ILPP1/443-57/13-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-57/13-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 24 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu komputerowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu komputerowego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Przeciwdziałanie wykluczeniu..." w ramach Priorytetu 8 - Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.3. - Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - elnclusion, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w zakresie "zapewnienia dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności".

Zgodnie z zasadami naboru wniosków o dofinansowanie projektów o wsparcie w ramach Działania 8.3 PO IG ubiegać się mogły:

* JST,

* grupy JST - konsorcja, związki, stowarzyszenia i porozumienia,

* konsorcja JST lub ww. grup JST z organizacjami pozarządowymi.

Bezpośrednim celem działania jest zapewnienie dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności.

Zgodnie z uszczegółowieniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) Beneficjent, tj. Gmina, będzie kierować swoje działania do 80 gospodarstw domowych (według definicji GUS), spełniających następujące warunki określone w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowej:

* gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,

* gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych,

* dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej uprawniającej do uzyskania stypendiów socjalnych, typowana do otrzymania wsparcia we współpracy ze szkołą oraz/lub ośrodkami pomocy społecznej,

* osoby niepełnosprawne ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem równoważnym.

Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym grupę docelową projektu doprecyzowano w następujący sposób:

1.

Dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej (70 gospodarstw domowych), które:

* zamieszkują gm.,

* są uczniami w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* nie posiadają sprzętu komputerowego lub posiadają zestawy niepełne bądź zniszczone, nienadające się do użytkowania,

* nie posiadają dostępu do Internetu,

* żyją w gospodarstwach domowych spełniających kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o pomocy społecznej (dochód na osobę nie przekracza kwoty 351 zł na osobę) oraz w art. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych (dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 504 zł, a w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 583,00 zł).

2.

10 jednoosobowych gospodarstw domowych, które:

* zamieszkują gm.,

* są uprawnione do wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,

* nie posiadają komputera i dostępu do Internetu,

* stanowią gospodarstwo domowe spełniające kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o pomocy społecznej - dochód nie przekracza kwoty 477 zł,

* posiadają orzeczoną niepełnosprawność w stopniu znacznym lub umiarkowanym.

Wsparcie jakiego Gmina będzie udzielać grupie docelowej projektu polegać będzie przede wszystkim na:

* organizacji szkoleń z zakresu obsługi komputera oraz sieci Internet dla uczestników projektu (osoby fizyczne),

* zakupie zestawów komputerowych i ich przekazaniu w użyczenie grupie docelowej (umowy użyczenia sprzętu),

* wyłonieniu dostawcy/dostawców Internetu do mieszkań osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),

* wniesieniu opłaty aktywacyjnej i opłacaniu abonamentu (24 m-ce) z tytułu dostawy Internetu w mieszkaniach osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),

* zakupie sprzętu komputerowego (laptop) w celu zapewnienia przez pracownika gminy wsparcia technicznego uczestnikom projektu w związku z użyczonym sprzętem komputerowym oraz dostarczanym Internetem.

Wszystkie wyżej wymienione działania będą finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu Gminy (15%). Wszystkie świadczenia będą nieodpłatne dla uczestników projektu.

W uzupełnieniu z dnia 8 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskując o dofinansowanie projektu pn.: "Przeciwdziałanie wykluczeniu..." i przystępując do jego realizacji, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina będzie działać w obszarze spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonym ustawami na rzecz innych podmiotów. Poprzez realizację projektu Gmina zamierza skutecznie ograniczyć na swoim terenie zjawisko wykluczenia cyfrowego z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności dzięki czemu zwiększy szanse rozwojowe dzieci i młodzieży z rodzin najuboższych oraz wspomoże reintegrację społeczną schorowanych osób, samotnie gospodarujących o niskich dochodach. Tym samym dążyć będzie do budowy społeczeństwa informacyjnego oraz przeciwdziała negatywnym skutkom wykluczenia cyfrowego w postaci wykluczenia społecznego i zawodowego, co leży w interesie powszechnym i przynosi korzyści społeczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 punkt 3a ustawy, działalności w zakresie telekomunikacji są ujęte w katalogu zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675 z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego mogą prowadzić działania mające na celu pobudzenie lub agregację popytu użytkowników na usługi związane z szerokopasmowym dostępem do Internetu, w szczególności edukacyjne i szkoleniowe, polegające na wyposażeniu konsumentów w telekomunikacyjne urządzenia końcowe lub sprzęt komputerowy lub finansowaniu konsumentom kosztu usług telekomunikacyjnych.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Biorąc pod uwagę, że jednym z kryteriów dostępu do projektu dla grup docelowych jest kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 182) oraz w art. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.), Gmina, poprzez realizację projektu, wspomagać będzie gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej oraz gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych.

Laptop, który w ramach projektu zostanie zakupiony do Urzędu Gminy nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Zostanie zakupiony celem wyposażenia nowo utworzonych stanowisk pracy ds. informatyzacji i administracji oraz ds. szkoleń komputerowych, a więc stanowisk bezpośrednio związanych z realizacją projektu zaplanowanych w nim działań, tj.:

a.

przeszkolenia uczestników projektu z obsługi komputera i sieci Internet,

b.

zapewnienia uczestnikom projektu wsparcia technicznego w bieżącym użytkowaniu sprzętu, w tym diagnozowanie usterek, współpraca z serwisem gwarancyjnym oraz udzielanie porad z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi i kanałów informacyjnych,

c.

czynności organizacyjno-administracyjnych w projekcie (odbiory dostarczonego sprzętu komputerowego oraz usług dostawy Internetu, korespondencja, sprawozdawczość, monitoring i kontrola uczestników projektu, administrowanie stroną internetową projektu, archiwizacja dokumentacji, itp.).

Laptop będzie służył wyłącznie do ww. celów przez okres dwóch lat realizacji projektu, a następnie pięć lat jego trwałości. Po tym okresie, jeżeli jego dotychczasowe zużycie oraz parametry techniczne pozwolą na dalsze użytkowanie, pozostanie w Wydziale Współpracy Europejskiej i Funduszy Zewnętrznych Urzędu Gminy i służył będzie do realizacji zadań polegających na opracowywaniu dokumentacji aplikacyjnej celem uzyskania dofinansowania projektów ze środków zewnętrznych. Nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość prawną skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciach objętych wnioskiem o dofinansowanie projektu, tj. zakupionego sprzętu komputerowego w liczbie 80 zestawów komputerowych z przeznaczeniem ich użyczenia uczestnikom projektu oraz jednego laptopa do Urzędu Gminy w celu zapewnienia bieżącego wsparcia technicznego uczestnikom projektu przez pracownika Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 punkt 3a ustawy, działalności w zakresie telekomunikacji są ujęte w katalogu zadań własnych gminy, podobnie jak sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6).

Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych dotyczących inwestycji związanych z odpłatnością za korzystanie z nich. W takim przypadku VAT od zakupów związanych z takimi inwestycjami nie będzie podlegał odliczeniu ani nie będzie można ubiegać się o jego zwrot.

Żadna z inwestycji w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi związane z realizacją tych inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym, nie jest spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, co powoduje, iż Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.).

Podkreślić należy, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 6 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Przeciwdziałanie wykluczeniu..." w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w zakresie "zapewnienia dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności".

Bezpośrednim celem działania jest zapewnienie dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności.

Zgodnie z uszczegółowieniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Beneficjent, tj. Gmina, będzie kierować swoje działania do 80 gospodarstw domowych, spełniających warunki określone w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowej.

Wsparcie jakiego Gmina będzie udzielać grupie docelowej projektu polegać będzie przede wszystkim na:

* organizacji szkoleń z zakresu obsługi komputera oraz sieci Internet dla uczestników projektu (osoby fizyczne),

* zakupie zestawów komputerowych i ich przekazaniu w użyczenie grupie docelowej (umowy użyczenia sprzętu),

* wyłonieniu dostawcy/dostawców Internetu do mieszkań osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),

* wniesieniu opłaty aktywacyjnej i opłacaniu abonamentu (24 m-ce) z tytułu dostawy Internetu w mieszkaniach osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),

* zakupie sprzętu komputerowego (laptop) w celu zapewnienia przez pracownika gminy wsparcia technicznego uczestnikom projektu w związku z użyczonym sprzętem komputerowym oraz dostarczanym Internetem.

Wszystkie wyżej wymienione działania będą finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu Gminy (15%). Wszystkie świadczenia będą nieodpłatne dla uczestników projektu.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż przystępując do jego realizacji będzie działać w obszarze spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonym ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują działalność w zakresie telekomunikacji. Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należą sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Laptop - jak poinformował Zainteresowany - który w ramach projektu zostanie zakupiony do Urzędu Gminy nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Zostanie zakupiony celem wyposażenia nowo utworzonych stanowisk pracy ds. informatyzacji i administracji oraz ds. szkoleń komputerowych.

W interpretacji nr ILPP1/443-57/13-4/AW z dnia 23 kwietnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że czynność nieodpłatnego oddania w użyczenie zestawów komputerowych uczestnikom projektu nie będzie stanowiła odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, ani nieodpłatnego świadczenia usług, podlegających opodatkowaniu w trybie art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem, przedmiotowa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rezultacie, przy nabyciu sprzętu komputerowego, tj. 80 zestawów komputerowych oraz jednego laptopa, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek nabywanych towarów ze sprzedażą opodatkowaną - o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie w ramach projektu sprzętu komputerowego w liczbie 80 zestawów komputerowych oraz jednego laptopa.

Jednocześnie zaznacza się, iż cytowany przepisy art. 15 ust. 2 ustawy do dnia 31 marca 2013 r. miał następujące brzmienie: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu komputerowego. Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego użyczenia zestawów komputerowych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT została wydana odrębna interpretacja z dnia 23 kwietnia 2013 r., nr ILPP1/443-57/13-4/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl