ILPP1/443-547/12-2/AWa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-547/12-2/AWa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania obiektu sportowego przeznaczonego do rekreacji ruchowej oraz poprawy kondycji fizycznej.

PKD 93.11.Z - działalność związana z działalnością obiektów sportowych,

PKD 93.13.Z - działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

W skład świadczonych przez Zainteresowanego usług wchodzą: usługa wstępu do siłowni (bez udziału i opieki osób trzecich), indywidualne treningi personalne, grupowe zajęcia ruchowe fitness oraz spinning pod opieką instruktora, solarium oraz rollmasaż - urządzenie do samodzielnej obsługi. Wnioskodawca prowadzi odrębną sprzedaż biletów lub karnetów na każdą z wymienionych usług.

W dniu 13 marca 2012 r. Zainteresowany skierował pismo ORD-IN uzupełnione w dniu 27 maja 2012 r. o symbol PKWiU świadczonych przeze niego usług - niestety omyłkowo podał błędny symbol PKWiU w zakresie siłowni. W dniu 8 czerwca 2012 r. Wnioskodawca otrzymał interpretację do przedstawionego omyłkowo stanu faktycznego.

Zainteresowany składa ponowny wniosek prawidłowo odzwierciedlający stan faktyczny (symbol PKWiU) prowadzonej przez niego działalności w zakresie usługi wstępu do siłowni będącej wyodrębnioną salą sportową, wyposażoną w sprzęt kulturystyczny: atlasy, specjalistyczne maszyny, sztangi, sztangielki itp. przeznaczoną do uprawiania kulturystyki i rekreacji ruchowej.

Ww. usługa nie zawiera opieki instruktora (klient ma możliwość nabycia indywidualnego treningu u instruktora za osobną, dodatkową opłatą). Usługa wstępu na siłownię jest sprzedawana w formie:

a.

pojedynczego biletu lub karnetu ilościowego na 10, 20 lub 30 wejść upoważniającego do jednorazowego wstępu lub określonej ilości wstępu na salę siłowni bez określonego czasu trwania wstępu. Usługa ta jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 93.11.10.0,

b.

karnetu okresowego 1, 2, 3, 6 lub 12 miesięcy upoważniającego do wielokrotnego wstępu na salę siłowni (raz dziennie) bez określonego czasu trwania pojedynczego wstępu. Usługa ta jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 93.11.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy usługa opisana w punkcie a (usługa wstępu do siłowni sprzedawana w formie karnetu ilościowego)"opisu stanu faktycznego" podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%.

2.

Czy usługa opisana w punkcie b (usługa wstępu do siłowni sprzedawana w formie karnetu okresowego)"opisu stanu faktycznego" podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, obie usługi, które świadczy Zainteresowany opodatkowane są stawką VAT 8%.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl natomiast art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach, wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustaw lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka, na mocy art. 146a ust. 2, wynosi 8%).

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono m.in.:

* w poz. 179 usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0),

* w poz. 186 pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU).

Ustawa nie definiuje pojęcia "wstępu"; stosując wykładnię językową słowo "wstęp" oznacza "możliwość wejścia". Zatem, opłaty za wstęp, które Wnioskodawca pobiera za świadczone usługi należy traktować jako dostęp do określonego obiektu, np. siłowni. Bez znaczenia, zdaniem Zainteresowanego, jest forma udokumentowania opłaty za wstęp, np. bilet, karnet ilościowy, czy karnet wartościowy.

W grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 sklasyfikowane są m.in. usługi udostępniania obiektu sportowego na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. biletu, karnetu itp.) w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu. Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi wstępu na siłownię podlegają tej definicji. Klient wykupując karnet wstępu na siłownię ma możliwość korzystania z tego obiektu sportowego zgodnie z jego przeznaczeniem. Usługa ta podlega - zdaniem Zainteresowanego - opodatkowaniu stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie usługi wstępu do siłowni (wyodrębniona sala sportowa, wyposażona w sprzęt kulturystyczny: atlasy, specjalistyczne maszyny, sztangi, sztangielki itp. przeznaczona do uprawiania kulturystyki i rekreacji ruchowej). Usługa nie zawiera opieki instruktora (klient ma możliwość nabycia indywidualnego treningu u instruktora za osobną, dodatkową opłatą). Usługa wstępu na siłownię jest sprzedawana w formie: pojedynczego biletu lub karnetu ilościowego na 10, 20 lub 30 wejść upoważniającego do jednorazowego wstępu lub określonej ilości wstępu na salę siłowni bez określonego czasu trwania wstępu oraz karnetu okresowego 1, 2, 3, 6 lub 12 miesięcy upoważniającego do wielokrotnego wstępu na salę siłowni (raz dziennie) bez określonego czasu trwania pojedynczego wstępu. Obie ww. usługi - jak wskazał Zainteresowany - są sklasyfikowane pod numerem PKWiU 93.11.10.0.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, a także zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy. Jednakże, z treści złożonego wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca spełniał warunki określone w tym przepisie, uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności będących przedmiotem wniosku.

Natomiast, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na podstawie art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Należy jednakże zauważyć, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy - tytuł drugiej kolumny otrzymał brzmienie "Symbol PKWiU 2008". Tym samym, obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. stała się Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z roku 2008, stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. I tak, w poz. 179 tego załącznika znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że sprzedaje on m.in. pojedyncze bilety lub karnety ilościowe oraz karnety okresowe uprawniające do wstępu na siłownię. Przedmiotowe usługi Zainteresowany sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 jako "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż o ile świadczone usługi polegające na sprzedaży karnetów ilościowych i okresowych uprawniających do wstępu na siłownię są sklasyfikowane - jak wskazał Zainteresowany - w PKWiU 93.11.10.0, wówczas są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.

Dodatkowo wskazać należy, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, ze niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (np. symbolu PKWiU świadczonych usług) lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl