ILPP1/443-510/08-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-510/08-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście 6 maja 2008 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na prace budowlano-montażowe jest:

- prawidłowe - w części dotyczącej usług wykonywanych w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB pod symbolem 1122,

- nieprawidłowe - w części dotyczącej usług związanych z budową miejsc postojowych przed budynkiem.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na prace budowlano-montażowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Inwestor) realizuje przedsięwzięcie polegające na wybudowaniu wielorodzinnego budynku mieszkalnego z częścią usługową i parkingiem podziemnym (budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zaliczane do działu 11, klasa 1122 PKOB). Przedmiotem zadania inwestycyjnego jest całokształt prac od stanu "zerowego" po roboty wykończeniowe (do stanu deweloperskiego), a jego wykonanie powierzone zostało generalnemu wykonawcy. Łączna powierzchnia użytkowa w budynku wynosić będzie 1915,61 m#178;, przy czym 1846,61 m#178; wydzielone zostanie na lokale mieszkalne (powierzchnia żadnego z lokali mieszkalnych nie będzie przekraczać 150 m#178;) opodatkowane 7% podatkiem od towarów i usług, a 69,01 m#178; wydzielone zostanie na jeden lokal użytkowy opodatkowany 22% podatkiem od towarów i usług. Oprócz tego w garażu podziemnym oraz częściowo przed budynkiem zlokalizowane zostaną miejsca parkingowe (właścicielom lokali przysługiwać będzie prawo do korzystania z miejsc parkingowych) związane z lokalami mieszkalnymi i nie stanowiące niezależnego przedmiotu obrotu.

Z uwagi na fakt, że jeden z lokali mieszczących się w budynku będzie lokalem użytkowym oraz, że w budynku wydzielone zostaną również miejsca parkingowe, generalny wykonawca zamierza wystawiać za realizowane roboty budowlane, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług oraz za roboty budowlano-montażowe, o których mowa w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług faktury VAT obciążane stawką 22% podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług generalny wykonawca powinien opodatkowywać poszczególne etapy robót budowlanych i budowlano-montażowych objętych zadaniem inwestycyjnym (jaka stawka podatku VAT winna być umieszczana na wystawianych fakturach), w szczególności, gdy wykonywane prace dotyczą całości budynku mieszkalnego i nie można wyodrębnić kosztów ponoszonych na lokal użytkowy ani miejsca parkingowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, budynek stanowiący przedmiot realizowanego przedsięwzięcia, zaliczany jest do kategorii budynków mieszkalnych (budynki o trzech mieszkaniach i więcej) i figuruje w sekcji l, dziale 11, grupie 112, klasie 1122 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W związku z powyższym, przedmiotowy budynek, jako całość mieści się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 oraz ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7% dla dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 12 cyt. ustawy są to obiekty budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowane w dziale 11 PKOB). Natomiast na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku określoną w art. 41 ust. 1 obniża się do 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych realizowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego określonych w art. 2 ust. 12 ww. ustawy.

W związku z tym, że cały budynek stanowi budowlę objętą społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. roboty budowlane i budowlano-montażowe objęte zadaniem inwestycyjnym są opodatkowywane stawką 7% i zgodnie z taką stawką generalny wykonawca winien wystawiać faktury VAT za zrealizowane etapy robót, niezależnie od faktu, iż w budynku będzie się znajdował lokal użytkowy oraz miejsca parkingowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej usług wykonywanych w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB pod symbolem 1122 i nieprawidłowe w części dotyczącej usług związanych z budową miejsc postojowych przed budynkiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy stosowana była stawka w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa wyżej, należało rozumieć, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumiało się:

1.

sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeśli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z powyższych przepisów wynika, że w okresie do 31 grudnia 2007 r. preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 7%, mogła mieć zastosowanie w przypadku kiedy roboty budowlano-montażowe dotyczyły infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkalnego.

Z uwagi na fakt, iż art. 146 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obowiązywał do dnia 31 grudnia 2007 r., przepisami art. 1 pkt 1 lit. b) oraz pkt 9 lit. a), b i c ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) wprowadzono w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług następujące zmiany od 1 stycznia 2008 r.

Powołany wyżej przepis art. 41 ust. 1 ustawy o VAT otrzymał brzmienie: stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. nadanym przez ww. ustawę z dnia 19 września 2007 r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ponadto stosownie do art. 41 ust. 12c ww. ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako inwestor realizuje przedsięwzięcie polegające na wybudowaniu wielorodzinnego budynku mieszkalnego z częścią usługową i parkingiem podziemnym (budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zaliczane do działu 11). Łączna powierzchnia użytkowa w budynku wynosić będzie 1915,61 m#178;, przy czym 1846,61 m#178; wydzielone zostanie na lokale mieszkalne (powierzchnia żadnego z lokali mieszkalnych nie będzie przekraczać 150 m#178;). Wykonane usługi klasyfikowane są jako roboty budowlane realizowane w budynku posiadającym symbol PKOB 112. Ponadto w garażu podziemnym oraz częściowo przed budynkiem zlokalizowane zostaną miejsca parkingowe.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż uznanie danego budynku mieszkalnego za obiekt budownictwa mieszkaniowego skutkuje tym, iż roboty budowlane i budowlano-montażowe związane z jego budową korzystają z obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT.

Od dnia 1 stycznia 2008 r. nie ma natomiast możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT do usług związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w odniesieniu do całości robót związanych z budynkiem zaklasyfikowanym do symbolu PKOB 112, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak i użytkowe, natomiast budowa miejsc postojowych przed budynkiem mieszkalnym zaliczana jest do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl