ILPP1/443-53/10-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-53/10-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z działaniem Stowarzyszenia w ramach osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie 4.31 "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z działaniem Stowarzyszenia w ramach osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie 4.31 "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2010 r. o informacje dotyczące opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (dalej: Stowarzyszenie) zostało wybrane przez Marszałka Województwa do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Wybór został dokonany w maju 2009 r., w efekcie czego w sierpniu 2009 r. Stowarzyszenie podpisało z Marszałkiem umowę na finansowanie Stowarzyszenia w ramach osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, działania 4.31 "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie prowadzi też żadnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca uzyskał w roku 2009 indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej, w której stwierdzono, że Stowarzyszenie nie posiada możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z koniecznością uzyskania takiej interpretacji dla działalności Wnioskodawcy w roku 2010 oraz z uwagi na dalsze finansowanie działalności Stowarzyszenia ze środków UE, Stowarzyszenie złożyło kolejny wniosek o interpretację.

W piśmie z dnia 24 lutego 2010 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Stowarzyszenie wskazało co następuje:

1.

Stowarzyszenie, działa na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

2.

pomoc w ramach tego działania przyznawana jest na 2 rodzaje operacji związanych z:

* funkcjonowaniem lokalnej grupy działania,

* nabywaniem umiejętności i aktywizacją.

3.

w ramach operacji funkcjonowanie LGD finansowane są koszty bieżące związane z działalnością Stowarzyszenia a więc:

* wynagrodzenia członków Rady Zarządu i pracowników Biura LGD,

* podróże służbowe i pobyty związane z wykonywaniem obowiązków,

* wynagrodzenia za wykonanie zleceń na rzecz Stowarzyszenia na podstawie zawartych umów,

* najmu i utrzymania pomieszczeń Stowarzyszenia,

* zakupu wyposażenia Biura LGD a także utrzymanie, konserwacja, naprawa tego sprzętu,

* zakupu materiałów biurowych, obsługi finansowo-księgowej, prawnej, usług telekomunikacyjnych, internetowych,

* opłaty sądowe, notarialne, skarbowe, opłaty bankowe.

4.

w ramach operacji nabywanie umiejętności i aktywizacja, finansowaniu podlegają miedzy innymi koszty związane z:

* badaniami i analizami dotyczącymi obszaru objętego Lokalna Strategią Rozwoju,

* prowadzeniem i aktualizacją strony internetowej związanej z informowaniem o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działaloności LSD,

* udostępnianiem niezbędnej dokumentacji potencjalnym wnioskodawcom,

* opracowaniem, przygotowaniem i drukiem materiałów informacyjnych dotyczących działań LGD,

* kosztami ogłoszeń prasowych i radiowych,

* tworzeniem baz danych dotyczących regionu np. turystycznego,

* kosztami szkoleń zarówno członków organów LSD i pracowników jak i potencjalnych beneficjentów,

* kosztami prowadzących szkolenia i ich pobytu w miejscu szkolenia,

* kosztami wyżywienia oraz materiałów szkoleniowych dla uczestników szkoleń,

* kosztami udziału w wydarzeniach promocyjnych (targi, festiwale, konferencje, festyny i konkursy),

* przygotowaniem i drukiem materiałów promocyjnych, zakupem upominków.

5.

wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją zadań Stowarzyszenia w ramach operacji wyszczególnionych powyżej nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

6.

efekty działania osiągane przy realizacji operacji w ramach Funkcjonowania LGD, związane są z nieodpłatnym udostępnieniem ich wszystkim zainteresowanym osobom i podmiotom. Stowarzyszenie będzie za darmo dystrybuować przygotowane materiały i dokumenty, przy okazji udziału w różnego rodzaju wydarzeniach promocyjnych, informacyjnych i szkoleniach Beneficjentów z obszaru działania LGD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzeniem w roku 2010 działalności na tych samych zasadach i w tym samym zakresie co w roku 2009, nie będąc podatnikiem ani płatnikiem podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie będzie mogło w roku 2010 odzyskać poniesionego podczas planowanych działań kosztu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Stowarzyszenie zostało wybrane przez Marszałka Województwa do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Wybór został dokonany w maju 2009 r., w efekcie czego w sierpniu 2009 r. Stowarzyszenie podpisało z Marszałkiem umowę na finansowanie Stowarzyszenia w ramach osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, działania 4.31 "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie prowadzi też żadnej działalności gospodarczej. Wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją zadań Stowarzyszenia nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty działania osiągane przy realizacji operacji w ramach Funkcjonowania LGD, związane są z nieodpłatnym udostępnieniem ich wszystkim zainteresowanym osobom i podmiotom. Stowarzyszenie będzie za darmo dystrybuować przygotowane materiały i dokumenty, przy okazji udziału w różnego rodzaju wydarzeniach promocyjnych, informacyjnych i szkoleniach Beneficjentów z obszaru działania LGD.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek nie jest spełniony, gdyż Stowarzyszenie nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót, opodatkowaną podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Tym samym brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego i dokonania zwrotu, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje wyłącznie zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będąc zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, działając w ramach osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie 4.31 "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w zakupach związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl