ILPP1/443-558/13-5/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-558/13-5/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Ochotnicza Straż Pożarna jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych działających w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, w Urzędzie Marszałkowskim w dniu 27 lutego 2013 r. na realizację operacji pod nazwą "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej". Planowany termin zakończenia realizacji zadania to listopad 2013 r. W ramach realizacji ww. operacji wszystkie faktury i rachunki zostaną przedłożone do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim. Zakres rzeczowo-finansowy operacji związany jest z remontem i modernizacją świetlicy wiejskiej. Przedmiotem realizacji inwestycji jest remont wraz z modernizacją pomieszczeń świetlicy wiejskiej we wsi w budynku OSP na działce o nr ewid. 16/3 - obręb R. Działka jest gruntem budowlanym i po przeprowadzeniu ww. inwestycji nadal będzie miała ww. charakter, bez ingerencji w środowisko naturalne. Przedstawiony we wniosku zakres prac jest zgodny z tabelą elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego i obejmuje:

1.

roboty przygotowawcze,

2.

wykonanie sceny,

3.

tynki i okładziny wewnętrzne sala,

4.

tynki i okładziny wewnętrzne ściany WC do wys. 2,0 m,

5.

stolarka drzwiowa,

6.

różne pozostałe.

Inwestycja posiada charakter modernizacyjny, ze względu na wykonanie nowej sceny, służącej do występów różnego rodzaju zespołów i organizacji pozarządowych.

Ponadto Wnioskodawca oświadczył, że wszystkie pomieszczenia objęte operacją pełnią funkcję świetlicy wiejskiej. Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do remontu i modernizacji pełnią funkcję społeczno-kulturalną i nie są częścią bojową remizy. Pomieszczenia wykorzystywane są przez lokalną społeczność na organizację zebrań, konferencji, spotkań, imprez i lokalnych uroczystości.

Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celu 2 "Wzrost jakości życia mieszkańców" oraz cel szczegółowy nr 2.1 "Poprawa stanu infrastruktury związanej z jakością życia mieszkańców". Projekt jest również zgodny z przedsięwzięciem II "Powstanie Centrów integracji społecznej". Realizowany projekt wpłynie na osiągnięcie celów określonych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów".

Przewidywane rezultaty projektu: do listopada 2013 r. stworzone zostanie miejsce spotkań dla mieszkańców wsi, nastąpi wzmocnienie procesu integracji społecznej, utworzona zostanie świetlica ogólnodostępna dla mieszkańców, pełniąca funkcję kulturalno-społeczną oraz edukacyjną. Pozwoli to poprawić warunki życia mieszkańców.

Ponadto Stowarzyszenie poinformowało, że:

* Ochotnicza Straż Pożarna - zgodnie ze statutem - prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną,

* Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej,

* Ochotnicza Straż Pożarna nie sprzedaje swoich usług w oparciu o faktury VAT,

* Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi swoją działalność sklasyfikowaną wg PKD z roku 2004 pod numerem 91332 jako działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych i nr 7525Z - ochrona przeciwpożarowa,

* Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wobec powyższego stanu sprawy Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, natomiast kosztem kwalifikowalnym są wartości brutto zakupów związanych z realizacją działalności statutowej Zainteresowanego w ramach pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów finansowanych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że zakupione w celu realizacji przedmiotowych operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn.: "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej".

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją tego typu operacji jak: "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej". Kosztem kwalifikowalnym dla Stowarzyszenia są wartości brutto zakupionych towarów i usług, w związku z realizacją działalności statutowej organizacji w ramach działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywania zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Ochotnicza Straż Pożarna jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych działających na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, na realizację operacji pod nazwą "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej". Planowany termin zakończenia realizacji zadania to listopad 2013 r. W ramach realizacji ww. operacji wszystkie faktury i rachunki zostaną przedłożone do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim. Zakres rzeczowo-finansowy operacji związany jest z remontem i modernizacją świetlicy wiejskiej. Przedmiotem realizacji inwestycji jest remont wraz z modernizacją pomieszczeń świetlicy wiejskiej we wsi w budynku OSP. Działka jest gruntem budowlanym i po przeprowadzeniu ww. inwestycji nadal będzie miała ww. charakter, bez ingerencji w środowisko naturalne. Przedstawiony we wniosku zakres prac jest zgodny z tabelą elementów scalonych kosztorysu inwestorskiego i obejmuje:

1.

roboty przygotowawcze,

2.

wykonanie sceny,

3.

tynki i okładziny wewnętrzne sala,

4.

tynki i okładziny wewnętrzne ściany WC do wys. 2,0 m,

5.

stolarka drzwiowa,

6.

różne pozostałe.

Inwestycja posiada charakter modernizacyjny, ze względu na wykonanie nowej sceny, służącej do występów różnego rodzaju zespołów i organizacji pozarządowych. Wszystkie pomieszczenia objęte operacją pełnią funkcję świetlicy wiejskiej. Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do remontu i modernizacji pełnią funkcję społeczno-kulturalną i nie są częścią bojową remizy. Pomieszczenia wykorzystywane są przez lokalną społeczność na organizację zebrań, konferencji, spotkań, imprez i lokalnych uroczystości.

Ochotnicza Straż Pożarna - zgodnie ze statutem - prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie sprzedaje swoich usług w oparciu o faktury VAT, nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zakupione w celu realizacji przedmiotowych operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji pn. "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej".

W zakresie planowanej operacji, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Ochotnicza Straż Pożarna, niebędąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej", bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez remont świetlicy wiejskiej". Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. "Organizacja przedsięwzięcia kulturalnego kultywującego tradycje regionalne, opartego o lokalne zasoby pn. "DNI WSI" został załatwiony w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2013 r. nr ILPP1/443-558/13-4/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl