ILPP1/443-505/09-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-505/09-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu o nazwie "Budowa sal (...) " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn." Budowa sal (...) ". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2009 r. o informacje dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Urząd Miasta (dalej Urząd Miasta) jest podatnikiem podatku VAT. Miasto składa wniosek o pozyskanie funduszy w ramach Regionalnego Programu (...) na dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sal (...) ". Do wniosku wymagane jest zaświadczenie o statusie Miasta jako płatnika podatku VAT oraz interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W odniesieniu do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), realizacja projektu nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi w zakresie, w którym przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pismem z dnia 6 maja 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe o następujące informacje:

1.

planowany projekt jest objęty Regionalnym Programem (...) przewidzianym na lata 2007-2013,

2.

Miasto jest miastem na prawach powiatu i prowadzi inwestycje w następujących obiektach szkolnych:

nbspnbspnbspnbsp a) w szkołach podstawowych i gimnazjalnych - na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym - jako zadanie zdefiniowane: edukacja publiczna; art. 7 ust. 1 pkt 10, tj. kultura fizyczna i turystyka, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe oraz art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy - jako zadanie w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

nbspnbspnbspnbsp b) w szkołach ponadgimnazjalnych - na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym - jako zadanie zdefiniowane: edukacja publiczna; art. 4 ust. 1 pkt 8, tj. kultura fizyczna i turystyka oraz art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy - jako zadanie w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

3.

powstałe obiekty - po zrealizowaniu projektu - nie zostaną oddane na podstawie umów cywilnoprawnych (np. dzierżawy, najmu) do użytkowania innym podmiotom. Natomiast efekty zrealizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy (budynki szkolne nie będą wynajmowane).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca - zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług do rozliczeń podatkowych VAT w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Prezydenta Miasta - dla realizacji projektu inwestycyjnego, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Budowa sal (...) ".

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych. W konsekwencji - w opinii Zainteresowanego - przy realizacji projektów inwestycyjnych, częściowo finansowanych środkami Unii Europejskiej, nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem podatek VAT traktować należy jako kwalifikowany, tj. bez możliwości odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), kultura fizyczna i turystyka, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe (art. 7 ust. 1 pkt 10) a także utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).

Stosownie natomiast do treści art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. W myśl art. 11a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). Z art. 33 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że gmina wykonuje zadania przy pomocy urzędu.

Urząd gminy (urząd miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy (miasta) oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy (miasta). Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta) podmiotowość urzędu gminy (urzędu miasta). Zatem urząd miasta działając w imieniu gminy (miasta) realizuje zadania własne gminy (miasta) i w tym zakresie jest zwolniony od podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Jak wynika z przedstawionych informacji Miasto jest miastem na prawach powiatu, jednocześnie realizującym częściowo zadania gminy.

Jak stanowi art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym, prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Ponadto w myśl art. 92 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - miasto na prawach powiatu - ubiega się o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sal (...) ". W części dotyczącej szkół podstawowych i gimnazjalnych inwestycja wykonywana będzie w ramach zadania własnego przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 8, pkt 10 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym. Natomiast w część obejmująca prace budowlane w szkołach ponadgimnazjalnych odnosi się do zadań określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Realizacja projektu - jak wskazał Wnioskodawca - nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi, w zakresie w jakim przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wykonane - w ramach inwestycji - obiekty nie zostaną oddane na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy dzierżawy, najmu) do użytkowania innym podmiotom. A ponadto, również efekty zrealizowanego projektu nie będą wiązać się z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur za realizację inwestycji pn. "Budowa sal (...) ", ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. brak jest związku zakupionych towarów i usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Miasto (Urząd Miasta) nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Urząd Miasta nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Budowa sal (...) ".

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto wskazuje się, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętej zapytaniem, nieustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Odnosi się to przede wszystkim do oceny kto - Urząd Miasta czy Miasto - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i rozliczać ten podatek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl