ILPP1/443-501/10-5/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-501/10-5/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 5 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe i własne stanowisko oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozyskiwania i obrotu kruszywami. Spółka zamierza nabyć na podstawie umowy sprzedaży prawo własności nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości:

* prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości, stanowiącej działkę nr 128/9 oraz działkę nr 129/3, o łącznej powierzchni 4,84 ha, położonej w miejscowości X, gmina X, powiat Y, dla której Sąd Rejonowy w Y Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...),

* niezabudowaną nieruchomość, stanowiącą działkę nr 128/7 o powierzchni 2 ha, położoną w miejscowości X, gmina X, powiat Y, dla której Sąd Rejonowy w Y Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...),

* niezabudowaną nieruchomość, stanowiącą działkę nr 128/11 o powierzchni 3 ha, położoną w miejscowości X, gmina X, powiat Y, dla której Sąd Rejonowy w Y Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...),

* niezabudowaną nieruchomość, stanowiącą działkę nr 128/6 o powierzchni 1,48 ha, położoną w miejscowości X, gmina X, powiat Y dla której Sąd Rejonowy w Y Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...).

Na nieruchomościach tych zbywca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na powierzchniowej eksploatacji granitu. Brak jest budowli trwale związanych z gruntem.

Brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości będących przedmiotem planowanej transakcji. Przystąpiono do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy X działki nr 128/9 i 128/11 przeznaczone są w całości pod uprawy polowe. Działka nr 128/7 przeznaczona jest zgodnie ze studium w części na uprawy polowe, w części zaś ma stanowić rezerwę terenu pod autostradę lub drogę ekspresową, działka nr 129/3 przeznaczona ma być w części pod powierzchniową eksploatację surowców, częściowo zaś pod uprawy polowe.

Zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów działki nr 128/11, 128/6, 128/7 w całości stanowią grunty rolne, działka nr 128/9 stanowi nieużytki, zaś działka nr 129/3 o pow. 4,24 ha stanowi w części grunty orne (0,41 ha), użytki kopalne (0,64 ha), nieużytki (3,11 ha) oraz tereny przemysłowe (0,08 ha).

Nie wydano w stosunku do żadnej z opisanych powyżej nieruchomości decyzji o warunkach zabudowy. Nie zachodzą żadne okoliczności, które wyłączałyby prawo Zainteresowanego do obniżenia podatku należnego o naliczony w zakresie, w jakim planowana transakcja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obie strony planowanej transakcji są czynnymi płatnikami podatku VAT.

Ze złożonego w dniu 9 lipca 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż

1.

W dacie sprzedaży brak będzie obowiązującego dla przedmiotowego terenu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie zostaną też wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla którejkolwiek z działek.

2.

Przedmiotem nabycia będą działki nr 129/3, 128/9, 128/11, 128/6 i 128/7.

3.

Z uwagi na wszczęcie procedury zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w momencie sprzedaży działek nr 129/3, 128/9, 128/11 będą one w studium przeznaczone pod powierzchniową eksploatację surowców, zaś działka nr 128/7 będzie w części pod powierzchniową eksploatację surowców, w części zaś pod rezerwę terenu pod autostradę lub drogę ekspresową.

4.

Działka nr 128/6 w momencie sprzedaży będzie przeznaczona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego pod drogę gminną lokalną i będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

5.

Część działki nr 128/7, która stanowić będzie rezerwę pod autostradę lub drogę ekspresową będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa działki nr 128/6 i części działki nr 128/7, która stanowi rezerwę pod autostradę lub drogę ekspresową podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a przez to w tej części Spółce służyć będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na wyżej postawione pytanie jest twierdząca. Należy, jak wskazał Zainteresowany, mimo braku wyodrębnienia geodezyjnego i wieczystoksięgowego, oddzielić jako przedmiot dostawy część działki nr 128/7 przeznaczoną w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego pod powierzchniową eksploatację surowców od części przeznaczonej na rezerwę terenu pod autostradę lub drogę ekspresową i w tej drugiej części (droga ekspresowa lub autostrada) dostawa będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w pozostałej zaś zwolniona. Opodatkowanie dostawy części działki przeznaczonej pod rezerwę pod budowę drogi wynikać będzie z faktu jej przeznaczenia pod zabudowę w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Ponieważ ta część nieruchomości będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Podobnie opodatkowana będzie dostawa działki nr 128/6 jako przeznaczonej pod zabudowę. W pozostałym zakresie dostawa nieruchomości objętych wnioskiem będzie zwolniona od podatku od towarów I usług, albowiem przeznaczenie gruntu pod powierzchniową eksploatację surowców wyklucza uznania go za budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Ponieważ ustawa podatkowa wiąże zwolnienie przedmiotowe z pojęciem terenu przyjąć należy, iż dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług rozdzielić należy przedmiot dostawy (tak prawo własności, jak i prawo użytkowania wieczystego) stosownie do jego przeznaczenia i to niezależnie od tego czy stanowi on całość, czy też część nieruchomości w rozumieniu przepisu art. 46 Kodeksu cywilnego, gdyż zwolnienie przedmiotowe dotyczy terenu, a nie nieruchomości. Nie ma też znaczenia, czy teren niezabudowany stanowiący przedmiot dostawy jest odrębną działką geodezyjną, czy też stanowi część istniejącej działki, skoro przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dopuszczają wprowadzenie różnego przeznaczenia dla części tej samej działki geodezyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z powyższych przepisów wynika, że grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powołany wyżej przepis wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć na podstawie umowy sprzedaży prawo własności:

* niezabudowanej nieruchomości, stanowiącej działkę nr 128/7 o powierzchni 2 ha, położonej w miejscowości X, gmina X, powiat Y, dla której Sąd Rejonowy w Y Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...),

* niezabudowanej nieruchomości, stanowiącej działkę nr 128/6 o powierzchni 1,48 ha, położonej w miejscowości X, gmina X, powiat Y dla której Sąd Rejonowy w Y Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...).

Brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości będących przedmiotem planowanej transakcji. W dacie sprzedaży brak będzie obowiązującego dla przedmiotowego terenu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie zostaną też wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla którejkolwiek z działek. W momencie sprzedaży w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka nr 128/7 będzie przeznaczona w części pod powierzchniową eksploatację surowców, w części zaś pod rezerwę terenu pod autostradę lub drogę ekspresową, natomiast działka nr 128/6 w momencie sprzedaży będzie przeznaczona pod drogę gminną lokalną.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż dostawa działki nr 128/6 oraz części działki nr 128/7 przeznaczonej pod rezerwę terenu pod autostradę lub drogę ekspresową, będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. na mocy art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących.

Z kolei w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca i sprzedawca są czynnymi płatnikami podatku VAT. Ponadto, zarówno działka nr 128/6, jak i część działki nr 128/7, która stanowić będzie rezerwę pod autostradę lub drogę ekspresową będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania przez podatnika podatku VAT czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie zostaną spełnione obydwa wskazane warunki, ponieważ Wnioskodawca, jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zakupione działki, będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących zakup działki nr 128/6 i części działki nr 128/7 (stanowiącej rezerwę pod autostradę lub drogę ekspresową), stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie zaistnieją wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o opisane zdarzenie przyszłe i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego. Dotyczy to w szczególności sytuacji gdy przed realizacją transakcji uchwalony zostanie przez Gminę plan zagospodarowania przestrzennego lub wydana zostanie decyzja o warunkach zabudowy.

Nadmienić należy ponadto, iż w myśl art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest nabywca towarów, interpretacja nie ma mocy wiążącej dla sprzedawcy, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku. Natomiast kwestia dotycząca zwolnienia od opodatkowania dostawy nieruchomości została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lipca 2010 r. nr ILPP1/443-501/10-4/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl