ILPP1/443-502/09-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-502/09-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego bądź częściowo odpłatnego przekazania odcinka sieci wodociągowej na rzecz innego podmiotu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego bądź częściowo odpłatnego przekazania odcinka sieci wodociągowej na rzecz innego podmiotu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W marcu 2009 r. Spółka zakończyła realizacje projektu inwestycyjnego pn. "Przygotowanie infrastruktury dla Parku Technologicznego - etap l". Na zrealizowanie tego projektu Spółka uzyskała dofinansowanie w ramach środków Działania 1.3 "Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm" Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw w wysokości 87,5% wydatków kwalifikowanych, przy czym 75% tych środków pochodziło z Unii Europejskiej (publiczne środki wspólnotowe) zaś 12,5% z budżetu państwa (publiczne środki krajowe). W wyniku realizacji projektu wytworzono:

* na gruncie własnym - budynki i obiekty inżynierii lądowej i wodnej przeznaczone do wykorzystania na cele przyszłej działalności parku technologicznego,

* na gruncie będącym własnością Gminy - obiekty inżynierii lądowej i wodnej (tj.: rurociągi wodne i kanalizacyjne, sieć gazowa, linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, infrastruktura odwodnieniowa, zbiornik retencyjny, sieć drogowa).

Realizacja projektu pozwoliła na utworzenie Parku Technologicznego, w skład którego wchodzi nowo wybudowany nowoczesny budynek Centrum Badań i Rozwoju oraz obszar ponad 22 ha działek inwestycyjnych uzbrojonych i wyposażonych w infrastrukturę techniczną i drogową. Instytucją zarządzającą Parkiem Technologicznym jest Spółka.

Na pokrycie wydatków inwestycyjnych Spółka zaciągnęła kredyt bankowy. Część wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji (87,5%) podlegała następnie refinansowaniu w ramach środków uzyskanych z dotacji.

W ramach realizowanego projektu zaplanowano m.in. usunięcie kolizji wynikającej z przebiegu należącego do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji odcinka istniejącej sieci wodociągowej, przebiegającego w poprzek działek przygotowywanych i przeznaczonych w ramach projektu pod przyszłe inwestycje produkcyjne. Działki te należą do Gminy oraz do Spółki. Po zakończeniu realizacji projektu będą udostępniane odpłatnie (sprzedawane, dzierżawione) inwestorom jako działki w pełni uzbrojone. Pozostawienie kolidującego odcinka sieci powodowałby niemożność pełnego wykorzystania terenów inwestycyjnych przez przyszłych inwestorów. Usunięcie kolizji polegało na wybudowaniu nowego odcinka wodociągu dł. 721,35 mb poprowadzonego wzdłuż granicy działek inwestycyjnych oraz usunięciu starej (kolidującej) części wodociągu o dł. 346,9 mb. Po wybudowaniu i dokonaniu stosownych odbiorów technicznych nowo wybudowany odcinek rurociągu został przyjęty na stan środków trwałych Spółki, połączony z istniejącą siecią wodociągową i uruchomiony. W związku z koniecznością usunięcia kolizji Spółka poniosła spore nakłady finansowe. Obecnie chciałby ten nowy odcinek sieci wodociągowej, który jest elementem sieci zasilającej m.in. pobliskie osiedle mieszkaniowe i nieco bardziej oddalone zakłady produkcyjne, przekazać nieodpłatnie Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne lub częściowo odpłatne przekazanie Przedsiębiorstwu Sp. z o.o. wybudowanego odcinka sieci wodociągowej będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przedmiotowego odcinka sieci wodociągowej Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nie spowoduje obowiązku naliczenia /AT należnego, bowiem nie zachodzą łącznie dwie przesłanki determinujące opodatkowanie /AT, określone w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy o /AT, ponieważ:

1.

nie następuje przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Przekazanie elementów infrastruktury ma bezpośredni związek z tą działalnością oraz następuje na jej cele;

2.

w trakcie realizacji inwestycji Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w cenie materiałów i usług nabywanych w celu wybudowania obiektów infrastruktury technicznej i budynku.

Statutowym celem działalności Spółki jest rozwój województwa i podnoszenie konkurencyjności jego gospodarki, przygotowanie przedsiębiorstw i struktur otoczenia biznesowego do współpracy międzynarodowej, zwłaszcza z instytucjami Unii Europejskiej, dostosowanie oferty małych i średnich przedsiębiorstw z X do wymagań rynku europejskiego oraz ułatwianie im dostępu do nowoczesnych, ekologicznych technologii produkcji i nowoczesnych metod zarządzania.

Zgodnie z brzmieniem statutu oraz zgodnie z rzeczywistym stanem rzeczy, przedmiotem działalności Spółki jest m.in.:

1.

Organizacyjne i finansowe wspieranie procesów restrukturyzacji województwa, rozwoju przedsiębiorczości i naprawy podmiotów gospodarczych.

2.

Organizacyjne i finansowe wspieranie podmiotów gospodarczych w zakresie wdrażania nowych technologii i rozwijania innowacyjności.

3.

Prowadzenie działań informacyjnych, doradczych i promocyjnych w zakresie innowacyjności i transferu technologii w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

4.

Zarządzanie nieruchomościami oraz pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.

5.

Pośrednictwo w obrocie środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi oraz papierami wartościowymi.

6.

Wspieranie przedsięwzięć i inwestycji proekologicznych oraz proinnowacyjnych.

7.

Prowadzenie działalności na rzecz integracji europejskiej, współpraca z przedstawicielstwami instytucji Wspólnot Europejskich w Polsce, wdrażanie w regionie programów pomocniczych Unii Europejskiej.

8.

Wynajmowanie pomieszczeń innym podmiotom do prowadzenia działalności gospodarczej.

9.

Działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego, doradztwa i nadzoru budowlanego, realizacja zadań inżyniera kontraktu, przygotowanie i realizacja inwestycji.

Jednocześnie Wnioskodawcy powierzono zarządzanie Parkiem Technologicznym, który utworzono m.in. w celu udostępnienia (sprzedaż, dzierżawa) inwestorom (podmiotom gospodarczym) dobrze przygotowanych terenów inwestycyjnych - wyposażonych w infrastrukturę technologiczną, wolnych od jakiejkolwiek zabudowy (przebiegających sieci, linii przesyłowych), która ograniczałaby możliwości w zakresie planowania i realizacji nowych przedsięwzięć inwestycyjnych, w tym obiektów budowlanych. Wymienione cele działalności Parku Technologicznego całkowicie wpisują się w cele i zadania określone w jej statucie.

W takim kontekście usunięcie kolizji wynikającej z przebiegu odcinka sieci wodociągowej ograniczającego możliwość realizacji przyszłych inwestycji Parku Technologicznego a następnie przekazanie nowego, już nie kolidującego odcinka sieci wyspecjalizowanemu przedsiębiorstwu niewątpliwie pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Powyższe przepisy oznaczają, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez dostawę towarów rozumie się również, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 cyt. ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W celu dokonania prawidłowej analizy treści normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest uwzględnienie brzmienia ust. 3 tego artykułu, będącego przepisem szczególnym w stosunku do uregulowania art. 7 ust. 2 tej ustawy. Przede wszystkim zauważyć należy, że określone w ust. 3 wyłączenia od zakresu zastosowania przepisu ust. 2 dotyczą towarów, których zbycie co do zasady jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jeśli zatem na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie towarów określonych w tym przepisie, których wydanie niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w konsekwencji należy wnioskować, że art. 7 ust. 2 stanowi podstawę do opodatkowania również nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto, unormowanie zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nawiązuje bezpośrednio do treści art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), z którego wynika, że wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy podatek VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał odliczeniu w całości lub części, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zakończył realizację projektu inwestycyjnego pn. "Przygotowanie infrastruktury dla Parku Technologicznego - etap l". Projekt realizowano zarówno na gruncie własnym jak i na gruncie będącym własnością Gminy. Realizacja projektu pozwoliła na utworzenie Parku Technologicznego, w skład którego wchodzi nowo wybudowany nowoczesny budynek Centrum Badań i Rozwoju oraz obszar ponad 22 ha działek inwestycyjnych uzbrojonych i wyposażonych w infrastrukturę techniczną i drogową. Instytucją zarządzającą Parkiem Technologicznym jest Wnioskodawca.

W ramach realizowanego projektu zaplanowano m.in. usunięcie kolizji wynikającej z przebiegu należącego do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji odcinka istniejącej sieci wodociągowej, przebiegającego w poprzek działek przygotowywanych i przeznaczonych w ramach projektu pod przyszłe inwestycje produkcyjne. Usunięcie kolizji polegało na wybudowaniu nowego odcinka wodociągu poprowadzonego wzdłuż granicy działek inwestycyjnych oraz usunięciu starej (kolidującej) części wodociągu. Po wybudowaniu i dokonaniu stosownych odbiorów technicznych nowy odcinek rurociągu został przyjęty na stan środków trwałych Spółki, połączony z istniejącą siecią wodociągową i uruchomiony. Następnie Zainteresowany zamierza nieodpłatnie bądź częściowo odpłatnie przekazać Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji nowy odcinek sieci wodociągowej.

W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z nowo wybudowanym odcinkiem sieci wodociągowej znajdującym się na terenie Wnioskodawcy i Gminy.

Stosownie natomiast do art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi § 2 cyt. przepisu, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

W myśl art. 49 k.c., urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu.

Mając na uwadze powyższe oraz opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż przekazanie Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji wybudowanego odcinka sieci wodociągowej znajdującego się zarówno na terenie Zainteresowanego, jak i na terenie Gminy, uznać należy za dostawę towaru.

Zatem, odpłatne przekazanie odcinka sieci wodociągowej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, natomiast nieodpłatne jego przekazanie, podlegać będzie opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego bądź częściowo odpłatnego przekazania odcinka sieci wodociągowej na rzecz innego podmiotu. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku w związku z nieodpłatnym bądź częściowo odpłatnym przekazaniem odcinka sieci wodociągowej na rzecz innego podmiotu została rozstrzygnięta w interpretacji z dnia 10 lipca 2009 r. nr ILPP1/443-502/09-3/AI.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl