ILPP1/443-513/14-2/TK - Ustalenie możliwości odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-513/14-2/TK Ustalenie możliwości odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 17 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Parafię kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia (dalej: Wnioskodawca,) złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" oś IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (prowadzonego na lata 2007 - 2013).

Wniosek pn. "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła" został pozytywnie rozpatrzony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa i podpisano umowę przyznania pomocy.

Wszystkie koszty związane z realizacją operacji zostaną poniesione w terminie wskazanym we wniosku o przyznanie pomocy. Koszty podatku VAT zostały doliczone do kosztów kwalifikowanych operacji - podlegających refundacji przez Urząd Marszałkowski.

W celu uwzględnienia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego, niezbędne jest przedstawienie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa interpretacji indywidualnej razem ze składanym wnioskiem o płatność - czyli po zakończeniu realizacji operacji.

Koszty podatku VAT zostały przez Wnioskodawcę uznane za kwalifikowane ponieważ Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot w rocznym rozliczeniu. Podmiot nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po zapłaceniu wykonawcom za poszczególne prace i wykonane usługi, Parafia będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot związanych z realizacją zadania o nazwie "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła".

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot w związku z realizacją zadania o nazwie "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła".Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, że Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" oś IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Wniosek pn. "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła" został pozytywnie rozpatrzony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu i podpisano umowę przyznania pomocy.

Wszystkie koszty związane z realizacją operacji zostaną poniesione w terminie wskazanym we wniosku o przyznanie pomocy. Koszty podatku VAT zostały doliczone do kosztów kwalifikowanych operacji - podlegających refundacji przez Urząd Marszałkowski.

Podmiot nie prowadzi działalności gospodarczej. Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Analiza opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, tym samym realizacja opisanego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. W związku z tym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku należnego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Jednocześnie wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2014 r. kwestia możliwości uzyskania zwrotu podatku zawarta jest w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów także obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, po zapłaceniu wykonawcom za poszczególne prace i wykonane usługi, Parafia nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot związanych z realizacją zadania o nazwie "Remont i konserwacja ogrodzenia zabytkowego kościoła".

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl