ILPP1/443-496/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-496/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Nowoczesna (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Nowoczesna (...)". Dnia 18 czerwca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o informacje w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat planuje realizację projektu pn. "Nowoczesna (...)". Przewiduje się, że projekt ten będzie dofinansowany w ramach Regionalnego Programu (...). W zakresie rzeczowym projekt obejmuje termomodernizacje budynków szkół, a także utworzenie wraz z wyposażeniem szeregu pracowni specjalistycznych w kierunkach kształcenia wynikającego z zapotrzebowania na rynku pracy, przebudowę sali gimnastycznej, roboty budowlane likwidujące bariery architektoniczne. W projekcie uczestniczyć będą: Zespół Szkół (...), Zespół Szkół (...), I Liceum Ogólnokształcące (...).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu stanowi niezbędny załącznik do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

Dnia 18 czerwca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe wskazując, iż objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Powiatu na podstawie art. 5a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektów będących przedmiotem inwestycji nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostają one własnością beneficjenta, czyli Powiatu, a jedynie zarząd mieniem komunalnym i bieżąca eksploatacja powierzona będzie dyrektorom modernizowanych szkół, tj.:

* dyrektorowi Zespołu Szkół (...),

* dyrektorowi Zespołu Szkół (...),

* dyrektorowi I Liceum Ogólnokształcącego (...).

Obiekty po zakończeniu inwestycji (szkoły po wykonaniu termomodernizacji i wyposażeniu szeregu pracowni specjalistycznych, robót budowlanych likwidujących bariery architektoniczne) przekazane zostaną nieodpłatnie na etapie eksploatacyjnym w trwały zarząd szkół - jednostek budżetowych. Obiekty - wymienione wyżej - nie będą generowały dla Powiatu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoły te służyć będą przede wszystkim do prowadzenia zajęć lekcyjnych - tj. czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, a w przypadku zaistnienia sytuacji wynajęcia sali lekcyjnej, czy też sali gimnastycznej poza godzinami lekcyjnymi - również te czynności jako czynności opodatkowane nie będą generowały obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT dla Powiatu, lecz ewentualnie dla poszczególnej szkoły.

Efekty realizacji projektu również nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Powiatu.

Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, iż Powiat zleci wykonanie - wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych - wykonawcom, którzy będą mieli prawo i możliwość odliczania podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie posiada Powiat i ostatecznie poniesie koszt podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku. Infrastruktura szkół podlegająca przebudowie i modernizacji stanowi mienie Powiatu i pozostanie w jego zasobach po sfinalizowaniu projektu. Zaznaczyć należy ponadto, iż realizacja projektu na mocy zapisów art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), należy do zadań własnych samorządu powiatowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. "Nowoczesna (...).". Projekt dofinansowany będzie w ramach Regionalnego Programu (...). Wykonanie projektu stanowi dla Wnioskodawcy zadanie własne uregulowane w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym w związku z art. 5a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W zakresie rzeczowym projekt obejmuje termomodernizacje budynków szkół, a także utworzenie wraz z wyposażeniem szeregu pracowni specjalistycznych, przebudowę sali gimnastycznej oraz roboty budowlane likwidujące bariery architektoniczne. Po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektów będących przedmiotem inwestycji nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostają one własnością beneficjenta, czyli Powiatu, a jedynie zarząd mieniem komunalnym i bieżąca eksploatacja powierzona będzie dyrektorom modernizowanych szkół. W tym celu, budynki po zakończeniu inwestycji przekazane zostaną nieodpłatnie na etapie eksploatacyjnym w trwały zarząd szkół. Obiekty te nie będą generowały dla Powiatu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Służyć będą przede wszystkim do prowadzenia zajęć lekcyjnych - tj. czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. Podobnie w przypadku wynajęcia sali lekcyjnej, czy też sali gimnastycznej poza godzinami lekcyjnymi, także i te działanie jako czynności opodatkowane nie będą generować obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT dla Powiatu, lecz ewentualnie dla konkretnej szkoły. W konsekwencji efekty realizacji projektu również nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Powiatu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując inwestycję wykonywać będzie jedno z zadań własnych, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w zarząd majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z uwagi na to, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji inwestycji będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Nowoczesna (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl