadnych dodatkowych działań, poza realizowaniem transakcji zakupu, które wykonuje niezależnie od tego, czy premie otrzymuje, czy też nie. Jedyne czynności, jakie wykonuje kontrahent to zamówienie towaru, odbiór towaru i zapłata ceny.

Otrzymanie bonusów przez kontrahenta nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez kontrahenta zamówień, stałej współpracy handlowej, osiągnięcia określonego pułapu obrotów, czy też terminowego regulowania płatności.

Kontrahent nie musi podejmować żadnych działań w zakresie świadczonych na rzecz dostawcy usług, aby premia pieniężna była wypłacona. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością.

Kontrahent w zamian za udzielenie premii, nie jest zobowiązany do żadnych dodatkowych czynności albo świadczenia usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, itp. Usługi mające w sobie element promocji lub aktywnej dystrybucji są rozliczane osobno na podstawie faktur VAT, jako osobne świadczenia wykonane niezależnie od realizacji obrotów towarowych, bądź terminowej zapłaty.

Umowa określa, że warunkiem otrzymania premii za obrót będzie zakup towarów zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym. Premia pieniężna wypłacana jest zbiorczo od sum wartości zakupionych towarów w danym okresie rozliczeniowym.

Warunkiem przyznania premii z tytułu terminowych płatności jest, w przypadku:

* płatności do 30 dnia danego miesiąca za faktury dotyczące towarów dostarczonych od 1 do 15 dnia danego miesiąca lub

* płatności do 15 dnia następnego miesiąca za faktury dotyczące towarów dostarczonych od 16 do ostatniego dnia miesiąca.

Umowa nie określa żadnych dodatkowych warunków, dotyczących wypłaty premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy bonusy (premie pieniężne), uzyskiwane wyłącznie za przekroczenie w danym okresie rozliczeniowym ustalonego poziomu zakupów bądź z tytułu terminowych płatności nie stanowią ani wynagrodzenia za usługę ani nie stanowią rabatu obniżającego cenę towaru, a co za tym idzie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy fakt przyznania premii pieniężnej powinien być potwierdzony notą księgową.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Spółka podejmuje różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów. Jednym z nich są wypłacane nabywcom premie pieniężne w zamian ze osiągnięcie w przyjętym okresie rozliczeniowym określonego obrotu z tytułu dokonanych zakupów, a także za terminowe płatności. Celem wypłaty premii jest zapewnienie Spółce odpowiedniego poziomu sprzedaży i dobrych relacji z kontrahentami oraz poprawa płynności finansowej Spółki. Wypłata bonusu stanowi koszt intensyfikacji sprzedaży.

W ocenie Spółki, wypłata premii, będąca uhonorowaniem kontrahenta za dobrą współpracę, nie jest tożsama z przyznaniem kontrahentowi rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani nie jest też wynagrodzeniem z tytułu wyświadczonych usług w rozumieniu art. 8 ww. ustawy.

Premie funkcjonują poza uzgodnionymi z kontrahentami cenami towarów. Przyznanie bonusu nie zwalnia kupującego od zapłaty całej ceny za towar. Wypłata bonusu nie wiąże się ze zmianą ceny towarów. Przyznawana jest dopiero po osiągnięciu określonego pułapu obrotów, bądź terminowej płatności, a nie w odniesieniu do jednostkowych transakcji.

Zdaniem Spółki, za orzecznictwem z dnia 23 września 2008 r., sygn. akt I FSK 998/08, należy powtórzyć, że wypłacona nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Według słownika języka polskiego PWN "bonus" jest to "dodatkowe wynagrodzenie", natomiast "premia" jest to nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną. W opinii Spółki oba sformułowania dobrze oddają sens operacji wypłaty bonusów. Spółka wypłacając kontrahentowi premie (bonusy) dzieli się niejako zyskiem, jaki udało się wypracować dzięki zaangażowaniu kontrahenta w realizację umowy.

O tym, że premia pieniężna nie jest rabatem obniżającym cenę sprzedaży świadczą interpretacje, np. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 listopada 2010 r. nr lBPP2/443-927/10/BW, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 sierpnia 2010 r. nr ITPB3/423-240a/10/MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 kwietnia 2010 r. nr ILPB3/423-136/10-2/GC.

Wnioskodawca jest w posiadaniu kilku interpretacji podatkowych, o jakie wystąpili kontrahenci Spółki, z których wynika, że wypłata premii pieniężnych pozostaje poza zakresem podatku VAT.

Jeżeli dla jednej strony transakcji Minister Finansów stwierdził, że dana czynność nie podlega podatkowi VAT, nie powinno budzić wątpliwości, że dla drugiej strony transakcji skutki podatkowe muszą być takie same. Ta sama czynność nie może być przecież inaczej opodatkowana dla odbiorcy, a inaczej dla dostawcy tej samej transakcji.

Ad. 2.

Ponieważ, według Spółki, wypłata premii lub bonusu jest obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług wystarczające jest jej dokumentowanie ogólnie stosowanym dokumentem księgowym, jakim jest nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a ustawy został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi § 13 ust. 3 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na nabywaniu towarów, głównie armatury instalacyjnej w celu jej dalszej odsprzedaży. W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera z kontrahentami umowy o stałej współpracy handlowej. W umowach zawarte są informacje o rabatach, które korygują ceny. Rabaty i opusty korygują ceny przed zawarciem transakcji i nie są umieszczane na fakturach. Niezależnie od ww. rabatów i opustów Spółka przyznaje swoim kontrahentom bonusy (premie pieniężne). Zgodnie z zawartymi porozumieniami w przypadku, gdy wartość towarów zakupionych przez odbiorcę przekroczy w okresie rozliczeniowym (w zależności od uzgodnień - miesięcznym, kwartalnym, rocznym) określony pułap Spółka jest zobowiązana do wypłaty na rzecz odbiorcy premii pieniężnej w określonej wysokości. Premia określana będzie kwotowo, bądź też jako procent od wykonanego obrotu. Kontrahent nie jest zobowiązany do przekroczenia wyznaczonego progu zakupów, co oznacza, że zakupy dokonywane są dobrowolnie i Wnioskodawca nie ma prawa żądać od kontrahentów dokonania zakupów na poziomie uprawniającym do otrzymania premii. Spółka wypłaca również premie pieniężne za dokonywanie płatności w określonych terminach czy też z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie. Umowa nie określa żadnych zasad wynagrodzeń za świadczone usługi, nie określa jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki. Premia pieniężna nie wymaga ze strony kontrahenta żadnych dodatkowych działań, poza realizowaniem transakcji zakupu, które wykonuje niezależnie od tego, czy premie otrzymuje, czy też nie. Jedyne czynności, jakie wykonuje kontrahent to zamówienie towaru, odbiór towaru i zapłata ceny. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości zakupów dokonywanych przez kontrahentów Spółki lub od dokonywania płatności w określonych terminach, czy też z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie.

Odnosząc się do powyższego, stwierdzić należy, iż premie pieniężne wypłacane kontrahentom można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym, okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość bonusu określana będzie kwotowo, bądź jako procent od wykonanego obrotu.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej kontrahentowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto - jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego - kontrahenci nie są zobowiązani do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz sprzedawcy. Uzyskanie premii (bonusu) przez kontrahenta uwarunkowane jest wyłącznie osiągnięciem określonego poziomu obrotu albo dokonywaniem płatności w określonych terminach, czy też z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż kontrahent Spółki nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów w określonej ilości i uregulowaniem płatności wynikających z faktur, na podstawie których naliczana jest premia do dnia jej wypłaty.

Zatem, należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna (bonus) nie jest odpłatnością za świadczenie usług zdefiniowanych w art. 8 ust. 1 ustawy, lecz stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Tak więc, uzyskanie przedmiotowego bonusu przez kontrahenta Spółki na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. powinno być udokumentowane fakturą korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2-4 tego rozporządzenia wystawioną przez Wnioskodawcę.

Reasumując, w opisanym przypadku, w związku z wypłacaną premią pieniężną kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, takich jak usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., a więc otrzymana premia pieniężna nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmiot otrzymujący premię i u niego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia ta w istocie stanowić będzie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem udzielenie przedmiotowej premii pieniężnej będzie podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w celu udokumentowania jej udzielenia Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2-4 rozporządzenia. W związku z tym, w opisanym zdarzeniu przyszłym nota księgowa nie jest właściwym dowodem dla udokumentowania premii pieniężnych udzielanych przez Wnioskodawcę.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych. Odpowiedź na pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych została udzielona odrębnymi pismami.

W kwestii powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych tut. Organ informuje, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl