ILPP1/443-497/11-4/KG - Możliwość zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu przez stowarzyszenie szkoleń i zawodów strzeleckich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-497/11-4/KG Możliwość zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu przez stowarzyszenie szkoleń i zawodów strzeleckich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu szkoleń i zawodów strzeleckich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu szkoleń i zawodów strzeleckich. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, "A" jest stowarzyszeniem wpisanym do KRS pod numerem (...). Stowarzyszenie działa w oparciu o statut. Celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju i promocji sportu i rekreacji, w szczególności w zakresie strzelectwa sportowego. Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności przez: budowę i utrzymanie obiektów sportowych i rekreacyjnych, a w szczególności strzelnic sportowych; przygotowanie i prowadzenie amatorskich zawodów sportowych; organizowanie treningów i szkoleń sportowych, w szczególności w zakresie strzelectwa sportowego; współpracę z innymi stowarzyszeniami kultury fizycznej. Stowarzyszenie wpisane jest również jako placówka kształcenia ustawicznego w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Stowarzyszenie osiąga dochody w całości przeznaczone na cele statutowe. Stowarzyszenie wystawia rachunki na: organizowanie szkoleń strzeleckich oraz udział w zawodach strzeleckich, które organizuje. Odbiorcami usług są zarówno prywatne firmy organizujące zawody strzeleckie dla swoich pracowników oraz firmy państwowe np. (...), a także firmy zajmujące się profesjonalnie ochroną osób i mienia, które szkolą i doskonalą swoich pracowników w strzelectwie.

Szkolenia prowadzą Instruktorzy Strzelnictwa Sportowego i Bojowego z uprawnieniami wydanymi przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu.

Każda osoba kończąca szkolenie strzeleckie otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu. Wnioskodawca wskazuje, iż Stowarzyszenie nie odprowadza podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, pkt 26a, który mówi, że zwolnieniu podlegają usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania; pkt 29 "....usługi kształcenia zawodowego...", oraz pkt 30 "...usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i rozpowszechniania sportu."

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że w odniesieniu do organizowanych szkoleń strzeleckich:

* działa w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst ujednolicony Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

* świadczone usługi to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania.,

* usługi organizowania szkoleń strzeleckich objęte są zaświadczeniem wydanym na podstawie ustawy o systemie oświaty,

* usługi mają na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe,

* dla organizacji powyższych szkoleń Wnioskodawca uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach

* nie są finansowane w całości ze środków publicznych.

W odniesieniu do świadczonych usług polegających na organizowaniu zawodów strzeleckich Wnioskodawca wskazał, że:

* jako Stowarzyszenie, związek sportowy działa w oparciu o statut, którego celem jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu,

* usługi związane ze sportem są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim,

* usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

* świadcząc te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków,

* nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną, a także usług wstępu na imprezy sportowe,

* nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług najmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością,

* nie osiąga w ten sposób systematycznych zysków z tej działalności,

* usługi są świadczone niezależnie, nie wchodzą w skład innej usługi kompleksowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy usługi polegające na organizowaniu szkoleń strzeleckich podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w podatku VAT zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług w 2011 r. oraz zmienionym art. 43 ww. ustawy.

2.

Czy usługi polegające na organizowaniu zawodów strzeleckich podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w podatku VAT zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług w 2011 r. oraz zmienionym art. 43 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, obie usługi tzn. organizowanie zawodów strzeleckich oraz organizowanie szkoleń strzeleckich są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ponieważ:

* stowarzyszenie jest objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty), a więc usługi przez nich wykonywane są zwolnione na podstawie art. 43 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług,

* stowarzyszenie organizuje szkolenia strzeleckie, a to powoduje zwolnienie na podstawie art. 43 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług,

* stowarzyszenie świadczy usługi ściśle związane ze sportem, a to powoduje zwolnienie na podstawie art. 43 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadnicze znaczenie ma w analizowanym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29 i 32.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż nie jest konieczne by usługa kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Ważne aby powyższe usługi były świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty-wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przepis art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania - obejmują one nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity; Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Z opisu stanu faktycznego w odniesieniu do organizowanych szkoleń strzeleckich wynika, że Wnioskodawca działa jako stowarzyszenie będące placówką kształcenia ustawicznego w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Szkolenia objęte są zaświadczeniem wydanym na podstawie ustawy o systemie oświaty i są usługami w zakresie kształcenia lub wychowania. Szkolenia prowadzą instruktorzy Strzelnictwa Sportowego i Bojowego z uprawnieniami wydanymi przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe dane i wskazane regulacje prawne uznać należy, że w odniesieniu do organizowanych szkoleń strzeleckich Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

We wniosku i piśmie uzupełniającym Wnioskodawca napisał również, że usługi organizowania szkoleń strzeleckich mają na celu także kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, dla organizacji których uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Odbiorcami usług są zarówno prywatne firmy organizujące zawody strzeleckie dla swoich pracowników oraz firmy państwowe np. (...), a także firmy zajmujące się profesjonalnie ochroną osób i mienia które szkolą i doskonalą swoich pracowników w strzelectwie.

Należy tutaj jednak zaznaczyć, że przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b), pod warunkiem, że szkolenie uczestnika pozostaje w ścisłym związku z jego branżą zawodową.

Odnosząc się natomiast do kwestii organizowanych przez Wnioskodawcę zawodów strzeleckich wskazać należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwolnione są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ustawodawca wyraźnie określił powyższym przepisem podmiotowy zakres zwolnienia. Korzystać mogą z niego: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Tut. Organ pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. wezwał Podatnika do wyjaśnienia, czy w odniesieniu do usług polegających na organizowaniu zawodów strzeleckich Wnioskodawca jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Na powyższe pytanie Zainteresowany udzielił twierdzącej odpowiedzi nie precyzując jednak, w której z wyżej wymienionych form faktycznie prowadzi działalność sportową.

Przedstawiając stan faktyczny Zainteresowany zaznaczył, że prowadzona działalność sportowa nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę są odpłatne, z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej. Przedmiotowe usługi wykonywane są na rzecz firm prywatnych organizujących zawody strzeleckie dla swoich pracowników oraz firm państwowych takich jak: (...), a także firm zajmujących się profesjonalną ochroną osób i mienia, które szkolą i doskonalą swoich pracowników. Z uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca uczestników powyższych zawodów zakwalifikował do grupy osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że organizowane zawody strzeleckie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jeżeli Zainteresowany spełnia łącznie wszystkie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 32.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek odnośnie przedstawionego stanu faktycznego. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie zdarzenia przyszłego zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2011 r. nr ILPP1/443 -497/11-5/KG.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl