ILPP1/443-557/11-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-557/11-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego zastosowania stawki podatku 5% przy sprzedaży gorących napojów typu "cappuccino" i "latte" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy sprzedaż gorących napojów typu "cappuccino" i "latte" winna być opodatkowana stawką podatku 5%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach działalności gospodarczej Spółka prowadzi kawiarnię, w której są podawane gorące napoje typu "cappuccino" oraz "latte", w których podstawowym składnikiem jest mleko. Do końca roku 2010 ww. napoje urząd statystyczny klasyfikował w oparciu o PKWiU z roku 1997 w grupowaniu 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". W związku z powyższym sprzedaż przedmiotowych napojów opodatkowana była stawką 7%. Od początku roku 2011 zmieniła się klasyfikacja PKWiU dla celów VAT, jak również stawki podatku. Obecnie, jak wynika z klucza powiązań PKWiU, poprzedniemu symbolowi PKWiU odpowiada symbol 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe", dla których obecnie obowiązująca stawka podatku VAT to 5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając w kawiarni gorące napoje typu "cappuccino" oraz "latte" Spółka może stosować stawkę 5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, do końca roku 2010 napoje "cappuccino" oraz "latte" urząd statystyczny klasyfikował w oparciu o PKWiU z roku 1997 w grupowaniu 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe", dla których sprzedaży obowiązywała stawka 7%. Obecnie z powiązań pomiędzy klasyfikacjami wynika, że ww. napoje są ujmowane w PKWiU z roku 2008 jako 11.07.19.0 "pozostałe napoje bezalkoholowe", które są umiejscowione w załączniku nr 10 poz. 31 do ustawy o podatku od towarów i usług jako opodatkowane stawką w wysokości 5%, którą Spółka ma prawo stosować dla sprzedaży powyższych napojów w ramach usług gastronomicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei w świetle przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest ustalenie, co jest przedmiotem transakcji - dostawa czy świadczenie usługi oraz dokonanie prawidłowej klasyfikacji ww. czynności wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi kawiarnię, w której są podawane gorące napoje typu "cappuccino" oraz "latte", w których podstawowym składnikiem jest mleko. Do końca roku 2010 ww. napoje urząd statystyczny klasyfikował w oparciu o PKWiU z roku 1997 w grupowaniu 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". W związku z powyższym sprzedaż przedmiotowych napojów opodatkowana była stawką 7%. Od początku roku 2011 zmieniła się klasyfikacja PKWiU dla celów VAT, jak również stawki podatku. Obecnie, jak wynika z klucza powiązań PKWiU, poprzedniemu symbolowi PKWiU odpowiada symbol 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe", dla których obecnie obowiązująca stawka podatku VAT to 5%.

W tym miejscu należy zauważyć, że sprzedaż przez Spółkę gorących napojów typu "cappuccino" oraz "latte" jest elementem czynności zasadniczej, czyli usługi gastronomicznej w ramach prowadzonej kawiarni.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwanego dalej rozporządzeniem, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonego na podstawie art. 19 pkt 2 lit. a) ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

We wspomnianym wyżej załączniku nr 10 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzonym na podstawie art. 19 pkt 6 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. w poz. 31 jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 5% wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy" (w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku, tj. 31 marca 2011 r.).

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy została zmieniona ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). Poz. 31 otrzymała brzmienie: Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

Symbol PKWiU nie został zmieniony.

Ponadto, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy. Pod poz. 52 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 11.07.19.0 (w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku, tj. 31 marca 2011 r.). Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy".

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. poz. 52 załącznika nr 3 do ustawy została zmieniona powołaną wyżej ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach. Poz. 52 otrzymała brzmienie: Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

Symbol PKWiU nie został zmieniony.

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 3 wykaz nie ma jednak zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., art. 2 pkt 30 ustawy - wprowadzonym na podstawie art. 1 pkt 1 lit. d) ww. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle powołanej wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że Spółka sprzedając w kawiarni gorące napoje typu "cappuccino" oraz "latte" nie może stosować stawki podatku w wysokości 5%, bowiem sprzedaż tych napojów dokonywana będzie w ramach usług związanych z wyżywieniem i będzie podlegała opodatkowaniu stawką właściwą dla świadczenia usługi związanej z wyżywieniem. W przedmiotowej sprawie stawka ta będzie wynosiła 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 zał. nr 1 do rozporządzenia. Co istotne, w niniejszej sprawie nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w pkt 3 poz. 7 zał. nr 1 do ww. rozporządzenia, o ile wyroby te - przed przyrządzeniem - mieściły się w grupowaniu PKWiU ex 11.07.19.0 "pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje (...) zawierające tłuszcz mlekowy".

Reasumując, zgodnie ze wskazanymi wcześniej przepisami, sprzedając w kawiarni: gorące napoje typu "cappuccino" oraz "latte" Spółka powinna stosować 8% stawkę podatku.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl