ILPP1/443-502/08-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-502/08-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu: 16 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu: 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług - jest

- prawidłowe - w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT przy wydatkach poniesionych na organizację konferencji,

- nieprawidłowe - w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT przy wydatkach poniesionych na organizację gali.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 10 lipca 2008 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zorganizowała konferencję połączoną z galą pod hasłem "5 lat ustawy, 5 lat X". W ramach konferencji miały miejsce 3 wystąpienia (prezentacje - na zlecenie Spółki), poświęcone:

- moralności płatniczej w Polsce,

- ocenie rozwoju rynku udostępniania informacji gospodarczej w Polsce,

- Biurom Informacji Gospodarczej w Europie.

Konferencję kończył panel dyskusyjny poświęcony kierunkom zmian systemu wymiany informacji gospodarczej w świetle prac nad nowelizacją ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej. Część konferencyjną zakończyła przerwa kawowa, w czasie której rozdawane były ulotki zawierające informacje o usługach Spółki. Pracownicy Spółki, stanowiący personel pomocniczy na konferencji, prezentowali zalety korzystania z usług X.

Po przerwie kawowej odbyła się gala. Galę rozpoczął film o X, wskazujący jak skutecznym narzędziem w walce z dłużnikami jest X. Następnie przedstawiciel Spółki wręczał statuetki (tzw. Skrzydła X) dla podmiotów współpracujących, które przyczyniły się do sukcesu firmy. Po 15-minutowym występie artystycznym, rozdane zostały certyfikaty "Rzetelna Firma" dla przedsiębiorców korzystających z usług Spółki i sumiennie regulujących swoje zobowiązania. Część oficjalną zakończył 15-minutowy występ artystyczny.

Zaproszeni goście udali się na uroczystą kolację (bankiet), po zakończeniu której mogli uczestniczyć w dyskotece.

Uczestnikami konferencji i gali byli przedstawiciele rządu, klientów Spółki, dziennikarze oraz potencjalni klienci, jak i inni zaproszeni goście.

Na sali umieszczone były banery z logo Wnioskodawcy oraz wskazaniem strony internetowej, a także rysunki satyryczne, podkreślające znaczenie korzystania z usług Spółki w walce z dłużnikami.

Pismem z dnia 8 lipca 2008 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny informując, iż wydatki na uroczystą kolację (bankiet) oraz dyskotekę stanowiły integralną część wydatków na organizację konferencji i gali. Scenariusz zorganizowanej imprezy przewidywał: konferencję, galę, kolację (bankiet) oraz dyskotekę.

Zdaniem Spółki, wydatki na kolację (bankiet) i dyskotekę mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zarówno w czasie kolacji (bankietu), jak i dyskoteki dochodziło do rozmów prowadzonych przez pracowników Spółki z zaproszonymi gośćmi. Rozmowy te pozwoliły przybliżyć usługi Spółki oraz odpowiedzieć w kontakcie bezpośrednim na nurtujące gości pytania. Rozmowy takie pozwalają na zwiększenie przychodów Spółki, poprzez podpisanie nowych umów, bądź też anektowanie dotychczasowych na kolejne produkty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku uznania wydatków na organizację konferencji i gali za koszty reprezentacji, można odliczyć podatek VAT od reprezentacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT, ponieważ art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT narusza zasadę neutralności podatku od towarów i usług. Jest więc sprzeczny z prawem wspólnotowym. Regulacje pozbawiające podatników prawa do odliczenia VAT muszą być ścisłe. Ograniczenia zawartego w art. 88 ust. 1 pkt 2 nie należy brać pod uwagę, a podatnik może bezpośrednio zastosować Dyrektywę. Wyłączenia utrzymane przez państwa członkowskie musza być zgodne z II Dyrektywą 67/228/EEC. Potwierdzeniem tego stanowiska jest wyrok WSA z dnia 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt 173/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

- prawidłowe - w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT przy wydatkach poniesionych na organizację konferencji,

- nieprawidłowe - w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT przy wydatkach poniesionych na organizację gali.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi (z wyjątkiem czynności niepodlegajacych opodatkowaniu, o których mowa w art. 86 ust. 8 i ust. 9 ustawy o VAT).

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Podatnik w momencie nabycia towaru (usługi), tj. poniesienia wydatku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, dokonuje kwalifikacji, czy został on poniesiony w celu uzyskania przychodu, a tym samym czy istnieje możliwość zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik musi zatem dokonać oceny, czy w świetle przepisów o podatku dochodowym forma nabycia towaru (usługi) oraz jej cel nie sprzeciwiają się zaliczeniu poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe oznacza, że podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego od nabycia towarów (usług), jeżeli przepisy o podatku dochodowym nie pozwalają na zaliczenie wydatków związanych z nabyciem tychże towarów (usług) do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli przepisy te nie wskazują, że podatnik nie miałby prawa zaliczyć poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki na organizację konferencji i gali podlega odliczeniu od podatku należnego, o ile wydatki te mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Należy jednocześnie podkreślić, iż uznanie poniesionych wydatków na towary i usługi za koszt uzyskania przychodów nie powoduje automatycznie powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie powyższych towarów bądź usług. Zatem fakt, iż dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu jest kwestią odrębną od tego, czy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W pierwszej kolejności bowiem należy dokonać analizy, czy dany zakup towaru bądź usługi związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika, a dopiero w drugiej kolejności (jeżeli dany zakup jest związany z czynnościami opodatkowanymi) - czy można go uznać za koszt uzyskania przychodu. Zatem jeżeli wydatki poniesione przez Podatnika nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, fakt uznania ich za koszt uzyskania przychodu jest sprawą wtórną i pozostającą bez wpływu na możliwość odliczenia podatku naliczonego. W związku z powyższym, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi i co do zasady wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 12 sierpnia 2008 r. znak ILPB3/423-296/08-4/MC, w którym wydatki związane z organizacją konferencji uznano za koszt uzyskania przychodów, a wydatki związane z organizacją gali dla zaproszonych gości noszą znamiona reprezentacji i tym samym są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na organizację konferencji, przy zachowaniu warunku wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w związku z niezaliczeniem w podatku dochodowym wydatków poniesionych na organizację gali do kosztów uzyskania przychodów, Spółce nie przysługuje takie prawo.

Tutejszy Organ informuje, że powołany przez Wnioskodawcę wyrok WSA z dnia 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt 173/08 jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl