ILPP1/443-568/09-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-568/09-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 2, 13 i 15 lipca 2009 r. (data wpływu 2, 14 i 16 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa...". W dniu 2, 14 i 16 lipca 2009 r. wniosek uzupełniono i informacje w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będąca zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza realizować inwestycję pn. "Budowa...".

Na zadanie Wnioskodawca planuje pozyskać środki z budżetu UE w ramach programu RPO. Zadanie to będzie realizowane za pośrednictwem Związku Gmin. Gmina zabezpiecza w budżecie 15% wartości zadania, a pozostałe 85% będzie możliwe do pozyskania z budżetu UE.

Gmina jest właścicielem dwóch stacji uzdatniania wody oraz sieci wodociągowych. Jako inwestor od wielu lat realizuje inwestycje komunalne polegające na budowie sieci wodociągowych wraz z przyłączami, które zaopatruje w wodę wszystkie wsie gminy. Woda pochodząca ze stacji uzdatniania w całości przeznaczona jest do sprzedaży, również po zakończeniu inwestycji stan ten pozostanie niezmieniony i Gmina prowadzić będzie sprzedaż opodatkowaną.

Dnia 2 lipca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe wskazując, iż przedmiotowa inwestycja objęta jest Regionalnym Programem Operacyjnym przewidzianym dla Województwa X na lata 2007 - 2013. Natomiast w dniach 15 i 16 lipca Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację projektu pn. "Budowa..." wystawiane są na Związek Gmin.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie realizującej inwestycję pn. "Budowa..." będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za wykonanie ww. inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Rozliczenie podatku na zasadach określonych w art. 86 warunkowane jest tym, by zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Wnioskodawcy spełnia ten warunek, ponieważ zadania określone w inwestycji są bezpośrednio powiązane z czynnościami opodatkowanymi, gdyż budowa i przebudowa zarówno stacji uzdatniania wody, jak i wodociągów służyć będzie sprzedaży wody, a więc czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a dochody z użytkowania przedmiotowego kompleksu będą dochodami gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem zatem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nabywcy towarów i usług. Ponadto elementem umożliwiający odliczenie jest posiadanie przez podatnika faktur VAT, z których wynika, iż to on jest nabywcą towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Stosownie do treści ust. 2 cytowanego przepisu, uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym - jak wynika z ust. 3 ww. przepisu - związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i posiada osobowość prawną. Ponadto - w myśl art. 69 ust. 1 cyt. ustawy - organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku. A organem wykonawczym związku - co wynika z art. 73 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - jest zarząd. Ponadto zgodnie z art. 74 ust. 1 cyt. ustawy, gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.

Z powołanych przepisów wynika zatem, iż zadania publiczne mogą być wykonywane przez utworzone w tym celu związki gminne. Związki takie posiadają osobowość prawną i realizują zadania na własną odpowiedzialność. Ponadto tworzą własne organy stanowiące (kontrolne) i posiadają organy wykonawcze. Poszczególne zadania publiczne mogą zostać powierzone jednej z gmin - będącej członkiem związku - jeżeli zawarto stosowne porozumienie.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina zamierza realizować inwestycję pn. "Budowa...". Przedmiotowa inwestycja objęta jest Regionalnym Programem Operacyjnym przewidzianym dla Województwa X na lata 2007 - 2013. Gmina jest właścicielem dwóch stacji uzdatniania wody oraz sieci wodociągowych. Woda pochodząca ze stacji uzdatniania w całości przeznaczona jest do sprzedaży. Po zakończeniu inwestycji stan ten pozostanie niezmieniony i Gmina będzie prowadzić jej sprzedaż opodatkowaną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Niemniej jak wskazał Wnioskodawca, faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację projektu wystawiane będą na Związek Gmin.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, iż Związek Gmin jest podmiotem posiadającym własną osobowość prawną i realizuje powierzone mu zadania na własną odpowiedzialność. Skutkiem powyższego staje się podmiotem praw a faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług służących realizacji projektu, wystawione będą na Związek Gmin. W konsekwencji to Związek, a nie Gmina, występuje w roli nabywcy towarów i usług w związku z projektem. Status ten ma kluczowe znaczenie w ocenie sprawy bowiem jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy podatku VAT mają obowiązek wystawić fakturę określając dane podatnika i nabywcy. Ponadto by dokonać odliczenia podatku VAT - stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT - musi istnieć inna obligatoryjna zależność, tj. zakupione towary lub usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym tego nabywcy oraz muszą być udokumentowane fakturami na niego wystawionymi. Mając na względzie, iż Gmina nie jest nabywcą towarów i usług określonych na fakturach VAT, brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z takich dokumentów.

Reasumując, Wnioskodawca realizując inwestycję pn. "Budowa...", nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl