ILPP1/443-553/09-5/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-553/09-5/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT. Powyższy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 17 czerwca 2009 r. oraz z dnia 15 lipca 2009 r. o doprecyzowanie pytania i opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie powstało głównie w celu absorpcji należnych województwu środków unijnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Założeniem programowym jest poprawa jakości życia ludności na wsi. Stowarzyszenie obejmuje obszar 10 gmin województwa (...). Stowarzyszenie jest partnerstwem trójstronnym, w skład którego wchodzą: sektor publiczny, sektor społeczny i sektor prywatny. Stowarzyszenie napisało Lokalną Strategię Rozwoju (LSR), w której zawarte są wszelkie kierunki rozwoju obszaru objętego wsparciem. Stowarzyszenie będzie instytucją pośredniczącą w przekazywaniu unijnych środków dla Beneficjentów ostatecznych pochodzących z terenu Stowarzyszenia. Stowarzyszenie dodatkowo jest wpisane do rejestru przedsiębiorców w KRS, jednakże do tej pory nie podjęło żadnej działalności gospodarczej. Wszelka podjęta w przyszłości działalność gospodarcza nie będzie finansowana ze środków pochodzących z PROW. Stowarzyszenie będzie posiadało biuro, które będzie organizowało i koordynowało nabory projektów zgodnie z LSR i pośredniczyło w przekazywaniu środków unijnych między Departamentem PROW, a Beneficjentami. Dodatkowo na funkcjonowanie biura Stowarzyszenie również otrzyma środki pochodzące z PROW.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca informuje, iż Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, posiadającym osobowość prawną. Stowarzyszenie nie będzie wykonywało operacji dochodowych, a wypracowany przychód z prowadzonej w przyszłości działalności gospodarczej przekazywany będzie na statutową działalność tego Stowarzyszenia. Uzyskane środki unijne pochodzić będą z PROW, którego okres programowania obejmuje lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Stowarzyszenie będzie miało prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania planowanych przedsięwzięć na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

2.

Czy podatek VAT jest dla Stowarzyszenia kosztem (czyli wydatkiem kwalifikowanym do unijnego dofinansowania).

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie w chwili obecnej, mimo, że wpisane do rejestru przedsiębiorców nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest również pewne kiedy taką działalność gospodarczą podejmie. Zawarty w niezbędnych do poniesienia kosztach podatek VAT jest w chwili obecnej kosztem dla Stowarzyszenia i nie ma fizycznych możliwości odzyskania podatku VAT. Poza tym, Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stanowisko Stowarzyszenia jest takie, że nie może odzyskać podatku VAT, więc podatek ten jest kosztem kwalifikującym się do unijnego dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie będzie instytucją pośredniczącą w przekazywaniu, celem poprawy jakości życia ludności na wsi, unijnych środków pochodzących z Programu (...) dla Beneficjentów ostatecznych zamieszkujących obszar 10 gmin województwa. Okres programowania obejmuje lata 2007-2013. Stowarzyszenie będzie posiadało biuro, które będzie organizowało i koordynowało nabory projektów zgodnie z Lokalną Strategią Rozwoju (LSR) zawierającą wszelkie kierunki rozwoju obszaru objętego wsparciem. Dodatkowo na funkcjonowanie biura Stowarzyszenie również otrzyma środki pochodzące z (...). Stowarzyszenie współpracuje z sektorem publicznym, społecznym i prywatnym. Stowarzyszenie nie podjęło do tej pory żadnej działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie informuje, iż nie będzie wykonywało operacji dochodowych, a wypracowany przychód z prowadzonej w przyszłości działalności gospodarczej przekazywany będzie na statutową działalność tego Stowarzyszenia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Strona nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania planowanych przedsięwzięć na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl