ILPP1/443-557/10-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-557/10-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 18 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 7 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach Programu Leader - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach Programu Leader. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 7 lipca 2010 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktycznego.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie - jest osobą prawną, który bierze udział w realizacji Programu Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (Fundusze UE).

Stowarzyszenie powstało w 2006 r. i prowadzi działalność statutową. Stowarzyszenie nigdy nie było płatnikiem podatku VAT i nigdy nie figurowało w ewidencji płatników podatku VAT. Jednakże w styczniu 2009 r. dokonując zmian w KRS Stowarzyszenie zostało wpisane do Rejestru Przedsiębiorców.

Realizując Program Leader w I kwartale 2010 r. Stowarzyszenie dokonywało zakupów np. materiałów biurowych, sprzętów biurowych, usług, w których wystąpił podatek VAT.

Stowarzyszenie wskazało, iż w związku z brakiem możliwości odzyskania podatku VAT, kwalifikowało wszystkie zakupy jako brutto. Obecnie Stowarzyszenie oczekuje na zwrot (refundację) poniesionych wydatków brutto.

W złożonym w dniu 7 lipca 2010 r. uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż nigdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Gdyby Wnioskodawca był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - wykonywane czynności (usługi inne - nie związane z Programu Leader) byłyby opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż dokonuje zakupów materiałów i usług w celu realizacji Programu Leader - w ramach którego nie osiąga przychodów - tym samym nie wykonuje on czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Istota Programu Leader polega na wsparciu różnych działań społecznych i gospodarczych, podejmowanych przez środowiska lokalne dla wszechstronnego rozwoju, a więc jakości życia, różnicowania aktywności gospodarczej, edukacji, rozszerzenia lokalnego rynku pracy itd. Jako podstawę Programu Leader przyjęto nowe podejście do rozwoju obszarów wiejskich, oddolne, partnerskie i zintegrowane, czyniąc z hasła aktywizacji społeczności lokalnej - cel działania.

Program Leader jest częścią programu operacyjnego: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 i jest wdrażany w latach 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zaistniałym zdarzeniem istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, które nie było i nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, po zrealizowaniu w I kwartale 2010 r. zadań nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT z powodu braku prawnych możliwości oraz statusu podatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca oświadczył, iż dokonuje zakupów materiałów i usług w celu realizacji programu Leader - programu w ramach, którego Zainteresowany nie osiąga przychodów - tym samym nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Według art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest osobą prawną, który bierze udział w realizacji Programu Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Fundusze UE). Zainteresowany nigdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, iż dokonuje zakupów materiałów i usług w celu realizacji Programu Leader - w ramach którego nie osiąga przychodów - tym samym, nie wykonuje on czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Istota Programu Leader polega na wsparciu różnych działań społecznych i gospodarczych, podejmowanych przez środowiska lokalne dla wszechstronnego rozwoju, a więc jakości życia, różnicowania aktywności gospodarczej, edukacji, rozszerzenia lokalnego rynku pracy itd. Jako podstawę Programu Leader przyjęto nowe podejście do rozwoju obszarów wiejskich, oddolne, partnerskie i zintegrowane, czyniąc z hasła aktywizacji społeczności lokalnej - cel działania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług dotyczącego wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach Programu Leader na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl