ILPP1/443-55/13-7/AWa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-55/13-7/AWa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 26, 27, 28 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od bieżących/przyszłych wydatków związanych z funkcjonowaniem biblioteki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od bieżących/przyszłych wydatków związanych z funkcjonowaniem biblioteki. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2013 r. o dodatkową opłatę do wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 31 grudnia 2008 r. Gmina nabyła lokal użytkowy w (...). Czynności formalne nastąpiły wprawdzie w dniu 31 grudnia 2008 r., jednak w praktyce faktyczne użytkowanie lokalu przez Gminę rozpoczęło się dopiero w roku 2009. W roku 2009 Gmina wykorzystywała budynek do czynności nieopodatkowanych VAT.

W roku 2010 Gmina poniosła wydatki na modernizację i doposażenie tego lokalu, w tym na renowację fasady budynku w części, gdzie znajduje się lokal i adaptację pomieszczeń, celem dostosowania lokalu na siedzibę biblioteki. Gmina zrealizowała zadanie ze środków własnych. Zmodernizowany lokal został nieodpłatnie udostępniony przez Gminę na rzecz Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy (...) (dalej: BPMiG), posiadającej status samorządowej instytucji kultury.

W grudniu 2012 r. Gmina zamieniła koncepcję zagospodarowania tego lokalu, a mianowicie wprowadziła rozwiązanie, polegające na wydzierżawieniu lokalu biblioteki na rzecz BPMiG (dalej: usługi dzierżawy).

W związku z powyższym, Gmina zawarła z BPMiG umowę dzierżawy, w świetle której:

* Gmina zobowiązała się do oddania lokalu biblioteki wraz z rzeczami przynależnymi lub w niej zlokalizowanymi do użytkowania na rzecz BPMiG, dla celów związanych z prowadzeniem działalności statutowej dzierżawcy, w tym również pobierania pożytków w ramach prowadzonej działalności,

* w zamian za powyższe, BPMiG zobowiązała się do zapłaty Gminie wynagrodzenia w wysokości ustalonej przez obie strony umowy.

Z tytułu zawartej umowy dzierżawy Gmina obciąża BPMiG kwotami wynagrodzenia, dokumentowanymi wystawianymi przez Gminę fakturami VAT. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia usług dzierżawy na rzecz BPMiG Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7. Pierwszym okresem rozliczeniowym dla wskazanej umowy dzierżawy był grudzień 2012 r.

Gmina ponosi i zamierza nadal ponosić wydatki związane z funkcjonowaniem biblioteki we wskazanym lokalu, w tym m.in. wydatki remontowe związane z konserwacją lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ewentualnych bieżących/przyszłych wydatków, poniesionych po zawarciu umowy dzierżawy, związanych z funkcjonowaniem lokalu biblioteki, w tym wydatków remontowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ewentualnych bieżących/przyszłych wydatków związanych z funkcjonowaniem lokalu biblioteki, w tym wydatków remontowych, poniesionych po zawarciu umowy dzierżawy z BPMiG.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu świadczenia usług dzierżawy na lokal biblioteki Gmina jest podatnikiem VAT, gdyż świadczenia te wykonywane są na podstawie umowy, zawartej pomiędzy Gminą a BPMiG. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto - zdaniem Gminy - usługi te nie będą korzystać ze zwolnienia od VAT.

W konsekwencji - zdaniem Gminy - pierwszy z ww. warunków zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy uznać za spełniony.

Odnosząc się natomiast do drugiej ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych - zdaniem Gminy - istnieje zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy jej wydatkami na bieżące funkcjonowanie biblioteki (w tym m.in. pomiędzy ewentualnymi bieżącymi/przyszłymi wydatkami remontowymi na bibliotekę) z wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci świadczenia usług dzierżawy przez Gminę. Kontynuacja umowy ze strony BPMiG będzie bowiem uzależniona od utrzymania przez Gminę lokalu biblioteki w odpowiednim stanie, co jest możliwe dzięki systematycznemu ponoszeniu wydatków, m.in. na jego remont etc.

Wobec powyższego, w ocenie Gminy, także drugą z ww. przesłanek, warunkującą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT - w odniesieniu do wydatków związanych utrzymaniem lokalu biblioteki - należy uznać za spełnioną.

W konsekwencji, Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ewentualnych bieżących/przyszłych wydatków związanych z funkcjonowaniem lokalu biblioteki, w tym wydatków remontowych, poniesionych po zawarciu umowy dzierżawy z BPMiG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od bieżących/przyszłych wydatków związanych z funkcjonowaniem biblioteki. Natomiast kwestie dotyczące opodatkowania świadczonych przez Gminę usług polegających na dzierżawie biblioteki i korekty podatku naliczonego zostały rozstrzygnięte w interpretacjach indywidualnych z dnia 19 kwietnia 2013 r. nr ILPP1/443-55/13-5/AWa i nr ILPP1/443-55/13-6/AWa.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl