ILPP1/443-568/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-568/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 czerwca 2013 r., Biura KiP w Lesznie 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup sprzętu do holowania ekwipunku pływackiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup sprzętu do holowania ekwipunku pływackiego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szczegółowy rodzaj prowadzonej przez Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe działalności jest wymieniony w Rozdziale II w paragrafach 9 i 10 Statutu, który został załączony do niniejszego wniosku.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jako beneficjent przyznania pomocy w ramach Osi 4 "LEADER" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju", zostało obowiązane do przedłożenia interpretacji indywidualnej wydanej przez organ upoważniony w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W ramach przyznanej pomocy Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe realizuje operację pt. "Pociągające wakacje - Udostępnianie sprzętu wodnego nad jeziorem", dokonując zakupów elementów sprzętu do holowania za łodzią motorową oraz sprzętu do obsługi elementów do holowania. Celem operacji jest zwiększenie oferty spędzania wolnego czasu w okresie letnim na terenie Gminy, w którym głównie uczestniczą dzieci i młodzież. Z planu rzeczowo-finansowego, który jest integralną częścią tej pomocy wynika, że na realizację wyżej wymienionego projektu zgodnie z przyznaną pomocą Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe dokonało większości zakupów ujętych w punkcie VII. Zestawienia rzeczowo - finansowego operacji na podstawie faktur VAT.

Do niniejszego wniosku Zainteresowany dołączył dziesięć faktur VAT na podstawie, których dokonał już przedmiotowych zakupów zgodnie z "Zestawieniem rzeczowo - finansowym operacji". Materiały reklamowe to nadruki na sprzęcie - do realizacji.

Zakupiony sprzęt ma służyć do obsługi elementów do holowania: kompresor powietrzny wysoko ciśnieniowy. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony od poniesionych kosztów zakupu elementów do holowania sprzętu pływackiego za łodzią motorową, napisów na sprzęt i sprzętu do obsługi elementów do holowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe jest organizacją społecznie użyteczną prowadzącą działalność statutową na podstawie Rozdziału II paragrafów nr 9 i 10 Statutu organizacji.

Ponadto, Zainteresowany jest organizacją pożytku publicznego działającą na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego - opublikowanej w Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm. - nieprowadzącą działalności gospodarczej w celu osiągania zysków.

Jako organizacja pożytku publicznego korzysta ze zwolnienia podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 podpunkt 32b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku i towarów usług - opublikowanej w Dz. U. z roku 2011 Nr 177, poz. 1054 - i nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów elementów do holowania sprzętu pływackiego za łodzią motorową, napisów na sprzęt i sprzętu do obsługi elementów do holowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powołany przepis wraz z dniem 1 kwietnia 2013 r., na podstawie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 - dalej ustawa nowelizująca), otrzymał następujące brzmienie: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem i organizacją pożytku publicznego oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT.

W ramach przyznanej pomocy Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe realizuje operację pt. "Pociągające wakacje - Udostępnianie sprzętu wodnego nad jeziorem", dokonując zakupów elementów sprzętu do holowania za łodzią motorową oraz sprzętu do obsługi elementów do holowania. Zakupiony sprzęt ma służyć do obsługi elementów do holowania: kompresor powietrzny wysoko ciśnieniowy. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu będącego przedmiotem pytania.

Reasumując, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe nie ma możliwość obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony od poniesionych kosztów zakupu elementów do holowania sprzętu pływackiego za łodzią motorową, napisów na sprzęt i sprzętu do obsługi elementów do holowania.

Jednocześnie nadmienia się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności zwolnienia od podatku VAT dla czynności Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl