ILPP1/443-550/08-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-550/08-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Centrum Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania nieruchomości w drodze nieodpłatnego użyczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania nieruchomości w drodze nieodpłatnego użyczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X ma zamiar przekazać Miejskiemu Centrum Kultury (osoba prawna) nieruchomość dla celów prowadzenia działalności kulturalnej. Przekazanie ma nastąpić na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia.

Zainteresowany stwierdza ponadto, że:

1.

Gmina X, planująca przekazanie nieruchomości w nieodpłatne użyczenie, wykonuje zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i zwolnione z tego podatku.

2.

Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości będącej przedmiotem ww. umowy.

3.

Nieodpłatne przekazanie nieruchomości związane będzie z realizacją zadań własnych Gminy - zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Stosownie do przepisu art. 12 organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Ustawodawca nie określa jednak wyposażenia instytucji w obiekt będący jej siedzibą.

4.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury (osobą prawna), działającą w oparciu o statut i cyt. ustawę. Instytucja z mocy ustawy podlega wpisowi do gminnego rejestru instytucji kultury, który określa osoby uprawnione do reprezentowania instytucji (w załączeniu kopia wyciągu z rejestru).

5.

Zainteresowany jest podmiotem z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego, tj. Gminy X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie zobowiązanie podatkowe, wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług ciążyć będzie na Gminie i Miejskim Centrum Kultury w związku z podpisaniem takiej umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, po ustaleniu ceny rynkowej wynajmu nieruchomości, Gmina X powinna naliczać i odprowadzać podatek VAT od tej wartości.

Miejskie Centrum Kultury powinno naliczać i odprowadzać podatek VAT od wartości najmu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Od zasady tej ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki. Na podstawie bowiem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez te organy władztwa publicznego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 9 cyt. ustawy - należą sprawy edukacji publicznej oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury (...).

Ogólne przesłanki wskazane przez ustawodawcę w powyższym przepisie rozszerzane są w odrębnych ustawach, regulujących szczegółowo konkretne zadania publiczne wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż podstawą nieodpłatnego użyczenia nieruchomości jest umowa dwustronna, tak więc ww. przepis nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jednocześnie zauważyć należy, iż niektóre czynności wykonywane nieodpłatnie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług. Opodatkowanie czynności świadczonych nieodpłatnie stanowi niewątpliwie wyjątek od zasady wynikającej z art. 5 ustawy o VAT i jest dopuszczalne jedynie w przypadkach wyraźnie wymienionych w ustawie.

Natomiast w myśl przepisu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Tak więc, w nawiązaniu do ww. przepisu, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają, co do zasady, tylko te nieodpłatnie świadczone usługi, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach. Przy czym, aby ww. czynności podlegały opodatkowaniu, nie powinny stanowić usług związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tylko łączne zaistnienie powołanych przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania usług nieodpłatnych. W konsekwencji, brak przynajmniej jednej przesłanki opodatkowanie wyłącza.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Zgodnie z ust. 2 prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

W myśl przepisu art. 12 ww. ustawy, organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, działająca w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jest ponadto podmiotem z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego, tj. Gminy X.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie definiują pojęcia "środek" i "środki". Zgodnie ze "Słownikiem współczesnego języka polskiego" (Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996, pod redakcją prof. dr hab. Bogusława Dunaja) "środek" to "to, co służy działaniu czegoś, co umożliwia funkcjonowanie, działanie czegoś" (s. 1111), natomiast "środki" to "zabezpieczenie materialne, zasoby materialne; fundusze; finanse, pieniądze" (s. 1111).

Nieodpłatne użyczenie przez Gminę nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy należy, zgodnie z art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w związku z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy, stanowi więc usługę związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie nieruchomości na podstawie umowy użyczenia jest związane z prowadzonym przez Gminę przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie, nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a opisane czynności nie rodzą obowiązku podatkowego w podatku VAT ani po stronie Wnioskodawcy, ani po stronie Gminy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania nieruchomości w drodze nieodpłatnego użyczenia.

Wniosek w zakresie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych został rozstrzygnięty w dniu 29 sierpnia 2008 r. interpretacją nr ILPB3/423-329/08-2/DS oraz postanowieniem nr ILPB3/423-329/08-3/DS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl