ILPP1/443-508/10-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-508/10-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek. Dnia 25 sierpnia 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 1999 małżonka Wnioskodawcy została właścicielem gospodarstwa rolnego w wyniku jego przekazania przez rodziców. W roku 2000 zawarto związek małżeński i Wnioskodawca został współwłaścicielem tegoż gospodarstwa rolnego, co zostało udokumentowane aktem notarialnym. W marcu 2009 r. z tego gospodarstwa rolnego zostały wydzielone dwie działki budowlane. Zainteresowany od x 2009 r. prowadzi ewidencję VAT w gospodarstwie rolnym.

Dnia 25 czerwca 2010 r. Zainteresowany uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż nie jest rolnikiem ryczałtowym jednakże użytkowana nieruchomość skutkuje produkcją roślinną i zwierzęcą. Przedmiotowa nieruchomość nie była udostępniana osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. dzierżawy, najmu lub użyczenia. Wnioskodawca uprzednio dokonał zbycia jednej działki przeznaczonej pod zabudowę (w dniu x 2009 r.) i nie odprowadzał w związku z tą transakcją podatku VAT do właściwego urzędu skarbowego. Aktualnie Zainteresowany zamierza wydzielić z posiadanej nieruchomości dwie działki, z których tylko jedną sprzeda. Działek tych Wnioskodawca nie zamierza uzbrajać w przyłącza do sieci gazowej, energetycznej lub w dostęp do drogi. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki te przeznaczone są pod budownictwo. Ponadto względem działek nie wydawano indywidualnych decyzji o warunkach zabudowy. Bezpośrednią przyczyną sprzedaży tej działki jest sytuacja materialna. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ale jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając działki w roku 2010 Wnioskodawca będzie zobowiązany odprowadzić do Urzędu Skarbowego podatek VAT w wysokości 22% od wartości sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien płacić podatku VAT. Działki zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego. Nieruchomość nie została nabyta w celu odsprzedaży. Zainteresowany nie prowadzi działalności handlowej, i w myśl art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), sprzedaż nie będzie wykonywana w sposób częstotliwy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik działając w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Wskazać należy, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku VAT jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Zgodnie z art. 2 pkt 15, pkt 20 i pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług:

* przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (...), a także świadczenie usług rolniczych;

* przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim;

* przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zaznacza się, iż rolnik sprzedający grunt wykorzystywany w działalności rolniczej nie zbywa majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne. Wobec powyższego osoba taka dokonuje sprzedaży majątku związanego z przedmiotową działalnością gospodarczą (działalnością rolniczą) i jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, nie korzystającym ze zwolnienia od podatku, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w roku 1999 małżonka Wnioskodawcy została właścicielem gospodarstwa rolnego w wyniku jego przekazania przez rodziców. W roku 2000 zawarto związek małżeński i Wnioskodawca został współwłaścicielem tegoż gospodarstwa rolnego. Zainteresowany nie jest rolnikiem ryczałtowym jednakże użytkowana nieruchomość skutkuje produkcją roślinną i zwierzęcą. Przedmiotowa nieruchomość nie była udostępniana osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. dzierżawy, najmu lub użyczenia. Wnioskodawca uprzednio dokonał zbycia jednej działki przeznaczonej pod zabudowę (w dniu x 2009 r.) i nie odprowadzał w związku z tą transakcją podatku VAT do właściwego urzędu skarbowego. Aktualnie Zainteresowany zamierza wydzielić z posiadanej nieruchomości dwie działki, z których tylko jedną sprzeda. Działek tych Wnioskodawca nie zamierza uzbrajać w przyłącza do sieci gazowej, energetycznej lub w dostęp do drogi. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki te przeznaczone są pod budownictwo. Ponadto względem działek nie wydawano indywidualnych decyzji o warunkach zabudowy. Bezpośrednią przyczyną sprzedaży tej działki jest sytuacja materialna. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ale jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawca zobowiązany będzie planowaną dostawę działek budowlanych opodatkować podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż Zainteresowany występuje w związku z opisaną dostawą działek jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Stanowią o tym zapisy powołanego art. 15 ust. 2 ustawy, uznające za działalność gospodarczą czynności rolników. Zainteresowany dokonując dostawy działek wykorzystywanych w działalności rolniczej - skutkujących produkcją płodów rolnych w postaci zwierzęcej oraz roślinnej - nie zbywa majątku osobistego lecz majątek pochodzący z działalności gospodarczej.

Nie bez znaczenia jest tu także przeznaczenie gruntu, tj. pod budownictwo. Budowlany charakter uniemożliwia bowiem zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany będzie zobowiązany planowaną dostawę działek opodatkować podatkiem od towarów i usług - według podstawowej 22% stawki - ze względu na spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy oraz nie wystąpienie zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl