ILPP1/443-493/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-493/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawką 22%. Spółka zajmuje się wynajmem powierzchni biurowych oraz usługami doradczymi w zakresie badań naukowo-badawczych. W roku 2008 Spółka rozpoczęła nową inwestycję realizowaną na terenie Województwa. Spółka posiada grunty na własność, na których w latach 2006-2007 wybudowała budynek zawierający pomieszczenia biurowe pracowników, pomieszczenia biurowe przeznaczone na wynajem oraz salę konferencyjną również wynajmowaną przedsiębiorcom. Wnioskodawca planuje rozbudowę dotychczasowego budynku polegającą na wybudowaniu kompleksu budynków złożonych z części biurowej z salą konferencyjną oraz części złożonej z laboratorium naukowo-badawczego. Efektem niniejszej inwestycji jest rozszerzenie oferty Spółki o nowe usługi ściśle związane z pracami naukowo-badawczymi (opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%) oraz wynajmem powierzchni biurowych i sali konferencyjnej a także wzrost zatrudnienia w Spółce.

Planowane koszty inwestycji szacuje się na kwotę 65 mln i po ukończeniu będzie ona zaklasyfikowana jako środki trwałe Spółki. Bieżące środki Spółki nie pozwalają na sfinansowanie ww. inwestycji, w związku z tym Spółka wystąpiła do Województwa o dofinansowanie części inwestycji. Wsparcie Wnioskodawca otrzymałby w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś Priorytetowa III Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość Działanie III.4 "Rozwój instytucji otoczenia biznesu", nazwa projektu "X". Otrzymana dotacja inwestycyjna miałaby charakter bezzwrotny. Celem działania jest stworzenie warunków do powstawania i rozwoju firm z branży nowoczesnych technologii oraz udostępnianie nowoczesnej infrastruktury badawczej przedsiębiorcom regionu. W związku z powyższym cele podjętej inwestycji oraz otrzymanej dotacji są ze sobą ściśle tożsame, a także zbieżne z działalnością jednostki.

Podmiotem udzielającym wsparcia - wypłacającym środki oraz nadzorującym cały projekt (instytucją wdrażającą i pośrednicząca) będzie Urząd Marszałkowski, Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo, natomiast wnioskowana dotacja zostanie przyznana ze środków Funduszu UE: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Dofinansowanie będzie polegało na refundacji części kosztów kwalifikowanych inwestycji, zabudżetowanych we wniosku o płatność. Dotacja będzie wypłacana w formie transz po udokumentowaniu wydatku na nabycie środka trwałego i uprzednim uregulowaniu przez Spółkę zobowiązania. Instytucja wdrażająca zwróci tylko wartość netto inwestycji, kwotę VAT wynikającą z faktur Spółka będzie musiała płacić z własnych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może dokonać całkowitego odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych częściowo z przyznanej dotacji, które zaliczone będą do środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów środków trwałych sfinansowanych dotacją z EFRR. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tyt. wydatków na zakup środków trwałych zależy od związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak wykazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka dokonuje sprzedaży opodatkowanej i powyższa inwestycja będzie ściśle ze sprzedażą opodatkowaną związana. Oznacza to, że od nabytych środków trwałych w części lub całości finansowanych otrzymaną dotacją, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości.

W ocenie Wnioskodawcy, z treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy zakup towarów lub usług związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku, gdy dany zakup związany jest jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od opodatkowania, prawo do odliczenia przysługuje tylko w zakresie, w jakim zakup ten służy czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym - zdaniem Wnioskodawcy - Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości. Na poparcie stanowiska Wnioskodawca przywołuje art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz wyłączenia zawarte w art. 88 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, na mocy których ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zakupione przez Wnioskodawcę środki trwałe podlegać będą amortyzacji, z tym że odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w części sfinansowanej otrzymaną dotacją. Wnioskodawca uważa, że zakaz odliczania podatku naliczonego z uwagi na niezaliczanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów w tym przypadku nie obowiązuje i cały podatek naliczony od zakupionego środka trwałego, z uwagi na związek dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną, podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego - w ocenie Spółki - odliczanie podatku naliczonego od zakupów finansowanych dotacjami jest możliwe w przypadku, gdy istnieje związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną lub opodatkowaną i zwolnioną. Odliczenie przysługuje także w przypadku, gdy przedmiotem zakupu są towary i usługi, które na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych uznane zostały przez podatnika za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy sfinansowanie w części zakupu środków trwałych dotacją lub też otrzymanie zwrotu w części wydatków poniesionych na zakup środka trwałego nie wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia środka trwałego. Dlatego też Spółka może w całości skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z przeprowadzoną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W ust. 10 ww. artykułu, ustawodawca wskazał, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje inwestycję polegającą na wybudowaniu kompleksu budynków złożonych z części biurowej z salą konferencyjną oraz części złożonej z laboratorium naukowo-badawczego. Efektem niniejszej inwestycji jest rozszerzenie oferty Spółki o nowe usługi ściśle związane z pracami naukowo-badawczymi (opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%) oraz wynajmem powierzchni biurowych i sali konferencyjnej a także wzrost zatrudnienia w Spółce.

Bieżące środki Spółki nie pozwalają na sfinansowanie ww. inwestycji, w związku z tym Spółka wystąpiła do Województwa o dofinansowanie części inwestycji. Wsparcie Wnioskodawca otrzymałby w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś Priorytetowa III Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość Działanie III.4 "Rozwój instytucji otoczenia biznesu", nazwa projektu "X". Otrzymana dotacja inwestycyjna miałaby charakter bezzwrotny.

Dofinansowanie będzie polegało na refundacji części kosztów kwalifikowanych inwestycji, zabudżetowanych we wniosku o płatność. Dotacja będzie wypłacana w formie transz po udokumentowaniu wydatku na nabycie środka trwałego i uprzednim uregulowaniu przez Spółkę zobowiązania. Instytucja wdrażająca zwróci tylko wartość netto inwestycji, kwotę VAT wynikającą z faktur Spółka będzie musiała płacić z własnych środków.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawką 22%. Powyższa inwestycja będzie ściśle związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania warunek ten zostanie spełniony. Jak wynika bowiem z danych przedstawionych we wniosku, Spółka będzie wykonywała czynności opodatkowane związane z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu, a zatem towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków poniesionych w związku z realizacją planowanej inwestycji.

Tut. Organ pragnie jednak zwrócić uwagę na zapis art. 91 ust. 7, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy zastosować odpowiednio przepisy art. 91 ust. 1-6 ustawy o VAT.

Ponadto tut. Organ informuje, że z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zgodnie z którą z dniem 1 grudnia 2008 r. uchylono treść powołanych przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl