ILPP1/443-536/11-2/NS - Określenie stawki podatku VAT właściwej dla usług wymiany bądź montażu oświetlenia w lokalu bądź budynku mieszkalnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-536/11-2/NS Określenie stawki podatku VAT właściwej dla usług wymiany bądź montażu oświetlenia w lokalu bądź budynku mieszkalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania 8% stawki VAT przy usłudze remontowo - budowlanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania 8% stawki VAT przy usłudze remontowo - budowlanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jest spółką zajmującą się działalnością produkcyjną i handlową, polegającą na wykonywaniu biżuterii z wysokiej jakości elementów X oraz na prowadzeniu sprzedaży asortymentu kryształowych dodatków krawieckich, ozdób do ciała oraz do aranżacji wnętrz. Zainteresowana chce poszerzyć swoją działalność o usługi remontowo-budowlane związane z wymianą oraz montażem gotowego oświetlenia wysokiej jakości zarówno dla firm (w lokalach użytkowych), jak i osób fizycznych (w lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych), chcąc w ten sposób zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku oraz pozyskać większą liczbę klientów. Instalowane oświetlenie będzie pochodziło z oferty różnych firm.

Usługa remontowo - budowlana dokonywana przez Spółkę, będzie polegała na wymianie zużytego w wyniku eksploatacji istniejącego oświetlenia bądź montażu nowoczesnego (modernizacji) oświetlenia wysokiej jakości. Na wykonaną usługę składać się będą elementy takie jak: zaprojektowanie nowego oświetlenia lokalu bądź budynku (użytkowego czy mieszkalnego) zgodnie z preferencjami klienta, wyborze odpowiedniego oświetlenia, jego zakupie oraz montażu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonując usługę remontowo - budowlaną polegającą na wymianie bądź montażu oświetlenia w lokalu bądź budynku mieszkalnym zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym można zastosować 8% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12 - 12c oraz przy uwzględnieniu art. 146a pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f można zastosować 8% stawkę podatku, gdyż usługa remontowo - budowlana mieści się w ww. artykule. Zgodnie z art. 41 ust. 12 stawkę podatku 8% stosuje się m.in. do remontu czy też modernizacji obiektów budowlanych bądź ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Strona wskazuje jednocześnie, iż przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do remontu należy - mając na uwadze słownikowe znaczenie tego pojęcia - stosować definicję sformułowaną w przepisach prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Istotą remontu, zdaniem Spółki, są zatem wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy obiektu budowlanego bądź jego części, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji. Zainteresowany podkreśla fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym. Remont następuje w toku eksploatacji obiektu i jest wynikiem tej eksploatacji (zużycia). Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego pierwotną wartość użytkową i niezmieniający jego charakteru. Wnioskodawca nadmienia, że definicja słowa "modernizacja" również nie została ujęta w żadnych przepisach podatkowych. Nieprzydatne są także w tym zakresie przepisy Prawa budowlanego, gdyż w Prawie budowlanym jest mowa jedynie o przebudowie i rozbudowie (art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r., Prawo budowlane tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), natomiast w ogóle nie posługuje się ono pojęciem modernizacji. W związku z tym ustalając pojęcie słowa "modernizacja" należy posługiwać się językiem potocznym według, którego modernizacja to unowocześnienie, wyposażenie obiektu bądź jego elementów składowych w takie urządzenia lub cechy, których wcześniej nie miał, a które są wytworem nowszej myśli technicznej.

Wnioskodawca zaznacza, że usługa remontowo - budowlana wykonywana przez Spółkę polegająca na wymianie zużytego oświetlenia bądź montażu nowoczesnego oświetlenia w lokalu mieszkalnym czy budynku mieszkalnym zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym to nic innego jak remont bądź modernizacja części obiektu budowlanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do końca 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca chce poszerzyć swoją działalność o usługi remontowo - budowlane związane z wymianą oraz montażem gotowego oświetlenia wysokiej jakości zarówno dla firm (w lokalach użytkowych), jak i osób fizycznych (w lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych). Instalowane oświetlenie będzie pochodziło z oferty różnych firm. Usługa remontowo - budowlana dokonywana przez Spółkę, będzie polegała na wymianie zużytego w wyniku eksploatacji istniejącego oświetlenia bądź montażu nowoczesnego (modernizacji) oświetlenia wysokiej jakości. Na wykonaną usługę składać się będą elementy takie jak: zaprojektowanie nowego oświetlenia lokalu bądź budynku (użytkowego czy mieszkalnego) zgodnie z preferencjami klienta, wyborze odpowiedniego oświetlenia, jego zakupie oraz montażu. Wnioskodawca zaznacza, że usługa remontowo - budowlana wykonywana przez Spółkę polegająca na wymianie zużytego oświetlenia bądź montażu nowoczesnego oświetlenia w lokalu mieszkalnym czy budynku mieszkalnym zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym to nic innego jak remont bądź modernizacja części obiektu budowlanego.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "budowa", "remont", "modernizacja", "przebudowa", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

* remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia). Z kolei definicja zawarta w słowniku języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, określa, iż modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów. Decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, czy też termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że stawka preferencyjna nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do czynności obejmujących sam montaż (wraz z materiałem) elementów oświetleniowych. Czynności te bowiem nie wchodzą w zakres opodatkowania robót, o których mowa w powołanych przepisach (to jest art. 41 ust. 12 ustawy, jak również § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Wskazać należy, iż wprowadzona zmiana przepisów, to jest utrata mocy regulacji zawartej w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), obejmującym do dnia 31 grudnia 2010 r. także roboty budowlano - montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego, powoduje, iż czynności wykonywane przez Spółkę w zakresie robót związanych z samym tylko montażem oświetlenia, są opodatkowane stawką podstawową 23%.

Jednakże Wnioskodawca wykonując kompleksową usługę budowlaną obejmującą m.in. wymianę bądź montaż nowoczesnego oświetlenia w lokalach mieszkalnych lub budynkach mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (z uwzględnieniem obowiązujących limitów) będzie mógł zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku od towarów i usług, pod warunkiem, iż będzie ona dokonywana w ramach remontu lub modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego.

Podkreślić również należy, iż obniżona 8% stawka podatku nie ma zastosowania w przypadku, gdy ww. usługa realizowana jest w lokalach użytkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi będzie dokonywał również usługę zaprojektowania nowego oświetlenia lokalu bądź budynku (użytkowego czy mieszkalnego) zgodnie z preferencjami klienta.

Ani ustawa o VAT, ani przepisy wykonawcze do niej nie definiują "usługi złożonej". Zdaniem tut. Organu, można tak nazwać tylko i wyłącznie takie świadczenia, które są powiązane ze sobą zarówno pod względem ekonomicznym, jak i gospodarczym, gdyż na taką usługę składa się cały zespół nie dających się w istocie wyodrębnić czynności dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd. przeciwko Commissioners of Customs and Excise C-349/96 uznał, że w przypadku świadczeń złożonych należy dokonać analizy ekonomicznej transakcji oraz, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone. Europejski Trybunał Sprawiedliwości ponadto uznał, że "pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Należy ponadto zauważyć, że zdarzają się przypadki, gdy występuje wielość świadczeń wynikających z jednej umowy i mogą być one potraktowane jako jedna usługa, lecz jest to możliwe tylko i wyłącznie w takich sytuacjach, kiedy na ową usługę składa się cały zespół niedających się w istocie wyodrębnić czynności, dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę.

Sytuacja ta nie ma jednak miejsca w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, gdzie możliwe jest wyodrębnienie robót budowlanych (usług montażowych) od prac projektowych. Usługi te mają bowiem charakter samoistny i mogą występować niezależnie. Usługa projektowa nie stanowi składowej części generalnej usługi budowlanej (montażowej) - wprost ją poprzedza i może być wykonana przez dowolny, inny podmiot i usługi te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, by nie było możliwe ich wyodrębnienie - wręcz przeciwnie - co do zasady, są to dwie różne i niezależne od siebie usługi.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługa projektowa nowego oświetlenia lokalu bądź budynku (użytkowego czy mieszkalnego) zgodnie z preferencjami klienta, nie może korzystać ze stawki preferencyjnej, w związku z czym w każdym przypadku podlegać będzie stawce podstawowej 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl