ILPP1/443-547/13-4/AWa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-547/13-4/AWa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją zadania pn. "Prezentacja zabytku (...) poprzez modernizację strony internetowej, film oraz publikacje ulotek, informatorów o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją zadania pn. "Prezentacja zabytku (...) poprzez modernizację strony internetowej, film oraz publikacje ulotek, informatorów o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2013 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia Rzymsko-Katolicka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu ze środków unijnych pn. "Prezentacja zabytku - (...) poprzez modernizację strony internetowej, film oraz publikacje ulotek, informatorów o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym", którego celem jest rozpowszechnienie wizerunku i wiedzy o zabytkowym kościele drewnianym w (...) poprzez wykonanie: rozbudowy strony www., dystrybucję informatorów o zabytku z filmem i ulotek informacyjnych o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym.

W dniu 27 września 2012 r. została zawarta umowa przyznania pomocy nr (...) na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa (...). Zgodnie z umową Wnioskodawca realizuje powyższe zadanie, które polega na:

* modernizacji strony internetowej,

* wykonaniu filmu, dokumentacji fotograficznej i opisowej oraz publikacji ulotek, informatorów o zabytku,

* wykonaniu reklamy na prezenterze wielkoformatowym.

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest też zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Parafia realizuje zadania kultywowania kultu religijnego oraz działania nakierowane na ochronę tradycji, dziedzictwa narodowego i kulturalnego, rozwój społeczności lokalnych i inne. Celem wyżej wymienionych działań jest rozpowszechnienie wizerunku i wiedzy o ponad 600-letnim zabytkowym kościele drewnianym w (...) dla zachowania dziedzictwa kulturowego.

W piśmie z dnia 2 września 2013 r. Wnioskodawca poinformował, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. "Prezentacja zabytku (...) poprzez modernizację strony internetowej, film oraz publikacje ulotek, informatorów o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym" nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia po zrealizowaniu zadania ma możliwość odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług VAT na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Parafia nie ma możliwości odliczenia ani odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn. "Prezentacja zabytku (...) poprzez modernizację strony internetowej, film oraz publikacje ulotek, informatorów o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym", której celem jest rozpowszechnienie wizerunku i wiedzy o zabytkowym kościele drewnianym w (...) poprzez wykonanie: rozbudowy strony www., dystrybucję informatorów o zabytku z filmem i ulotek informacyjnych o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie projektu ze środków unijnych pn. "Prezentacja zabytku (...) poprzez modernizację strony internetowej, film oraz publikacje ulotek, informatorów o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym", którego celem jest rozpowszechnienie wizerunku i wiedzy o zabytkowym kościele drewnianym w (...) poprzez wykonanie: rozbudowy strony www., dystrybucję informatorów o zabytku z filmem i ulotek informacyjnych o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym. W dniu 27 września 2012 r. została zawarta umowa przyznania pomocy finansowej na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa (...). Zgodnie ze wskazaną wyżej umową Wnioskodawca realizuje zadanie, polegające na: modernizacji strony internetowej, wykonaniu filmu, dokumentacji fotograficznej i opisowej oraz publikacji ulotek, informatorów o zabytku oraz wykonaniu reklamy na prezenterze wielkoformatowym. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Parafia realizuje zadania kultywowania kultu religijnego oraz działania nakierowane na ochronę tradycji, dziedzictwa narodowego i kulturalnego, rozwój społeczności lokalnych i inne. Celem wyżej wymienionych działań jest rozpowszechnienie wizerunku i wiedzy o ponad 600-letnim zabytkowym kościele drewnianym w (...) dla zachowania dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca wskazał również, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania.

W zakresie realizowanego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Prezentacja zabytku (...) poprzez modernizację strony internetowej, film oraz publikacje ulotek, informatorów o zabytku i reklamę na prezenterze wielkoformatowym". Jest to spowodowane tym, że Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ww. zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl