ILPP1/443-502/13-7/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-502/13-7/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.), z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) oraz z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT składek członkowskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT składek członkowskich. Wniosek uzupełniono w dniach 28 sierpnia 2013 r. oraz 6 i 11 września 2013 r. o pełnomocnictwo dla osób podpisanych na wniosku, statut Wnioskodawcy, doprecyzowanie opisu sprawy, własne stanowisko w sprawie, dowód uiszczenia dodatkowej opłaty oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zrzesza 5 gmin powiatu (zwanymi dalej: Gminne Spółki Wodne). Spółka wodna działa na podstawie art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo Wodne i ma na celu zaspokojenie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. Gospodarowanie wodami polega między innymi na ochronie wód przed zanieczyszczeniem, ochrony przed powodzią melioracji wodnych w tym dbania o właściwy stan urządzeń melioracyjnych, wykorzystywania wody do celów przeciwpożarowych, utrzymywania wód, a także propagowania wiedzy związanej z zarządzaniem zasobami wodnymi.

Członkowie spółki wodnej są zobowiązani do wnoszenia co roku składek członkowskich i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki. Wysokość składek jest co roku ustalana na Walnym Zgromadzeniu Członków. Członkowie Gminnych Spółek Wodnych wybierają swojego delegata na Walne Zgromadzenie, oprócz ustalonej wysokości składek członkowskich na takim zgromadzeniu (składka ustalana jest od jednego hektara zmeliorowanych gruntów), ustala się także zakres prac do wykonywania na dany rok w ramach tych składek i termin płatności ww. składek. Uiszczenie składki przez członka spółki wodnej nie uprawnia go do domagania się konkretnych działań na jego rzecz. Zebrane składki są wykorzystywane na wyżej wymienione cele statutowe czyli np. utrzymanie we właściwym stanie urządzeń melioracyjnych.

Poza tym, Spółki Wodne otrzymują pomoc finansową, pochodzącą z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczoną również na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych. X jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje oprócz działalności statutowej inne czynności, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Otrzymywane składki członkowskie Związek również wykazuje w deklaracjach VAT-7 od których odprowadza podatek należny.

Ponadto, z pism z dnia 4 oraz 10 września 2013 r. - stanowiących uzupełnienie do wniosku - wynika, że składki członkowskie przeznaczone są wyłącznie na cele realizacji statutowej. Dotacja otrzymywana z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego (Urzędu Marszałkowskiego, Starostwa Powiatowego i Urzędów Gmin) nie stanowi dopłaty do ceny, lecz pokrywa koszty prowadzonej działalności polegającej na konserwacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych.

Składki członkowskie i świadczenia wnoszone przez osoby i zakłady niebędące członkami spółki, przeznaczone są zgodnie ze statutem na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, tj. rowów melioracyjnych i podziemnej sieci drenarskiej objętych działalnością spółki wodnej.

Składki członkowskie i inne świadczenia wnoszone są w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie członków proporcjonalnie do odnoszonych korzyści, przeznaczone są wyłącznie na cele realizacji statutowej. Nie dotyczą bezpośredniej zapłaty za wykonanie określonych prac, ponieważ urządzenia działają na zasadzie naczyń połączonych, odpływów grawitacyjnych z gruntów na których się znajdują. Osoby fizyczne i zakłady niebędące członkami spółki wodnej odnoszą korzyści z urządzeń spółki lub przyczyniają się do zanieczyszczenia wody, dla której ochrony spółka została utworzona, obowiązane są do ponoszenia świadczeń na rzecz tych urządzeń melioracyjnych. Konserwacja rowu melioracyjnego dotyczy tych członków, osób i zakładów niebędących członkami których grunty mają odpływ wód do tego rowu melioracyjnego. Podobnie z naprawą sieci drenarskiej, której niedrożność powoduje podtopienie gruntów, dla których dany rurociąg stanowi odprowadzenie wód deszczowych i roztopowych. Konserwacja tych urządzeń odbywa się zgodnie z przyjętym planem pracy na dany rok kalendarzowy. Wobec tego wpłacane składki i inne świadczenia w danym roku nie gwarantują wykonania prac konserwacyjnych na urządzeniach bezpośrednio dotyczących jego gruntów (np. przez okres dwóch lat nie prowadzone są roboty konserwacyjne u członków, osób i zakładów niebędących członkami, którzy uiścili składki lub świadczenia, co nie oznacza, że urządzenia te nie funkcjonują).

Prowadzone są zgodnie z harmonogramem i przyjętym planem pracy, aby w sposób optymalny zabezpieczyć grunty przyległe przed podtapianiem i zalewaniem wodami powierzchniowymi. Właścicielami urządzeń melioracji szczegółowych są właściciele gruntów, na których one się znajdują. Spółka wodna jest administratorem tych urządzeń i prowadzi ich bieżącą konserwację zgodnie z Prawem Wodnym, dla których została utworzona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wpływy uzyskiwane z tytułu składek członkowskich wnoszone przez członków oraz osoby i zakłady niebędące członkami spółek na konserwację urządzeń melioracyjnych szczegółowych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym dodatkowo w piśmie z dnia 4 września 2013 r.), składki członkowskie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Otrzymywanie składek członkowskich przez Gminne Spółki Wodne nie można uznać za świadczenie usług, gdyż nie wiąże się ono z możliwością żądania jakichkolwiek konkretnych świadczeń. Może bowiem być tak, że dany członek wpłacił składki, ale w tym okresie na jego gruntach nie były przeprowadzone żadne prace wodno-melioracyjne. Nie korzystał także z innych świadczeń spółki. Powyższe wskazuje, że otrzymywanie przez spółkę wodną składek członkowskich nie może być traktowane ani jako sprzedaż towarów, ani też jako świadczenie usług. Zdaniem Zainteresowanego, czynność ta pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Wykonywanie z zebranych składek członkowskich oraz otrzymanych dotacji, czynności statutowe polegające na konserwacji urządzeń melioracyjnych również nie może być uznane za świadczenie usług. Brak jest bowiem beneficjenta owej czynności. W przypadku każdej naprawy urządzeń melioracyjnych korzyści z owej czynności odnosi nie tylko właściciel nieruchomości, na której znajduje się owo urządzenie, ale również właściciele wszystkich nieruchomości, przez które przepływa dany ciek wodny (osoby, które potencjalnie mogłyby zostać podtopione bądź zalane w trakcie powodzi czy też obfitych opadów deszczu).

Wobec powyższego w przypadku braku beneficjenta nie można mówić o usłudze. Świadczenie usług jest bowiem czynnością dwustronną, w której występują zarówno zleceniodawca, jak i zleceniobiorca. W niniejszym przypadku brak jest zleceniodawcy. Czynność wniesienia składki członkowskiej, czy też otrzymania dotacji nie wiąże się z automatu z wykonywaniem dla konkretnej osoby jakiejkolwiek usługi.

Reasumując w zamian za składki członkowskie i dotacje Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w rozumieniu odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich członków. Mając na względzie opis sprawy oraz przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że co do zasady uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dlatego, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacania składki.

Prezentowane wyżej w tym zakresie obecnie stanowisko X jest odmienne od prowadzonej księgowości. Wnioskodawca informuje, że Związek opodatkowuje wpłaty składek członkowskich i otrzymane dotacje podatkiem należnym VAT.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest jedynym Związkiem na terenie Wielkopolski, a może Polski, który nalicza i odprowadza podatek VAT od składek i dotacji samorządowych, Zainteresowany wnosi o udzielenie w tym zakresie odpowiedzi. Podtrzymanie prezentowanego w tym zapytaniu stanowiska oznaczałoby niewłaściwe postępowanie i konieczność złożenia korekt deklaracji w podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia. Odbiorcą świadczenia musi być inny podmiot niż wykonujący usługę.

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Mając powyższe na uwadze, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonywanej w zamian za opłatę, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez dokonującego wpłaty.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145 z późn. zm.), spółki wodne, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz związki wałowe są formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne i mają na celu zaspokajanie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami.

W myśl art. 164 ust. 2 ww. ustawy, spółki wodne, zapewniając zaspokojenie potrzeb zrzeszonych w nich osób w dziedzinie gospodarowania wodami, mogą podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto. Osiągnięty zysk netto przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki wodnej.

Katalog zadań objętych działalnością spółek wodnych uregulowany został w ust. 3 cytowanego przepisu.

Stosownie do treści art. 165 ust. 1 ww. ustawy, utworzenie spółki wodnej następuje w drodze porozumienia co najmniej 3 osób fizycznych lub prawnych, zawartego w formie pisemnej. Do utworzenia spółki wodnej wymagane jest m.in. - jak wynika z ust. 2 ww. przepisu - uchwalenie statutu spółki przez osoby zainteresowane utworzeniem spółki. Zgodnie natomiast z art. 165 ust. 3 ustawy - Prawo wodne, Starosta właściwy miejscowo dla siedziby spółki wodnej zatwierdza statut spółki w drodze decyzji; w przypadku niezgodności statutu z prawem starosta wzywa do usunięcia niezgodności statutu z prawem w określonym terminie, a jeżeli niezgodności nie zostaną usunięte - odmawia, w drodze decyzji, jego zatwierdzenia. Spółka wodna - jak stanowi ust. 4 cyt. przepisu - nabywa osobowość prawną z chwilą uprawomocnienia się decyzji starosty o zatwierdzeniu statutu.

Zgodnie z art. 170 ust. 1 ww. ustawy, członek spółki wodnej jest obowiązany do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki.

Stosownie do art. 173 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, do walnego zgromadzenia należy uchwalanie wysokości składek i innych świadczeń na rzecz spółki.

Nadzór i kontrolę nad działalnością spółek wodnych - jak wynika z art. 178 ww. ustawy - sprawuje starosta.

Analiza wymienionych wyżej przepisów wskazuje, że spółki wodne są formami nie działającymi w celu osiągnięcia zysku. Stanowią zrzeszenie osób fizycznych lub prawnych mającym na celu zaspokajanie potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. Regulujący funkcjonowanie spółek wodnych akt prawny co prawda dopuszcza możliwość podejmowania przez spółkę działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, jednakże osiągnięty zysk przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki wodnej. Utworzenie spółki wodnej następuje na skutek zgodnego porozumienia co najmniej 3 osób fizycznych lub prawnych, i wymaga uchwalenia statutu spółki przez osoby zainteresowane. Powstały statut zatwierdza starosta wydając stosowną decyzję. Starosta jest również organem sprawującym nadzór i kontrolę nad działalnością spółek wodnych. Ponadto - jak wynika z powołanych przepisów - członkowie spółki wodnej zobowiązani są do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki wodnej. Wysokość składek uchwalana jest przez zgromadzenia wspólników.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - X zrzesza 5 gmin powiatu zwanymi dalej Gminne Spółki Wodne. Spółka wodna działa na podstawie art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo Wodne i ma na celu zaspokojenie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. Gospodarowanie wodami polega m.in. na ochronie wód przed zanieczyszczeniem, ochrony przed powodzią melioracji wodnych, w tym dbania o właściwy stan urządzeń melioracyjnych, wykorzystywania wody do celów przeciwpożarowych, utrzymywania wód, a także propagowania wiedzy związanej z zarządzaniem zasobami wodnymi. Składki członkowskie i świadczenia wnoszone przez osoby i zakłady niebędące członkami spółki, przeznaczone są zgodnie ze statutem na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, tj. rowów melioracyjnych i podziemnej sieci drenarskiej objętych działalnością spółki wodnej. Składki członkowskie i inne świadczenia wnoszone są w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie członków proporcjonalnie do odnoszonych korzyści, przeznaczone są wyłącznie na cele realizacji statutowej. Nie dotyczą bezpośredniej zapłaty za wykonanie określonych prac, ponieważ urządzenia działają na zasadzie naczyń połączonych, odpływów grawitacyjnych z gruntów, na których się znajdują. Osoby fizyczne i zakłady niebędące członkami spółki wodnej odnoszą korzyści z urządzeń spółki lub przyczyniają się do zanieczyszczenia wody, dla której ochrony spółka została utworzona, obowiązane są do ponoszenia świadczeń na rzecz tych urządzeń melioracyjnych. Konserwacja rowu melioracyjnego dotyczy tych członków, osób i zakładów niebędących członkami, których grunty mają odpływ wód do tego rowu melioracyjnego. Podobnie z naprawą sieci drenarskiej, której niedrożność powoduje podtopienie gruntów, dla których dany rurociąg stanowi odprowadzenie wód deszczowych i roztopowych. Konserwacja tych urządzeń odbywa się zgodnie z przyjętym planem pracy na dany rok kalendarzowy. Wobec tego wpłacane składki i inne świadczenia w danym roku nie gwarantują wykonania prac konserwacyjnych na urządzeniach bezpośrednio dotyczących jego gruntów (np. przez okres dwóch lat nie prowadzone są roboty konserwacyjne u członków, osób i zakładów niebędących członkami, którzy uiścili składki lub świadczenia, co nie oznacza, że urządzenia te nie funkcjonują).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpływów uzyskiwanych z tytułu składek członkowskich wnoszonych przez członków oraz osoby i zakłady niebędące członkami spółek na konserwację urządzeń melioracyjnych szczegółowych.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowany przepis art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, że co do zasady opodatkowaniu podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym, związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie. Stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak jest bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. Zasadniczo zatem uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując zatem stan faktyczny sprawy w świetle powyższych rozważań stwierdzić należy, że uiszczane na rzecz Wnioskodawcy składki przez członków oraz osoby i zakłady niebędące członkami spółek nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należne - w wyniku uchwały walnego zgromadzenia - składki członkowskie i inne świadczenia wnoszone przez członków, osoby i zakłady niebędące członkami, nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, bowiem nie mają one bezpośredniego związku ze sprzedażą towarów czy też świadczeniem usług przez Wnioskodawcę. Wpłacane składki i inne świadczenia nie stanowią bowiem zapłaty za dostawę towarów zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy, ani za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. W analizowanej sprawie brak jest powiązania określonych czynności z wypłaconym z tytułu ich realizacji wynagrodzeniem. Jednocześnie brak stosunku prawnego, na podstawie którego powstałaby korzyść dla świadczącego usługę.

Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku lecz wykonania zadań statutowych w dziedzinie gospodarowania wodami. Taka forma organizacji sama w sobie - w związku z działalnością statutową - nie ma na celu świadczenie usług czy też prowadzenie działalności gospodarczej.

Reasumując, wpływy uzyskiwane z tytułu składek członkowskich wnoszone przez członków oraz osoby i zakłady niebędące członkami spółek na konserwację urządzeń melioracyjnych szczegółowych nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT składek członkowskich. Natomiast kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji została załatwiona w dniu 13 września 2013 r., nr ILPP1/443-502/13-8/AI.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl