ILPP1/443-553/11-4/MS - Możliwość zwolnienia od podatku VAT świadczenia usług doradczo-szkoleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-553/11-4/MS Możliwość zwolnienia od podatku VAT świadczenia usług doradczo-szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku z tytułu świadczenia usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku z tytułu świadczenia usług edukacyjnych. Pismem z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie stanu faktycznego i o podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług doradczo - szkoleniowych. Jest czynnym podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności. Do 2010 r. była przedmiotowo zwolniona z podatku VAT w zakresie usług szkoleniowych. Od 2011 r. działalność szkoleniowa została opodatkowana 23% podatkiem VAT. Wnioskodawca jest w trakcie realizacji umowy z dnia 6 grudnia 2010 r. na realizację szkoleń "TT program szkoleniowy (...)" dla Spółki M. Szkolenia objęte umową realizowane są w ramach projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego (...)" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, Priorytet VIII - regionalne kadry gospodarki. Szkolenia finansowane są w 15% z dotacji celowej i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego. W celu realizacji projektu, o którym mowa Spółka M. wnosi wkład prywatny w wysokości 30% wartości projektu poprzez finansowanie ze środków własnych niektórych kosztów kwalifikowanych oraz finansowanie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach w dniach roboczych. Zamawiający oświadcza, iż szkolenia o których mowa stanowią kształcenie zawodowe.

W przysłanym uzupełnieniu Strona poinformowała, że:

1.

Firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

2.

Organizowane ww. szkolenia są usługami w zakresie kształcenia umiejętności zawodowych i dotyczą doskonalenia umiejętności prowadzenia zajęć szkoleniowych dla pracowników, edukacji wewnątrz firmy, prowadzenia spotkań metodami aktywnymi.

3.

Firma nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

4.

Efektem prowadzonych szkoleń jest doskonalenie kompetencji miękkich w zakresie zarządzania pracownikami, kierowania rozwojem pracownika, prowadzenia spotkań i szkoleń pracowników, obsługi klienta wewnętrznego i zewnętrznego. Służą uzyskaniu wiedzy i zdobyciu umiejętności do celów zawodowych.

5.

Świadczone usługi nie są prowadzone na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji szkolenia, o których mowa powinny być opodatkowane, czy można przyjąć, że są jako kształcenie zawodowe zwolnione z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy i zamawiającego szkolenie, szkolenia, o których mowa zwolnione są z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów stosowanie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy pkt 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie na podstawie uregulowań zawartych w ust. 1 pkt 29 niniejszego artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, bądź finansowanych w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, to jest prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach albo uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Jak stanowi przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Nadmienić należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. Rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług doradczo - szkoleniowych i jest czynnym podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności. Do 2010 r. była przedmiotowo zwolniona z podatku VAT w zakresie usług szkoleniowych. Od 2011 r. działalność szkoleniowa została opodatkowana 23% podatkiem VAT. Wnioskująca jest w trakcie realizacji umowy na realizację szkoleń "TT program szkoleniowy (...)" dla Spółki M. Szkolenia objęte umową realizowane są w ramach projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego (...)" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Szkolenia finansowane są w 15% z dotacji celowej i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego. W celu realizacji projektu, o którym mowa Spółka M. wnosi wkład prywatny w wysokości 30% wartości projektu poprzez finansowanie ze środków własnych niektórych kosztów kwalifikowanych oraz finansowanie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach w dniach roboczych. Zamawiający oświadcza, iż szkolenia o których mowa stanowią kształcenie zawodowe.

Firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Organizowane szkolenia są usługami w zakresie kształcenia umiejętności zawodowych i dotyczą doskonalenia umiejętności prowadzenia zajęć szkoleniowych dla pracowników, edukacji wewnątrz firmy, prowadzenia spotkań metodami aktywnymi. Firma nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Efektem prowadzonych szkoleń jest doskonalenie kompetencji miękkich w zakresie zarządzania pracownikami, kierowania rozwojem pracownika, prowadzenia spotkań i szkoleń pracowników, obsługi klienta wewnętrznego i zewnętrznego. Służą uzyskaniu wiedzy i zdobyciu umiejętności do celów zawodowych. Świadczone usługi nie są prowadzone na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Dokonując oceny stanu faktycznego pod kątem zastosowania zwolnienia stwierdzić należy, że o ile realizowane przez Wnioskującą na rzecz Spółki M. czynności mogą zostać uznane za usługi kształcenia zawodowego, to wobec niespełnienia pozostałych warunków Zainteresowana nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Jednakże spełniając warunek, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, Wnioskodawca może stosować zwolnienie dla szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż szkolenie to finansowane jest w co najmniej 70% ze środków publicznych (85% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 15% z dotacji celowej), a 30% stanowi udział własny zamawiającego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawcy usługi edukacyjne, które w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ pragnie poinformować, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. odpowiednikiem powołanego § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 146, poz. 1649), jest § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl