ILPP1/443-560/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-560/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi wstępu na obiekt sportowy, w skład której klient będzie mógł korzystać z usług basenu rekreacyjnego i sauny, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi wstępu na obiekt sportowy, w skład której klient będzie mógł korzystać z usług basenu rekreacyjnego i sauny, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

"A" Sp. z o.o. jest obiektem sportowym funkcjonującym jako spółka prawa handlowego, nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, ani związkiem stowarzyszeń.

W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie obejmującym udostępnienie klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym basenu, sauny, solarium oraz organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych.

Do przedmiotu działalności Spółki należą między innymi:

* usługi basenowe, lodowiska sklasyfikowane jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych 93.11.10.0,

* usługi sauny, solarium sklasyfikowane jako usługi związane z poprawą kondycji fizycznej 96.04.10.0,

* wynajem powierzchni użytkowej obiektu sportowego (część basenowego i kręgielni) na prowadzenie działalności przez inne podmioty - sklasyfikowany jako wynajem nieruchomości na własny rachunek 68.20.12.0.

Do usług sklasyfikowanych 93.11.10.0 stosowana jest 8% stawka VAT, natomiast do usług sauny, solarium i wynajmu częściowej powierzchni użytkowej - podstawowa 23% stawka VAT.

Spółka w swojej ofercie posiada również bilety jak i karnety na usługę kompleksową, która polega na wstępie na obiekt sportowy z możliwością korzystania w dowolnym wymiarze zarówno z basenu sportowego, jak i z rekreacyjnego z całym jego wyposażeniem łącznie z sauną. Klient w ramach opłaconego biletu na obiekt sportowy w dowolnym wymiarze korzysta z wybranego zakresu oferowanej usługi kompleksowej.

Zgodnie z pismem z Urzędu Statystycznego z dnia 28 listopada 2012 r. uzupełnionym pismem z Głównego Urzędu Statystycznego Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów obiekt basenowy i lodowiska, który jest własnością Spółki jest obiektem sportowym i w związku z tym zarówno organizowanie imprez sportowych (zawody pływackie, piłki wodnej), jak również udostępnianie tego obiektu na zasadzie np. sprzedaży biletu wstępu, karnetu, który upoważnia do korzystania z całego obiektu, tj. basenu łącznie z częścią rekreacyjną mieści się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Zatem oferowany wstęp na cały obiekt sportowy (basen olimpijski, basen rekreacyjny, jacuzzi, sauna) sklasyfikowany 93.11.10.0, podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT. Dotychczas Spółka do tej usługi kompleksowej stosowała podstawową stawkę VAT - 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym stanem sprawy usługa kompleksowa, jako usługa wstępu na obiekt sportowy, w skład której klient będzie mógł korzystać z usług basenu sportowego, basenu rekreacyjnego i sauny, będzie opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%, czyli usługa sklasyfikowana pod nr PKWiU 93.11.10.0.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w dotychczasowej ofercie posiada zarówno usługę kompleksową na cały obiekt basenowy (basen sportowy, rekreacyjny, sauna), jak i usługi odrębne - tylko na basen i tylko na saunę. Usługa na cały obiekt sportowy sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. (potwierdzona przez Urząd Statystyczny pismem z 28 listopada 2012 r. zapisem:

"udostępnienie obiektu sportowego w ramach jednego karnetu/biletu wstępu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu mieści się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0. Usługi związane z działalnością obiektów sportowych") z uwagi na brak możliwości wyodrębnienia usługi sauny, sklasyfikowanej PKWiU 96.04.10.0, a objęta stawką VAT 23%, dla całej usługi kompleksowej zastosowano stawkę podstawową podatku VAT. W ramach biletów na indywidualną usługę basenu lub sauny Spółka stosuje odrębne stawki VAT:

* podstawową stawkę 23% dla usług korzystania z sauny oraz

* 8% dla usług basenu.

Jednak naszym zdaniem z dniem 1 stycznia 2011 r. stawka na usługę kompleksową - korzystanie z obiektu sportowego winna wynosić 8%.

Od 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług, klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5a ustawy, wprowadzonym na postawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. - stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 7-12 c art. 83 art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 20 10 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 ust. 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r., o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W objaśnieniach do wyżej wymienionego załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Zdaniem Spółki, jednoznaczna klasyfikacja usług łącznych oferowanych przez obiekt sportowy oraz zapis o zastosowaniu obniżonej stawki VAT dla usługi związanej z działalnością obiektu sportowego w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług stanowi podstawę do zastosowania 8% stawki VAT dla usługi sprzedawanej przez Spółkę jako usługa kompleksowa - tj. korzystanie z obiektu sportowego (basen sportowy, rekreacyjny, sauna).

Niezależnie w ofercie pozostaje odrębna usługa sauny, solarium (PKWiU 96.04.10.0.) ze stawką 23% oraz basenu (PKWiU 93.11.10.0) ze stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest obiektem sportowym funkcjonującym jako spółka prawa handlowego, nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, ani związkiem stowarzyszeń. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie obejmującym udostępnienie klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym basenu, sauny, solarium oraz organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych. Do przedmiotu działalności Spółki należą między innymi: usługi basenowe, lodowiska sklasyfikowane jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych 91.11.10.0, usługi sauny, solarium sklasyfikowane jako usługi związane z poprawą kondycji fizycznej 96.04.10.0, wynajem powierzchni użytkowej obiektu sportowego (część basenowego i kręgielni) na prowadzenie działalności przez inne podmioty sklasyfikowany jako wynajem nieruchomości na własny rachunek 68.20.12.0. Spółka w swojej ofercie posiada również bilety, jak i karnety na usługę kompleksową, która polega na wstępie na obiekt sportowy z możliwością korzystania w dowolnym wymiarze zarówno z basenu sportowego, jak i z rekreacyjnego z całym jego wyposażeniem łącznie z sauną. Klient w ramach opłaconego biletu na obiekt sportowy w dowolnym wymiarze korzysta z wybranego zakresu oferowanej usługi kompleksowej. Zgodnie z pismem z Urzędu Statystycznego z dnia 28 listopada 2012 r. uzupełnionym pismem z Głównego Urzędu Statystycznego Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów obiekt basenowy i lodowiska, który jest własnością Spółki jest obiektem sportowym i w związku z tym zarówno organizowanie imprez sportowych (zawody pływackie, piłki wodnej), jak również udostępnianie tego obiektu na zasadzie np. sprzedaży bilem wstępu, karnetu, który upoważnia do korzystania z całego obiektu, tj. basenu łącznie z częścią rekreacyjną - mieści się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT dla usługi kompleksowej, tj. usługi wstępu na obiekt sportowy, w skład której klient będzie mógł korzystać z usług basenu sportowego, basenu rekreacyjnego i sauny, czyli usługi sklasyfikowanej pod nr PKWiU 93.11.10.0.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl obowiązującego art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 179 w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 - sklasyfikowano usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.), w sekcji R: "Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją" wymieniono dział 93 oznaczony jako "Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna", obejmujący grupy:

1.

93.1 - Działalność związana ze sportem,

2.

93.2 - Działalność rozrywkowa i rekreacyjna,

o 93.21.Z - Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki,

o 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Natomiast w wyjaśnieniach do PKD - 2007 wskazano, że podklasa oznaczona jako 93.11.Z - Działalność obiektów sportowych obejmuje m.in. działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.: stadiony do gry w piłkę nożną, stadiony do gry w krykieta, rugby, tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni, baseny, stadiony lekkoatletyczne, hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja, hale bokserskie, pola golfowe, tory do gry w kręgle, pozostałe obiekty sportowe.

Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, że w sekcji R mieszczą się "Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne".

W dziale 93 pkt I "usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją" mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:

* 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,

* 93.12. Usługi związane z działalnością klubów sportowych,

* 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

* 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, że świadczona przez Spółkę wskazana usługa kompleksowa, jako usługa wstępu na obiekt sportowy, w skład której klient będzie mógł korzystać z usług basenu sportowego, basenu rekreacyjnego i sauny, będzie opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%. Powyższe wynika z faktu, że usługa ta sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 przez co może korzystać z obniżonej stawki podatku zgodnie z pozycją pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się w wydanej interpretacji wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl